شناسهٔ خبر: 72695 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری معاونان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان شد:

۸۲۰۰ دستگاه اتوبوس به زائران اربعین حسینی خدمات می‌دهند / تمهیدات راهداری در ۳۹۰ کیلومتر از جاده‌های منتهی به مرز‌های عبوری زئران اربعین/ ارتقا کیفی پایانه‌های مرزی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان

نشست خبری معاونان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص سفرهای اربعین حسینی (ع) معاونان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست خبری به تشریح اقدامات این سازمان در خصوص مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای با ۸۲۰۰ دستگاه اتوبوس و تمهیدات حوزه راهداری در ۳۹۰ کیلومتر از راه‌های منتهی به مرز های عبوری زائران و ارتقا کیفی پایانه‌های مرزی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز نشست خبری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با موضوع تمهیدات و اقدامات انجام شده در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اربعین حسینی با حضور معاون حمل‌ونقل، معاون برنامه‌ریزی، معاون راهداری، معاونت راه‌های روستای و فرعی و نماینده تام‌الاختیار رئیس این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدا مهران قربانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به تشریح تمهیدات و برنامه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای برای جابه‌جایی زوار اربعین حسینی (ع) اشاره کرد و گفت: طرح ایام اربعین حسینی امسال از تاریخ هفدهم مهرماه تا سوم آبان ماه برگزار می‌شود که روزهای ۲۴ تا ۲۹ مهرماه به عنوان ایام اوج سفرها معرفی شده است.

وی افزود: در ایام اوج تردد در مسیرهای منتهی به شلمچه و چذابه به صورت عادی خواهد بود، اما براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده برای مدیریت ترافیک در مرز مهران از سیستم «هاب اند اسپوک» استفاده شده که طبق آن به پایانه همدان، اندیمشک و کرمانشاه به عنوان پایانه‌های پشتیبان پایانه مهران مشخص شده‌اند. بر این اساس زائرانی که قصد بازگشت از پایانه مرزی مهران را دارند براساس استان‌های مقصد به یکی از این سه پایانه با استفاده از حمل‌‌ونقل شاتلی منتقل می‌شوند.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بیان داشت: این سه پایانه معین، به پایانه‌های هوایی و ریلی نزدیک‌تر است و یکی دیگر از معیار انتخاب این پایانه‌های معین، تمایل سفر زائران در سال‌های قبل بود.  

قربانی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تردد زائران در زمان رفت وجود ندارد، گفت:  در ایام اوج سفرهای اربعین زائران در زمان بازگشت از مرز مهران به مقاصد شهر‌های قم، ساری، گرگان، مشهد، بجنورد از پایانه مسافربری  معین همدان منتقل می‌شوند، همچنین زائران در زمان بازگشت از مرز مهران به مقاصد شهرهای اراک، شهر کرد، یزد، اصفهان و خرم آباد از پایانه معین اندیمشک و  زائران به مقاصد شهرهای کرج، رشت، سنندج، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، اردبیل، ارومیه، تبریز از پایانه مسافربری معین کرمانشاه منتقل خواهند شد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: استان های خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد و اصفهان نیز باید برای ورود و خروج به کشور عراق از مرز چذابه استفاده و همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر باید برای ورود و خروج به کشور عراق از مرز شلمچه استفاده کنند. البته استان‌های اصفهان، فارس و کرمان می‌توانند از هر دو مرز چذابه و شلمچه تردد کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای تردد از مرز خسروی بسته به شرایط مقرر از سوی مراجع ذی‌ربط  تعیین مسیر و اطلاع رسانی متعاقبا انجام خواهد شد.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌‌ای یادآور شد: در ایام طرح جابه‌جایی زائران اربعین حسینی با توجه به بسیج کلیه ناوگان مسافری و بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت موجود و لحاظ یکسرخالی بودن ناوگان اعزامی به مرزهای چهارگانه، نرخ حمل‌ مسافر بر اساس نرخ مصوب و با احتساب یکسرخالی بودن ناوگان قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: ارائه سرویس‌های دربستی به سایر نقاط داخل کشور در ایام  طرح (۱۷ مهر تا ۳ آبان) ممنوع است، البته ارائه سرویس‌های دربستی یکسره برای ناوگان مسافری ترانزیت با حد اکثر سن پنج سال، صرفا تا قبل از ایام اوج سفرهای بازگشت  زائرین (۲۵ مهرماه) میسر بوده و ناوگان مشمول، موظف است ۲۴ ساعت پس از خروج از مرز به کشور  باز گردد. در ضمن  خروج سرویس‌های دربستی در ایام اوج سفر بازگشت زائران ممنوع است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: ارائه سرویس‌های دو سره برای ناوگان مسافری ترانزیت ایرانی با حداکثر سن ۳ سال صرفا برای اعزام گروهی جانبازان و معلولان(ویلچری) دارای معرفی‌نامه از نهاد‌های ذی‌ربط و تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای میسر خواهد بود.

