شناسهٔ خبر: 73027 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی:

یک میلیون و ۷۰۶ هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی ومقاوم‌سازی شد/آغاز بهسازی یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد روستایی جدید/بیش از ۱۷ هزار میلیاردتومان تسهیلات مقاوم‌سازی پرداخت شد

حمیدرضا سهرابی حمیدرضا سهرابی با اعلام اینکه در اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی بیش از ۱۷ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تاکنون پرداخت شده است از اتمام بهسازی یک میلیون و ۷۰۶ هزار واحد مسکونی روستایی و آغاز بهسازی یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد جدید خبر داد.

حمیدرضا سهرابی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین وضعیت مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی در کشور را تبیین کرد.

سهرابی با اشاره به اینکه طرح ویژه بهسازی واحدهای مسکونی روستایی از سال ۸۴ تاکنون، بهسازی و مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستورکار قرار داده است، گفت: از سال ۸۴ تاکنون، بهسازی و مقاوم‌سازی یک میلیون و ۷۰۶ هزار واحد  مسکونی روستایی به اتمام رسید و واحدهای فوق، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی ادامه داد: در حال حاضر، قرارداد بهسازی بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیز در قالب اجرای این طرح با بانک‌های عامل، امضا و کار آغاز شده است.

به گفته سهرابی، تا کنون تسهیلاتی که به مردم در این خصوص پرداخت شده است ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

۴۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاو‌‌م سازی شدند

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران در سال ۹۵، ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شد که از این تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم شده‌اند، توضیح داد: ۳۶ درصد واحدهای مسکونی روستایی از سال ۸۴ با اجرای طرح بهسازی مقاوم شده اند که این میزان از ابتدای انقلاب تاکنون به ۴۳ درصد رسیده است.

سهرابی با اشاره به اینکه بهسازی و احداث واحدهای مسکونی در حوادث نیز توسط بنیاد مسکن انجام می شود، گفت: از دومیلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی و مقاوم‌سازی شده، ۴۵۰ هزار واحد مربوط به مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده بوده است.

مقاوم‌سازی ۷۰ درصدی واحدهای مسکونی روستایی تا ۱۴۰۵

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: بر اساس برنامه‌های طرح جامع مسکن که به تصویب وزارت راه و شهرسازی رسیده و مطابق ماده ۵۹ قانون برنامه ششم، تا سال ۱۴۰۵ کماکان مقاوم‌سازی و بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ادامه خواهد یافت. بدین‌معنا در سال ۱۴۰۵، ۷۰ درصد واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی می‌شوند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای طرح بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی بر حفظ هویت روستایی و معماری بومی تاکید دارداین مدیر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اعلام کرد: تسهیلات بهسازی واحدهای مسکونی روستایی برای هر رواحد از ۲۵ میلیون به ۴۰ میلیون تومان رسیده است و خوشبختانه نزدیک به ۶۳ هزار واحد مسکونی روستایی به بانک‌های عامل که شامل هفت بانک از جمله مسکن هستند معرفی شدند و بیش از ۳۱ هزار واحد عقد قرارداد شده‌اند.

سهرابی در خصوص ضرورت توجه به معماری بومی در مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی به ویژه در مناطقی که واجد ارزش‌های میراثی هستند، گفت: با آغاز طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در ۳۱ استان کشور مشاور مادر انتخاب و قرار داد بسته شد که آنها شروع به گونه شناسی روستایی کردند و بر اساس مطالعات آنها گونه‌شناسی روستایی مشخص شد.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: احکام و ضوابط طراحی به دفاتر طراحی ابلاغ و مقرر شد تا بر اساس گونه‌شناسی، نقشه‌ها تهیه و طرح‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

سهرابی تاکید کرد: بنیاد مسکن در خصوص معماری بومی نهایت تلاش خود را به کار گرفته است. بنیاد قطعا فعالیتی که مغایر با هویت معماری بومی باشد انجام نخواهد داد و ساز و کارهای اجرایی و عملیاتی‌شدن این برنامه‌های چیده شده است. فکر می‌کنیم روز به روز به حفظ هویت بومی روستاها نزدیک می‌شویم و امیدواریم در این راه، روستاییان نیز مشارکت لازم را داشته باشند.