شناسهٔ خبر: 72972 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم اعلام کرد

مشکلات اقتصادی دلیل عدم استقبال از تسهیلات بافت فرسوده قم است

طلوعی داوود طلوعی گفت: وضعیت اقتصادی و معیشتی را مانع اصلی استقبال نکردن مردم از تسهیلات بافت فرسوده دانست و گفت: حتی اگر میزان وام نیز افزایش یابد، ساکنان بافت فرسوده توانایی پرداخت اقساط وام را ندارند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، داوود طلوعی اظهار داشت: با توجه به قیمت ساخت مسکن، مبلغی که به‌ عنوان تسهیلات نوسازی مسکن پرداخت می‌شود، در سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز بود، ولی امسال این مبلغ ناچیز است.

وی افزود: از سوی دیگر خانه‌های موجود در بافت فرسوده معمولا شامل چند واحد است و سود تسهیلات برای متقاضی سنگین می‌شود که این مساله یکی از موانع استقبال ساکنان از دریافت وام نوسازی منازل می ‌باشد.

وی در عین ‌حال بیان کرد: بافت ‌های فرسوده، ناکارآمد می‌ باشد و آسیب‌پذیری آن‌ ها در برابر حوادث طبیعی بالاست که از ساکنان این محله‌ ها انتظار می‌رود نسبت به نوسازی منازل خود اقدام کنند.

طلوعی افزود: دولت نیز متناسب با نوسازی، اعتباراتی برای خدمات روبنایی و زیربنایی محله‌های واقع در بافت فرسوده اختصاص می‌دهد و انشعاب‌های آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و اماکنی ازجمله مدارس، مساجد و درمانگاه بازسازی می‌شود.

وی در ادامه گفت: از سال ۸۶ تا آذرماه سال گذشته، صاحبان ۱۰ هزار و ۹۶۳ واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی‌ و متقاضیان هشت هزار و ۷۴۱ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی بیان کرد: امسال سهم پرداخت تسهیلات به متقاضیان در استان قم ۴۰۰ واحد بود که تاکنون متقاضیان نوسازی ۱۲۳ واحد به بانک معرفی‌شده‌اند.

به گفته معاون اداره کل راه و شهرسازی قم، ۲۸ درصد متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی ساکن خیابان جوب شور، ۱۹ درصد خیابان سمیه، ۱۴ درصد خیابان هفت تیر، ۱۰ درصد خیابان امامزاده ابراهیم(ع)، ۱۲ درصد خیابان خاکفرج، ۵ درصد  خیابان ایستگاه، ۳ درصد خیابان آذر، ۴.۵ درصد خیابان زینبیه، سه درصد خیابان دروازه ری و ۴.۵ درصد نیز ساکن سایر محله‌ها بوده‌اند.

وی با بیان این‌که تسهیلات صرفا به متقاضیانی که در محدوده بافت فرسوده سکونت دارند، پرداخت می‌شود، گفت: طبق شیوه‌نامه ابلاغ‌شده در فروردین‌ماه امسال، میزان تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریال با سود ۹ درصد دوران مشارکت در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: وام در چهار مرحله ساخت خانه شامل پی و فونداسیون، اسکلت، سقف و نازک‌کاری از طریق کارشناس بانک تایید و پرداخت می‌شود.

طلوعی خاطرنشان کرد: این اقدامات باید از طریق آورده فرد انجام شود و پس از اتمام و تایید کارشناس بانک، قسط‌های تسهیلات به فرد پرداخت می‌شود.