شناسهٔ خبر: 72897 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

تهیه طرح ویژه شهر بندری کنگ در چند ماه آتی تکمیل و برای تصویب به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی ارسال می‌شود/تاکید بر مشارکت مردمی در فرآیند تهیه طرح

شهر کنگ غزال راهب ضمن اعلام اینکه مرکز تحقیقات در تهیه طرح‌های ویژه که قابلیت‌های ترویجی و پایلوت دارند، ورود می‌کند از فرآیند تهیه طرح ویژه شهر کنگ در جنوب کشور با مشارکت مردم منطقه خبر داد و گفت: فرآیند تهیه طرح شهری کنگ انجام شده و با تهیه طرح‌های موضعی و موضوعی آن نتیجه در چند ماه آتی به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری جهت بررسی و تصویب ارسال می‌شود.

غزال راهب رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری کارگاهی با مشارکت مردم برای تهیه طرح ویژه بندر کنگ خبر داد و گفت: پس از نهایی‌شدن فرآیند تهیه طرح ویژه کنگ و طرح‌های موضعی و موضوعی آن در چند ماه آتی، برای بررسی و تصویب به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال می‌شود.

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه بندر کنگ بر اساس آخرین سرشماری حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین طرح مصوب شهر، محدوده شهری کنگ ۶۵۰ هکتار است که در مجاورت شهر لنگه و در ۳۶۵ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد، گفت: شهر کنگ ویژگی‌های تاریخی خاصی دارد و حدود ۲۰۰ هکتار از ۶۵۰ هکتار بندر کنگ بافت باارزش تاریخی محسوب می‌شود که ثبت میراث‌فرهنگی هم شده است.

راهب بخشی به ویژگی‌ها و خصیصه‌های شهر کنگ اشاره کزد و افزود: معماری بومی و خاص کنگ، نمونه ارزشمندی از معماری جنوب کشور است. وجود درختان نخل، میراث‌شفاهی و ناملموس باارزش و سابقه تاریخی تجارت دیرینه این منطقه با محدود شمال آفریقا، هندوستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آموزش دریانوردان ورزیده در این شهر بر غنای آن افزوده است.

وی در خصوص تهیه طرح ویژه بندر کنگ و مراحلی که این مسئولیت به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شد، گفت: اردیبهشت ۹۶ پیرو درخواست وزارت فرهنگ و مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، تهیه طرح ویژه شهر کنگ به مرکز تحقیقات سپرده و مقرر شد تا مرکز با همکاری کمیته تخصصی ۳ شورای‌عالی (کمیته معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش) شرح خدمات طرح ویژه کنگ را تهیه کند و بعد از تهیه برای تصویب به شورای‌عالی شهرسازی برود.

راهب خاطرنشان کرد: انجام این کار، در قراردادی به کارفرمایی معاونت معماری و شهرسازی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد.

در فرآیند تهیه طرح ویژه شهر کنگ، رابطه با محیط و سکونتگاه‌ها، حفظ و احیای بافت تاریخی شهر، حفظ محیط‌زیست و توسعه شهری متناسب با طرفیت‌های محیطی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت پذیری مردم، افزایش کیفیت زندگی، رونق اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و برنامه‌ریزی سازمانی ملاک‌عمل قرار گرفته است

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در فرآیند تهیه طرح ویژه شهر کنگ، توضیح داد: محورهایی که در تهیه طرح ویژه این شهر در نظر گرفته شده شامل رابطه با محیط و سکونتگاه‌ها، حفظ و احیای بافت تاریخی شهر، حفظ محیط‌زیست و توسعه شهری متناسب با ظرفیت‌های محیطی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت‌پذیری مردم، افزایش کیفیت زندگی، رونق اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و برنامه‌ریزی سازمانی است.

توان محیطی و ظرفیت‌های اکولوژیک معیارهای توسعه شهر کنگ است

راهب ادامه داد: در تهیه این طرح به ویژگی‌های بدیع و نابی رسیدیم. به عنوان نمونه در ارتباط با ساختار اکولوژیک و نظام آبیاری که در قدیم وجود داشت تحقیقات گسترده‌ای شد، الگوهای بومی استخراج شد تا بتواند مبنای توسعه آتی شهر قرار بگیرد. گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه‌یافتگی شهر با تکیه بر ظرفیت اکولوژیکی طرح ملاک تهیه این طرح قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های اکولوژکی و توان محیطی از مهمترین خصایص برای تهیه طرح و معیارهای توسعه شهر پیش بینی شده است، گفت: به دلیل کمبود آب در این شهر، در طراحی شهری برای شهر کنگ این مساله موردتوجه ویژه قرار گرفته است.

به گفته راهب، در طراحی شهری کنگ به دلیل معماری واجد ارزش در این شهر تاریخی برخلاف تهیه طرح‌های شهری که از کل به جزء کارها پیش می‌روند، ضوابط معماری تعیین‌کننده بخشی از ضوابط شهرسازی است.

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات همچنین اعلام کرد: مطالعات پایه طرح تمام و تمامی راهبردها و رویکردهای کلی استخراج شده‌اند و کار در مرحله طراحی قرار دارد. همچنین با توجه به اینکه رویکرد تهیه این طرح مشارکتی بود، بنا شد تا نظرات مردم در تهیه این طرح گرفته شود.

وی از برگزاری کارگاهی مشترک در شهر کنگ در سالن اجتماعات شهر خبر داد و با اعلام اینکه مراحل کار و تهیه طرح برای نظرخواهی مردمی به طور کامل گزارش شد، گفت: در کارگاه فوق، چالش‌ها و فرصت‌هایی که از دید ما در بندر کنگ وجود دارد، با مردم به اشتراک گذاشته و چشم اندازهای توسعه این شهر برای مردم ترسیم شد.

طرح ویژه شهر کنگ با مشارکت مردم منطقه تهیه می‌شود

راهب تصریح کرد: مشارکت واقعی مردم در فرآیند طراحی شهری ملاک عمل قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: به منظور شفافیت‌بخشی به کار سایتی طراحی کردیم که تمامی مراحل کار مرحله به مرحله به اطلاع عموم و اعلام نظر مردم می‌رسد و تمامی مراحل کار ترسیم و توضیح داده می‌شود.

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات خاطرنشان کرد: تصور ما این است که در چند ماه آتی این طرح برنامه‌ریزی شده را همراه با طرح‌های موضوعی و موضعی آماده کرده و تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای طی مراحل تصویب آن در شورای‌عالی بدهیم.

راهب همچنین اعلام کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تهیه طرح‌هایی ورود می کند که ویژگی های خاص و قابلیت‌های ترویجی و پایلوت دارند و می توانند به عنوان طرح‌های الگو باشند.