شناسهٔ خبر: 72813 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

درآمد خدمات ناوبری هوايی فقط در بخش هوانوردی هزينه می شود / دلايل گرانی هزينه پروازهای عبوری از آسمان کشور ‌

سعید اکبری عضو هيأت مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران گفت: ايکائو تصريح می کند که درآمد حاصل از خدمات ناوبری هوايی به پروازهای عبوری بايد از سوی کشورها صرف زيرساخت‌های هوانوردی و فرودگاهی شود و هيچ نگاه انتفاعی به آن نباشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ سعيد اکبري در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: امنيت آسمان کشور‌ جمهوري اسلامي ايران، حتي در زمان جنگ نيز برقرار بوده و همواره حفاظت و صيانت از آن وظيفه همه ارگان‌هاي نظامي و انتظامي بوده و هست، اما آنچه موجب افزايش پروازهاي عبوري از فضاي کشور طي سال‌هاي ۹۳ تا ۹۶ شد، بسته شدن فضاي کشورهاي رقيب نظير عراق و اوکراين بود.

وي‌ به تشريح اقدامات صورت گرفته پس از وقوع اين دو رخداد بزرگ در صنعت هوانوردي دنيا پرداخت و افزود:  شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در تعامل با شوراي عالي امنيت ملي و سازمان هواپيمايي کشوري، تلاش کرد با ايجاد ۳۵۰۰۰ کيلومتر مسير هوايي جديد در حوزه مسيرهاي هوايي بين المللي به‌صورت موازي، يک‌طرفه و با قابليت ناوبري ماهواره‌اي نوع يک و با بهبود کيفيت سامانه‌هاي ارتباطي و راداري، افزايش سکتورهاي مرکز کنترل فضاي کشور از ۷ به ۱۴ سکتور و تأمين نيروي انساني متخصص براي آنها و از همه مهمتر مديريت و  ارائه سرويس‌هاي مطلوب راداري کنترل ترافيک هوايي در حوزه عمليات هوانوردي، شرايط مناسبي را براي حفظ جريان ترافيک هوايي مهاجرت کرده‌ به آسمان کشور، ايجاد کند.

 اکبري اظهار داشت: با باز شدن فضاي کشور عراق و به دليل  اقتصادي بودن مسيرهاي عبوري از فضاي آن کشور و باوجود برقراري امنيت کامل آسمان کشورمان، بخش عمده‌اي از پروازهاي عبوري به علت کثرت مناطق پر خطر پروازي و محدوديت‌هاي اعمالي پدافند، به فضاي رقيب مهاجرت کرده است.

راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران يادآور شد: اميدواريم با تمهيداتي از جمله اصلاح تعرفه‌هاي ناوبري عبوري و تکميل اصلاح ساختار مسيرهاي هوايي، بتوانيم مجدداً شاهد افزايش درخواست شرکت‌هاي هواپيمايي خارجي براي عبور از آسمان ايران اسلامي باشيم.

وي امنيت و ايمني را از الزامات هوانوردي عنوان کرد و گفت: ايمني و سلامت پروازها در فضاي کشور‌ طبق قانون و مقررات از وظايف خاص و انحصاري شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران است اما برقراري امنيت جزء وظايف عمومي و متکي بر بودجه عمومي دولت‌ها است، چه پروازي وجود داشته باشد و چه نباشد، ‌امنيت فضاي سرزميني هر کشوري ضرورت دارد تامين شود، در دنيا تامين اعتبارات مورد نياز در راستاي حفظ اين امنيت که از بزرگترين نعمت‌ها است، از محل بودجه عمومي دولت‌ها تامين مي‌شود.

راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: ‌ارائه خدمات ايمن به پروازها‌ اصلي‌ترين وظيفه‌ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران است، اين شرکت ‌‌يک شرکت «درآمد-هزينه‌اي» است و از بودجه عمومي دولت استفاده نمي‌کند.

اکبري ادامه داد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران به همه ارگان‌هاي نظامي و انتظامي کشور نيز در دو حوزه فرودگاهي و ناوبري هوايي خدمات عملياتي ارائه مي‌کند که ارزش خدمات ارائه شده به بخش‌هاي نظامي از سوي اين شرکت بالغ بر ۳۰۰ ميليارد تومان در سال است و با وجود‌ الزامات قانون رفع خدمات تکليفي، همچنان اين خدمات به صورت رايگان به ارگان‌هاي‌ نظامي ارائه مي شود، در حالي که همه زيرساخت‌هاي فني و عملياتي و نگهداري باندهاي پروازي فرودگاه‌هاي مشترک را شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران تأمين مي‌کند.

راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در خصوص دلايل گراني هزينه عبور از فضاي کشورمان براي شرکت هاي هواپيمايي خارجي،  اظهار کرد: يکي از دلايل اين موضوع، وجود مناطق ممنوعه چهارگانه نظامي گسترده در آسمان کشور است که موجب شده طول مسيرهاي پروازي افزايش يابد و چنانچه با همکاري بخش‌هاي نظامي و غير نظامي مرتبط از جمله سازمان هواپيمايي کشوري بتوانيم تعداد اين مناطق را که بعضا حتي کاربري زمان جنگ خود را نيز از دست داده‌اند کاهش دهيم، به طور حتم هزينه عبور از آسمان کشور، کاهش و تقاضا براي عبور از فضاي کشور افزايش خواهد يافت.

عضو هيأت مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: از سوي ديگر‌ اکنون فرمول محاسبه ميزان عوارض عبور نيز در حال بررسي و بازنگري است که با اجراي توامان اين دو اقدام، مهاجرت دوباره پروازها از آسمان کشورهاي رقيب به آسمان کشور را شاهد باشيم.

اکبري با بيان اينکه ‌بد نيست اشاره‌اي هم به قوانين ايکائو (سازمان بين‌المللي هواپيمايي کشوري) داشته باشيم، افزود: ايکائو‌ به عنوان متولي صنعت هوانوردي دنيا در داکيومنت ۹۰۸۲ خود صريحاً اعلام کرده است که کشورهاي عضو اين سازمان نبايد بابت هزينه‌هاي برقراري امنيت عمومي (هزينه هاي دفاعي) و امنيت ملي خود هيچ عوارضي را به صنعت هواپيمايي کشوري تحميل کنند و جمهوري اسلامي ايران نيز از اولين اعضاي اين نهاد بين المللي است که اجراي قوانين و مقررات آن مصوب مجلس شوراي اسلامي شده است.

راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اظهار داشت: همچنين ايکائو تصريح مي‌کند درآمدهاي حاصل از محل ارائه خدمات ناوبري هوايي به پروازهاي عبوري بايد از سوي کشورها صرف زيرساخت‌هاي هوانوردي و فرودگاهي شود و هيچ نگاه انتفاعي به آن نباشد.

اکبري اظهار داشت: موضوع مهم اينکه در صورت نبود چنين درآمدي که البته اين در آمد بر اساس خدمات ارايه شده از سوي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران به پروازهاي عبوري دريافت شده و به هيچ وجه کلمه حق ترانزيت يا شارژ عبور واژه درستي براي آن نيست.  دولتجمهوري اسلامي ايران از چه منبعي مي تواند هزينه‌هاي سنگين فرودگاه‌هاي کشور يا زيرساخت‌هاي بسيار گران کمک ناوبري هوايي را در فرودگاه‌ها، مسيرها و راه‌هاي هوايي کشور را تأمين کند.