به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدحسین میرشفیع در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: راه آهن بجنورد-شیروان که به صورت آنتنی به راه آهن جوین - اسفراین متصل می شود، بخشی از طرح بزرگ راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان است که در این مرحله اجرایی می شود.
وی علت طولانی شدن اجرای عملیات ساخت راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان را مسایل حاشیه ای ایجاد شده برای قرارداد و تکمیل نبودن طرح مطالعاتی آن عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از این مشکلات رفع شده و طرح مطالعاتی آن نیز در حال تکمیل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این پروژه از طریق فاینانس خارجی مربوط به کشور چین اجرایی می شود و به دلیل سرمایه گذاری زیاد برای اجرای این طرح راه آهن، باید تمام جوانب کاری آن بررسی و سپس وارد مرحله اجرایی شد.
وی عملیاتی شدن این محور ریلی کشور را تا پایان سال آینده در قالب یک پروژه واحد دور از انتظار ندانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی با اتمام طرح مطالعاتی و انعقاد قرارداد با فاینانسر، این پروژه را وارد مرحله اجرایی خواهد کرد.
انتخاب پیمانکار
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: پیمانکار اجرای راه آهن اسفراین- بجنورد- شیروان از سوی این وزارتخانه انتخاب شده و بزودی عملیات اجرایی این پروژه از سه نقطه آغاز می شود.
میرشفیع اظهار کرد: با تکمیل این محور، استان خراسان شمالی به شبکه راه آهن سراسری متصل و بخشی از مشکل استان در این حوزه برطرف می شود.
راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان به طور فرضی براساس سیاست انتخاباتی دولت نهم و دهم در خردادماه سال ۹۲ با حضور رئیس دولت وقت کلنگ زنی شد و حال آنکه بنا به اظهار استاندار دولت یازدهم، دولت قبل هیچ اقدام عملی و اجرایی برای این پروژه انجام نداد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توصیه وزارت اطلاعات دولت قبلی، به دلیل بروز مشکل در قرارداد این پروژه که از محل فایناس چینی ها باید اجرا می شد، قرارداد قبلی لغو و طرح مطالعات تکمیلی در دولت یازدهم پیگیری شد.
این پروژه حدود ۶۵۰ کیلومتر مسافت دارد که دو سوم آن در حوزه استحفاظی خراسان شمالی است که فاقد شبکه ریلی است و برای ساخت این پروژه طبق بررسی سال ۸۱ حدود سه هزار میلیارد یورو اعتبار پیش بینی شده است. /
نظر شما