شناسهٔ خبر: 72960 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ساخت و توسعه پایانه مرزی رازی در دو فاز با اعتبار ۵۲۰ میلیارد ریال / فاز دوم پایانه باید تا پایان بهمن ۹۹ تکمیل شود

عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بهره‌برداری طرح جامع پایانه مرزی رازی در استان آذربایجان‌ غربی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عبدالهاشم حسن‌نیا، هنگام بازدید از پایانه مرزی از بهره‌برداری طرح جامع پایانه مرزی رازی در استان آذربایجان‌غربی تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: فعالیت رسمی پایانه مرزی رازی در سال ۹۱ آغاز شد و سالن موقت مسافری آن نیز به بهره‌برداری رسید. به علاوه طرح توسعه و ساخت پایانه مرزی رازی در دو  فاز اجرایی می‌شود که فاز نخست در دو مرحله شامل محوطه‌سازی تا زیر و روسازی با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

 حسن‌نیا اظهار داشت: مرحله دوم فاز نخست طرح عملیات ساخت و توسعه پایانه مرزی رازی نیز شامل محوطه‌سازی کامل پروژه در دو هکتار، سردرب، ساخت سرویس بهداشتی و تجهیزات جانبی و برج‌های روشنی با ۴۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا است که براساس قرارداد باید تا بهمن سال ۹۹ به پایان برسد.

وی با اشاره به رویکرد ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای اتمام سریع پایانه مرزی رازی گفت: مرحله دوم نیز شامل ساخت ساختمان اصلی این پایانه مرزی در مرحله برگزاری مناقصه است که پیش‌بینی می‌شود پیمانکار پروژه تا مهر ماه سال جاری انتخاب و ‌با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

حسن‌نیا از ایجاد مسیرهای موقت در این پایانه مرزی خبر داد وگفت: با تردد سالانه یک میلیون نفر مسافر از پایانه مرزی رازی، این مرز از اهمیت شایانی برای کشور برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: باید از توان بالقوه منطقه در ایجاد کریدور مناسب و موقت مسافری تا زمان بهره‌برداری کامل این پایانه مرزی بهره گرفت تا امکان تردد راحت مسافران فراهم شود.

حسن‌نیا با بیان این که نگاه سازمان معطوف به  تأمین نیازهای مردم منطقه است، گفت: با هدف توجه به معیشت مردم از حذف بازارچه در محوطه این پایانه مرزی جلوگیری شد، همچنین پیمانکار مکلف به افزایش ساعت کار و تعیین شیفت شبانه شده است.

براساس این گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  پایانه مرزی بازرگان به عنوان مهم‌ترین مرز زمینی با کشور ترکیه، پل ۵ دهانه ۲۲ متری مهلذان خوی در مسیر خوی - ایواوغلی، طرح روکش آسفالت محور خوی - ایواوغلی به طول ۴ و نیم کیلومتر از پل نوایی به طرف سه راهی ایواوغلی، مهم‌ترین طرح‌های راهداری بود که مورد بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و ‌نقل جاده‌ای قرار گرفت.

حسن‌نیا در جریان این بازدید بر سرعت بخشی به طرح های راهداری به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی و بستر تردد روان و امن جاده‌ای تاکید کرد و گفت: پایانه مرزی بازرگان نیز از اهمیت بسزایی در توسعه اقتصاد منطقه و حمل و نقل بین‌المللی و افزایش مبادلات با کشور ترکیه دارد و باید این مرز از نظر فیزیکی و نیز چگونگی ارائه خدمات به مسافران، صاحبان کالا و رانندگان در سطح استانداردهای جهانی بوده و مبتنی بر همین مؤلفه‌ها فعالیت نماید.

ميراشرفي رئيس كل گمرك ايران هم در حاشيه بازديد از گمرك رازي با اشاره به موقعيت و اهميت اين گمرك به عنوان تنها گمرك ريلي و زميني مشترك در كشور از پيگيري ۲۴ ساعته شدن مرز رازي خبر داد و افزود : در اين زمينه اقدامات لازم براي هماهنگي با طرف ترك از لحاظ زماني و تكميل زيرساختهاي لازم براي فعاليت ۲۴ ساعته شدن مرزي رازي – كاپي‌كوي صورت مي‌گيرد. 

شایان ذکر است در این برنامه بازدید مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان‌ها و مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌ي استان آذربايجان‌غربي، معاون وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.