شناسهٔ خبر: 73219 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما مطرح کرد

استانداردسازی نیروی انسانی مطابق با استانداردهای جهانی/ نهادینه‌سازی فرهنگ ایمنی و توجه خاص به جایگاه آن در سطح فرودگاه‌ها

حاجی بیگی مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما خرید یک دستگاه شبیه‌ساز آتش‌نشانی هواپیما، سه یونیت اتاق دود، سیستم جابه‌جایی هواپیمای زمین‌گیر AIRCRAFT RECOVERY، خرید خودروی ۸*۸ و ۶*۶ آتش نشانی استاندارد فرودگاهی، توانمندسازی نیروی انسانی، مستندسازی و استانداردسازی تمام رویه‌ها و فعالیت‌ها را از برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنا بر آمار حدود ۸۰ درصد سوانح  و حوادث برای هواپیما در محدوده فرودگاه ها اتفاق می افتد و این نقش و اهمیت حوزه آتش نشانی در فرودگاه ها را می رساند و نشان می دهد که اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما یکی از ارکان اصلی در مجموعه فرودگاهی محسوب می شود که با نبود آن نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه ها میسر نخواهد بود.

همزمان با هفتم مهر ماه روز آتش نشانی و ايمنی، حميد حاجی بيگی مديرکل آتش نشانی و هدايت زمينی هواپيما، مهمترين اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی اين اداره کل را در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تشريح کرد.

حمید حاجی‌بیگی، مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما درباره اهداف و برنامه های کلان  اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما  در سطح فرودگاه های کشور گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته فرودگاه ها با حمایت مدیران ارشد شرکت از نظر تجهیزات و ماشین آلات به سطح قابل قبولی رسیده اند و خریدهای خوبی با همکاری دیگر حوزه های شرکت از جمله اداره کل تدارکات و تامین تجهیزات و... انجام شده است، برنامه ریزی سال های آینده در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی خواهد بود و از طریق تهیه مستندها و استانداردسازی عملکرد نیروی انسانی و نیز تهیه شبیه سازهای مربوط به حرفه آتش نشانی گام های خوبی در این امر خواهیم برداشت.  

وی ادامه داد: نیروی انسانی یکی از مهمترین سرمایه‌های هر سازمان محسوب می شود، بنابراین یکی از اهداف و برنامه ریزی کلان این اداره کل استانداردسازی نیروی انسانی مطابق با استانداردهای جهانی است که برای افزایش مهارت علمی و عملی کارکنان، ارتقای سلامت، بالا بردن توان جسمانی و همچنین آموزش های استاندارد جهانی تلاش می شود که در این راستا تهیه سمیلاتور آموزشی اطفای حریق هواپیما را دنبال می کنیم.

حاجی بیگی در ادامه با تشریح عملکرد سال گذشته اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در چهار اداره متبوع خود از اقدامات قابل توجه در حوزه آموزشی و دستور العمل ها خبر داد و گفت: در این حوز می توان به اجرای طرح شناسایی و تربیت کارکنان توانمند در حوزه تولید محتوای آموزشی و تدریس پودمان های آموزشی، ساخت اولین شبیه ساز رفتار شناسی حریق در مشهد و برنامه ریزی ساخت سه نمونه دیگر در کشور، ساخت اولین شبیه ساز فضای محدود در منطقه، اجرای تمرین و آموزش مجازی در قالب طرح تمرین های فصلی، شناسایی کارکنان متخصص در حوزه سرویس و نگهداری جهت ارائه مشاوره های فنی پیشگیرانه در خصوص خودروهای اطفائیه، مشارکت در تهیه طرح فروش خدمات آموزشی توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و فروش اولین مورد خدمات آموزشی به اساتید دوره SEPT  هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) و پیگیری فروش خدماتی به فرودگاه های خارج از مالکیت شرکت، کسب رتبه ممتاز آموزشی در بین واحدهای ستادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، اجرای ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر ساعت آموزش در قالب پودمان های آموزشی، تنظیم دستورالعمل های مختلف کاربردی از جمله دستورالعمل مارشالری و بازنگری کلی در دستورالعمل در محل فرودگاهی، بررسی و تایید تمام دستورالعمل در محل آتش نشانی و نجات فرودگاهی تهیه شده بر اساس CAD۳۵۱۴ سازمان هواپیمایی کشوری و نگارش دستورالعمل آموزشی و تایید صلاحیت شغلی بر مبنای اسناد جدید سازمان هواپیمایی کشوری(PART –ADR) اشاره کرد.

وی همچنین بررسی نقاط ضعف در سیستم ایمنی ساختمان های سطح شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و به ویژه مرکز حیاتی و بسیار مهم کنترل فضای کشور را از دیگر وظایف این اداره کل در بخش حوزه ایمنی و پیشگیری از سوانح عنوان کرد و گفت: تلاش شده است تا از طریق انتخاب پیمانکار متعهد و متخصص، تمام اشکال ها شناسایی و در جهت برطرف کردن مشکلات موجود اقدام کنیم.

