شناسهٔ خبر: 72968 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بانک اطلاعاتی محدوده‌های هدف بازآفرینی راه‌اندازی شود/ موازی‌‌کاری بی‌اعتمادی می‌آورد

جلسه شرکت بازآفرینی شهری سیدمحمد پژمان بر لزوم راه‌اندازی بانک اطلاعاتی محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، در نشستی با مشاوران طرح‌های بازآفرینی بافت فرسوده با موضوع «شرح خدمات قراردادهای نهاد توسعه محله و همچنین فرآیند مطالعات و برنامه‌ها درخصوص توسعه مسکن» اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه، هم‌اندیشی در خصوص میزان اثربخشی فعالیت‌‌های مشاورین در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری و دستیابی به آهنگ حرکت مشخص در راستای رسیدن به اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار است.

وی با انتقاد از راه‌اندازی متعدد دفاتر تسهیل‌گری در بافت‌های هدف بازآفرینی توسط نهادها و ارگان‌های مختلف، گفت: باید از موازی‌کاری در این زمینه به شدت پرهیز شود و نهادها برای انجام هر فعالیتی در بافت‌‌های هدف باید با شرکت بازآفرینی شهری ایران هماهنگی‌های لازم را ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با تاکید بر اینکه باید جنس کار مشاوران مشخص شود، افزود: در حال حاضر این افراد در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و شرح وظایف دقیقی ندارند.

وی اظهارکرد: مطالعات باید از مقیاس طرح‌های تفصیلی خارج شوند و قابلیت اجرا داشته باشند.

معاون وزیر راه شهرسازی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف با عناوین متفاوت هر روز به منازل مردم مراجعه و اطلاعات خانوار و محدوده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، بدون اینکه این کار برآیند مشخصی داشته باشد.

پژمان تاکید کرد: باید سامانه‌ای راه‌اندازی و تمام اطلاعات محدوده‌های هدف بازآفرینی به طور کامل و دقیق در آن جمع‌آوری و ثبت شود. این بانک اطلاعاتی می‌تواند نیاز تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها به اطلاعات و آمار را مرتفع کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه مراجعه هر روزه به خانه‌ها، فضای بی‌اعتمادی را در بین اهالی این محدوه‌ها ایجاد می‌کند، افزود: نباید بین روند مطالعات تسهیل‌گر و اجرا فاصله ایجاد شود و مشاوران باید در تمام مراحل اجرای طر‌ح‌ها حاضر و ناظر باشند. به نظر می‌رسد هم‌اکنون در بعضی نقاط عمدتا به چند موضوع کلی با شرح خدمت ناکافی، در زمان موقت پرداخته می‌شود که نتیجه‌ای هم در بر ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدیریت شهری از مردم جدا نیست و حضور مدیریت شهری در بافت‌های هدف و ارائه خدمات به آنها مادام‌العمر است. بنابراین بهتر است راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری به شهرداری‌ها سپرده شود و دراین زمینه مورد حمایت هم قرار گیرند.

وی اظهارکرد: باید برای بازآفرینی محلات هدف افق روشنی در نظر گرفته شود. به‌طور نمونه، سکونتگاه‌های غیررسمی به انواع یک تا چهار رتبه‌بندی شوند و براساس اولویت در دستور کار قرار گیرند. یعنی وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی بعد از رتبه‌بندی، مرحله به مرحله ارتقاء داده شود تا اینکه به وضعیت مطلوب که درجه یک است، برسند، آن زمان است که می‌توان آن سکونتگاه را از دستور کار بازآفرینی خارج کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، پژمان در پایان خاطرنشان کرد: ارزیابی دقیق از روند فعلی اجرای اقدامات بازآفرینی در محدوده‌های هدف از اولویت‌هاست که باید هر چه سریع‌تر تهیه شود.