شناسهٔ خبر: 72773 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران:

اراده دولت توسعه منطقه ساحلی مکران و رشد اقتصادی در این منطقه است/ انتخاب جاسک، چابهار و میناب به عنوان نقاط اصلی توسعه مکران

غلامرضا کاظمیان غلامرضا کاظمیان با اعلام این مطلب که در دولت اراده توسعه منطقه ساحلی مکران و رشد اقتصادی در این منطقه مهم و استراتژیک وجود دارد، گفت: در اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تلاش می‌شود تا بتوان ملاحظات کلان و خرد را به صورت هم‌افزا اجرا کرد.

غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص بخشی از تدابیر حاکمیت در خصوص عدم گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و حل این مشکل برای توسعه یکپارچه در توسعه سواحل مکران، گفت: مشکلی که در اجرای طرح‌های توسعه‌ای بزرگ مقیاس مطرح  است این است که جامعه محلی به نیازها و خواسته‌های خود برسد.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران توجه به توسعه درون‌زا و جامعه محلی است، تصریح کرد: در اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تلاش شده است تا نیازها و خواسته‌های جوامع محلی و ویژگی‌های فرهنگی- اجتماعی و جمعیتی این جوامع ملاک‌عمل قرار بگیرد.

کاظمیان توضیح داد: در طرح فوق مشخص شده که جمعیت باید چگونه در روستاها و شهرها توزیع شود تا منجر به اسکان غیررسمی نشود.

توجه به نیازهای جوامع محلی در توسعه مکران ملاک‌عمل قرار می‌گیرد

وی همچنین اعلام کرد: سطح‌بندی و شبکه‌بندی سکونتگاهی انجام شده است. بر این اساس، جاسک، چابهار و میناب به عنوان نقاط اصلی و نقاط سطح دو و سه مشخص و میزان جمعیت‌پذیری آنها نیز مشخص شده است. بدین معنا، اینکه مناطق سطح یک، دو و سه چه جمعیتی را باید بپذیرند و مردم محلی و جمعیتی که به آن افزوده می‌شوند با وضعیت مناسبی زندگی کنند، همه و همه در طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران مدنظر قرار گرفته است.

کاظمیان گفت: در خصوص جمعیت‌پذیر کردن عسلویه، آبادان و خرمشهر که در مناطق جنوبی کشور قرار دارند درس‌آموزه‌های فراوانی وجود دارد. قطعا در چابهار تلاش می‌شود تا بومی‌ها و مردم محلی بیش‌ترین انتفاع را از منطقه خود در هنگام توسعه داشته باشند.

وی انتفاع کامل مردم محلی را از توسعه مکران، مستلزم مدیریت یکپارچه عنوان و تصریح کرد: در اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تلاش می‌شود تا بتوان ملاحظات کلان و خرد را به صورت هم‌افزا اجرا کرد.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری تاکید کرد: در دولت اراده محکمی و قوی وجود دارد تا توسعه سواحل مکران انجام شود و در این بین استانداران همراهی بسیار مناسبی را دارند. با توسعه استان‌های واقع در منطقه مکران شاهد رشد اقتصاد ملی خواهیم بود.