حاجی بیگی گفت: در این راستا با استقرار دو کارشناس در زمان اداری تمام سیستم های اعلان و اطفای اتوماتیک و امکانات اطفای حریق پایش می شود و تلاش شده از طریق مناقصه عمومی تمام اماکن حساس از جمله پست های برق، سرورهای IT و غیره در لیست تجهیز به سیستم های فوق قرار گیرند.

وی در ادامه بر نهادینه سازی فرهنگ ایمنی و توجه خاص به جایگاه آن در سطح فرودگاه ها تاکید کرد و افزود: در این راستا افرادی با تجربه از میان کارکنان آتش نشانی برای شرکت در دوره ای ۴۰ ساعته در مرکز انتخاب شده اند.

 حاجی بیگی خاطرنشان کرد: این اداره کل در تلاش است تا با برنامه ریزی و تدوین دستورالعمل لازم شرایطی را فراهم کند تا فرودگاه ها راحت تر و با کمترین خسارت ها سطح ایمنی فرودگاه را حفظ کنند و کمترین وقفه در عملیات فرودگاه، به ویژه در زمان بحران پیش نیاید که این مهم ریشه در تفکر ایمنی و پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح احتمالی دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تجهیزات گفت: از جمله آنها می توان به  تجهیز ۵۶ دستگاه شاسی خودرو FM۴۶۰ به کفساز آتش نشانی، تجهیز ۱۰ دستگاه شاسی خودرو FM۴۶۰ به تانکر پشتیبانی آتش نشانی،  تجهیز ۱۴ دستگاه خودرو وانت دو کابین آمیکو به سیستک واترمیست برای اطفای حریق سریع، خرید ۲۵ دستگاه خودرو وانت دو کابین آمیکو برای هدایت زمینی هواپیما، خرید ۱۴ دستگاه سیستم اوره پاش، خرید هشت دستگاه snow bluear برفخوار فرودگاهی، خرید ۲۳ دستگاه برج روشنایی، خرید ۱۴ دستگاه شارژر هوای فشرده، خرید ۵۰ حلقه لاستیک رزنباور و بازسازی و بهسازی ۲۰ دستگاه خودروی آتش نشانی اشاره کرد.

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه نیروی انسانی گفت: در این راستا اقداماتی از جمله برنامه ریزی و پیگیری اعزام نیرو به فرودگاه های خلیج فارس، ابوموسی، اصفهان و سایر فرودگاه ها به تعداد ۷۹۰ نفر ساعت، انجام هماهنگی های لازم با اداره کل کنترل ترافیک هوایی در ارتباط با افزایش و کاهش ARFF.CAT فرودگاه ها به تعداد ۱۰۰ نفر ساعت، پیگیری و برگزاری مسابقه های مهارتی عملیاتی آتش نشانان فرودگاهی در فرودگاه مشهد به تعداد ۲۷۰ نفر ساعت، انجام امور مربوط به پست هاي سازماني و ساختار تشكيلات جديد فرودگاه ها و ستاد در قالب برگزاری جلسه ها و انجام مکاتبه ها و پیگیری های مربوط به تعداد ۱۵۰ نفر ساعت، پیگیری و انجام برنامه ریزی در خصوص تعیین تکلیف تعداد ۵۱۷ نفر از کارکنان به تعداد ۳۰۰ نفر ساعت، پیگیری و راه اندازی دفتر ثبت وقایع Log book به تعداد ۲۱۰ نفر ساعت و بررسی گزارش های ماهیانه، صورت کشیک ها و بروزرسانی نرم افزار پرسنلی به تعداد ۷۹۰ نفر ساعت انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت واحد مدیریت اپرون به عنوان مهمترین واحد در سطح اپرون فرودگاه ها که تحت نظارت اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما ایفای نقش می کند، گفت: هدایت زمینی ایمن هواپیماها از تاکسی وی ها به سمت موقعیت پارک (Stand) مناسب و جت وی ها توسط کنترلرهای اپرون آموزش دیده و متبحر، باعث می شود تا ماموریت این واحد بسیار ویژه و حساس تلقی شود.  

