شناسهٔ خبر: 72926 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیر گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری:

بخشی از مشکلات با سپردن کار به شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود/ شکل‌گیری باشگاه لجستیک روند منسجمی به پیگیری و حل مشکلات می‌دهد

نشست نقش و اهمیت برنامه‌های توسعه کشور و ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی علی آقامحمدی، سهم و نقش لجستیک را در کشور بسیار بااهمیت خواند و بابیان اینکه در حوزه‌ حمل‌ونقل، شکل‌گیری باشگاه لجستیک روند منسجمی به پیگیری و حل مشکلات و موانع می‌دهد، گفت: بخشی از مشکلات کنونی این حوزه با سپردن کار به شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست نقش و اهمیت برنامه‌های توسعه کشور و ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، علی آقامحمدی، مدیر گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، معاونان وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، روز دوشنبه، اول مهرماه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

برگزاری این نشست می‌تواند مقدمه‌ای برای شکل‌گرفتن یک باشگاه لجستیک باشد

علی آقامحمدی، مدیر گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از این نشست بابیان اینکه سهم بخش لجستیک در تولید ناخالص داخلی و اهمیت کار فعالان این حوزه کاملاً روشن و مشخص است، گفت: سهم لجستیک در کشور با همه مشکلاتی که وجود دارد، بسیار بااهمیت است و این بخش یک بخش مهم است که ۲۰ درصد از هزینه تولید را در برمی‌گیرد. برگزاری این نشست می‌تواند مقدمه‌ای برای یک باشگاه لجستیک باشد تا همه بازیگران این عرصه در آن گرد هم آیند و به‌دنبال راهکار باشند؛ بسیاری از چالش‌هایی که برای یک شرکت وجود دارد ممکن است برای دستگاه دیگری نیز مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین مسائل و مشکلات این حوزه باید از طریق گفت‌وگوی حل شود.

منشأ برخی مشکلات تفسیر متفاوت دستگاه‌ها از قانون است

وی با اشاره به اینکه منشأ برخی مشکلات تفسیر متفاوت دستگاه‌ها از قانون است، افزود: مقام معظم رهبری امسال برای نخستین بار به اعضای دفترشان دستور داده‌اند که شعار سال را به پیگیری کند و بر این اساس جلسات منظمی با دستگاه‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا از طریق به کار بستن راه‌حل‌های مناسب برخی موانع و مشکلات را برطرف کنیم؛ زیرا برخی مشکلات با شیوه‌های قدیمی حل نمی‌شوند و علی‌رغم تلاش فراوان نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

بخش زیادی از مشکلات از طریق واگذاری کار به شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف می‌شود

آقامحمدی با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک همه مؤلفه‌ها در کشور وجود دارد، عنوان کرد: بخش زیادی از مشکلات کنونی از طریق واگذاری کار به شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور برطرف می‌شود و شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل نیز باید به این سمت گام بردارند. با توجه به نهادهای صنفی موجود در این حوزه، تجربه و سابقه شرکت‌های خوش‌نام به نظر می‌رسد باید تدبیری برای مشکلات این حوزه اندیشیده شود و در صورت نیاز نوع روابط تغییر کند. خوشبختانه گام‌های خوبی در هیئت دولت و بانک مرکزی برای حمایت از مشکلات مالی و تأمین زنجیره مالی برداشته شده است.

وی بابیان اینکه در تعیین قیمت کالا و خدمات باید رعایت حال سرمایه‌گذار را نیز کرد، گفت: باید مجموعه منسجمی به وجود آید که بتوان مطالبات را به‌صورت متمرکز پیگیری کرد تا توان ملی یک‌بار دیگر به حرکت افتد.

مدیر گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، تبلیغات را از نکاتی دانست که بخش خصوصی باید بیشتر به آن توجه داشته باشد و افزود: در این خصوص نیز باید فکر و یک خط‌مشی تبلیغاتی مناسب ترسیم کرد.