قربانی در ادامه بیان داشت: خانواده‌هایی که قصد استفاده از سرویس دربستی دارند، شرایط زمان بازگشت را خود را در قرارداد فی‌مابین با شرکت‌ها لحاظ کنند.

قربانی خاطرنشان کرد: ارائه سرویس‌ دربستی دو سره برای ناوگان عراقی دارای قرارداد با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی، میسر است.

وی با اشاره به تعداد ناوگانی که برای جابجایی زائران اربعین حسینی سال جاری در نظر گرفته شده است، گفت: برای اربعین امسال ۸۲۰۰ دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص نرخ بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین نیز بیان کرد: قیمت‌ بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین در سال‌جاری نیز مطابق سال گذشته است و افزایش قیمت نخواهیم داشت. البته ما با ستاد اربعین هم این مکاتبه انجام شده و تا یک هفته آینده نظر خود را اعلام می‌کنند.

در ادامه این نشست، حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان نیز در ادامه به اقدامات در دست اقدام برای سفرهای رابعین اشاره کرد و گفت: از مدت‌ها قبل طبق برنامه‌ریزی پروژه‌های ترمیم، بهسازی، ایمن‌سازی، خط کشی و رفع نقاط پر تصادف در دستور کار این معاونت قرار گرفت و هم اینک بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها انجام شده و در حال تلاش مجدانه برای تکمیل بخش‌های باقیمانده تا پیش از شروع سفرهای اربعین هستیم.

وی افزود: پروژه‌های مذکور در ۱۵۰ کیلومتر از  راه های کرمانشاه، ۱۱۰ کیلومتر در استان ایلام و ۱۳۰ کیلومتر در استان خوزستان در دست اجرا است که بخش عمده عملیات نگهداری مانند لکه گیری و روکش آسفالت انجام شده است.

سپس خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان در خصوص پایانه‌های مرزی اظهار داشت: اقدامات گسترده‌ای برای ارتقای سطح کیفی پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه، چذابه با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان انجام شده است. در پایانه مرزی مهران ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و در پایانه برکت ۱۰۰ چشمه احداث شده است. به علاوه در قسمت جنوبی پایانه برکت راهی برای تردد اتوبوس‌های زائران احداث شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ پارکینگ برکت هم گفت: امسال برای  ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس، ظرفیت فراهم شده است که شامل ۶۰۰ جای پارک در پایانه برکت و دو پارکینگ پشتیبانی هر کدام با ظرفتی حدود ۶۰۰ پارکینگ می‌شود.

مقبلی در خصوص اقدامات انجام شده در پایانه‌های مرزی دوقارون و میرجاوه نیز گفت: زائران کشور پاکستان از مرز میرجاوه و زائران کشور افغانستان از مرز دوقارون تردد می‌کنند و در راستای ارتقا کیفی پایانه مرزی، توسعه سالن مسافری و چشمه‌های سرویس بهداشتی در پایانه میرجاوه انجام شده است.

در پایان فرامرز مداح با اشاره به مدیریت الکترونیکی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: در این ایام، تمامی اتوبوس‌ها با توجه حسیاست‌ها با استفاده از سامانه‌های موجود از جمله سپهتن تحت نظارت جامع قرار دارند و ابزارهای کنترلی متعددی در این ایام به کار گرفته می‌شوند. در حوزه سوخت نیز جایگاه‌های ثابت و سیار مجهز و در آماده باش کامل قرار دارند.