حاجی بیگی ادامه داد: در این راستا واحد مدیریت اپرون اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما، ضمن نظارت بر عملکرد واحدهای مدیریت اپرون فرودگاه ها به تنظیم الگوی دستورالعمل های لازم در این حوزه پرداخته است به طوری که هر خرده فعالیت انجام شده در اپرون فرودگاه ها باید بر اساس دستورالعمل استاندارد انجام شود تا ایمنی به عنوان مهمترین رکن در هوانوردی ارتقا یابد و حوادث و سوانح هواپیمایی در سطح اپرون به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

وی گفت: طی سال های گذشته در راستای ساماندهی خودروهای متردد در سطوح پروازی طبق دستورالعمل پلاک گذاری تدوین شده توسط واحد مدیریت اپرون، تمام خودروها در فرودگاه های کشور معاینه فنی و پلاک گذاری یکپارچه شده اند. همچنین کنترلرهای اپرون در خصوص استانداردهای ایمنی عملیات سوختگیری مطابق با دستورالعمل تدوین شده نظارت بر سوختگیری هواپیما توسط این اداره کل، عمل می کنند.

حاجی بیگی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با دانشگاه امین نیروی انتظامی برای  رسیدگی به تخلفات و کارشناسی و ترسیم کروکی تصادف های خسارتی اپرون گفت: در این راستا کنترلرهای اپرون طی گذراندن دوره آموزشی ۴۰ ساعته با عنوان کارشناسی تصادف ها و ترسیم کروکی در سطوح پروازی، گواهینامه دوره مذکور را از دانشکده راهنمایی و رانندگی دانشگاه مذکور دریافت کرده اند و قادر به کارشناسی تصادف های خسارتی و ترسیم کروکی در سطح فرودگاه های کشور هستند.  

وی از تدوین الگوی دستورالعمل پارک هواپیما در فرودگاه های کشور به عنوان مهمترین عملکرد واحد مدیریت اپرون در حوزه هدایت زمینی هواپیما یاد کرد و گفت: هر فرودگاه با توجه به شرایط استندهای پارک هواپیما و نوع هواپیمای متردد در فرودگاه خود این دستورالعمل را تدوین کرده اند. همچنین تجهیز تمام فرودگاه ها به لباس و کاور مدیریت اپرون، تجهیز به راکت های چراغدار دید در شب و مجهز کردن کنترلرهای اپرون به هدست های بیسیم جهت ارتباط با مرکز مدیریت اپرون و مراقبت پرواز از مهمترین فعالیت ها در زمینه هدایت زمینی هواپیماست.

حاجی بیگی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۶ این اداره کل برای نخستین بار موفق به تخصیص مجوز گواهینامه ویژه رانندگی خودروهای آتش نشانی فرودگاهی با کد ۷۲ با هماهنگی فرماندهی راهنمایی و رانندگی کل کشور (صدور گواهینامه) برای تمام فرودگاه های کشور شد، گفت: در این راستا از زمستان ۹۶ تا شهریور سال جاری برای ۱۹ فرودگاه مجوز کتبی و گواهینامه فوق دریافت شده است.  

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده یی نزدیک برای تمام تجهیزات و خودروهای فرودگاهی متردد در سطوح پروازی توسط شرکت های هواپیمایی و هندلینگ، کدهای گواهینامه ویژه همان خودرو اختصاص داده شود تا از جهت قانونی و حقوقی تمام مشکلات نیروی انسانی شاغل در اپرون فرودگاه ها در زمان حوادث و سوانح برطرف شود.  
حاجی بیگی از تدوین برنامه ای جامع برای ارائه نرم افزار مدیریت اپرون با همکاری اداره کل مخابرات و فن آوری اطلاعات هوانوردی برای سهولت عملیات اپرون در سطح فرودگاه های کشور و همچنین نظارت و پایش کافی بر عملکرد مدیران اپرون در فرودگاه ها خبر داد.

وی کنترل مستمر و همه جانبه فرهنگ ترافیک زمینی در اپرون فرودگاه های کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: در آینده با طراحی پروژه کنترلر اپرون داوطلب، گام بسیار موثری در استفاده از نیروی انسانی و هم افزایی و افزایش اثربخشی کارکنان شرکت های هواپیمایی و هندلینگ برداشته خواهد شد.

حاجی‌بیگی ادامه داد: در این طرح با پایش عملکرد نیروی انسانی شرکت‌های هواپیمایی و هندلینگ در زمینه رعایت قوانین و مقررات تردد در اپرون، افراد واجد شرایط انتخاب می شوند و با صدور کارت کنترلر اپرون نامحسوس برای آنها در مسیر فرایند گزارش دهی و اعمال قانون مطابق با نظامنامه، بخش مدیریت اپرون فرودگاه ها را با توجه به کمبود نیروی انسانی یاری می کنند.

وی در خصوص عملکرد مدیریت اپرون ۱۸ فرودگاه کشور گفت: عملکرد بخش مدیریت اپرون فرودگاه ها در مجموع پروازهای رفت و برگشت شامل هدایت زمینی ۵۴۰ هواپیما بود که ۱۶۱ هواپیما در استندهای تعریف نشده قرار گرفته اند و این عملیات توسط ۱۷۶ کنترلر اپرون انجام شده است.