شناسهٔ خبر: 72952 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان گیلان:

۵۰۰۰۰ نفر در گیلان از خدمات "تهک" استفاده می‌کنند/ "تهک گردشگری" در غرب گیلان اجرایی می‌شود

محمد دادرس مدیر کل هواشناسی استان گیلان محمد دادرس با اشاره به اینکه در حال ۱۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۴۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم از خدمات تهک در استان بهره‌مند می‌شوند از اجرایی شدن لایه سوم تهک در غرب گیلان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی استان گیلان با حضور در فرمانداری تالش در خصوص اجرایی شدن طرح تهک در گروه‌های کشاورزی و گردشگری با سیدعیسی مهدوی و مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان گفت‌وگو و عنوان کرد: با توجه گردشگرپذیر بودن غرب گیلان "تهک گردشگری" نیز در این مناطق فعال خواهد شد.

محمد دادرس با اشاره به اینکه در حال ۱۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۴۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم از خدمات "تهک" در استان گیلان بهره‌مند می‌شوند، و کارشناسان جهاد کشاورزی و سایر ادارات مرتبط با بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی شامل  ماهی، دام،طیور، کرم ابریشم و زیتون به‌صورت هفتگی با توجه به تغییرات جوی توصیه‌های مرتبط به هر بخش را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

اطلاع‌رسانی به‌موقع هواشناسی در کاهش خسارت‌های کشاورزان مثمرثمر است

سیدعیسی مهدوی، فرماندار شهرستان تالش ضمن تشکر از خدمات هواشناسی خصوصاً قبل از وقوع شرایط نامناسب آب وهوایی و کمک به مدیریت بحران بیان داشت؛ قطعاً اطلاع‌رسانی بهموقع شرایط آب و هوایی به همراه توصیه‌های کاربردی کشاورزی دستگاه‌های مربوطه برای کشاورزی شهرستان  مثمر ثمر بوده و کاهش خسارات به بخش کشاورزی را در برخواهد داشت که در راستای اهداف دولت برای حمایت از تولید خواهد بود.

موسوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش نیز با اشاره به محوریت کشاورزی در این قسمت از استان گیلان، شهرستان تالش با داشتن شانزده هزار هکتار سطح زیر کشت برنج، سه هزار هکتار سطح زیر کشت کیوی و پنج هزار هکتار دیگر محصولات باغی و زراعی از قطب‌های کشاورزی گیلان و کشور محسوب می شود و بسیاری از تولیدات کشاورزی در این شهرستان مانند کیوی، گیلاس، توتون، تولید عسل، گردو فندق... از رونق خوبی برخوردار است و این موضوع  گردش مالی بالای را  برای کشاورزان این شهرستان فراهم کرده است که علاوه بر آن مشاغل جانبی نیز در کنار این تولیدات کشاورزی در منطقه ایجادشده است که منتهی به ایجاد اشتغال شده است.

سلطانی؛ رییس شیلات شهرستان تالش نیز بیان کرد، این شهرستان از قطب‌های تولید ماهیان گرم آبی و سرد آبی بوده و در تولید خاویار پرورشی، تولید بالایی در سطح کشور را داراست که ضمن ارز آوری باعث اشتغال مولد در منطقه شده است. 

اطلاع از وضعیت جوی برای گردشگران بسیار حائز اهمیت است

جهانگیری، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نیز از ظرفیت بالای گردشگری که در سواحل و ارتفاعات وجود دارد مباحثی را بیان کرد و اینکه اطلاع از وضعیت جوی برای هر گردشگر از مناطق مورد نظر گردشگری از الویت‌ها بوده و بسیار حائز اهمیت می باشد .

گزارش‌های کاربردی هواشناسی می‌تواند آسیب‌های ناشی از تغییرات جوی را به حداقل برساند

 به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان گیلان، افشین حمیدنژاد، رییس اداره هواشناسی شهرستان تالش هم ضمن ابراز خورسندی از آغاز به کار طرح تهک در غرب استان،  با اشاره به اینکه شهرستان تالش دومین شهرستان از لحاظ جمعیت و  وسعت در سطح استان گیلان است، افزود: عمده تولیدات کشاورزی متاثر از  وضعیت آب وهوایی هستند. و به غیر از ادوات مربوط به کاشت، داشت و برداشت که  ثابت هستند، این آب وهواست که متغیر می‌باشد، لذا اگر وضعیت جوی و توصیه‌های کارشناسی وکار بردی متناسب با فنولوژی محصول و وضعیت هوا  بی واسطه بدست کشاورز برسد، می‌تواند بیشتر آسیب‌های ناشی از تغییرات جوی را به حداقل برساند که این امر قطعاً در راستای حمایت از تولید ملی و کشاورزی خواهد بود.