شناسهٔ خبر: 7326 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بررسی وضعيت حفظ و احيای بافت تاريخی ايستگاه‌های راه‌آهن در گفتگو با کارشناسان و مسئولان/۶

ایستگاه‌های راه‌آهن شان و منزلت شهری پیدا كرده‌اند/ نیازمند نگاهی همه‌جانبه به میراث معماری معاصر هستیم

ایستگاه راه‌آهن تهران عضو انجمن مفاخر معماری ایران ضمن تاكيد بر لزوم ارائه تعريفی جامع از شهر و ارتقای كيفيت فضای شهری اظهار كرد: در همین راستا تغيير كاربری بافت پيرامونی ايستگاه‌های راه آهن نیز باید اولويت مسئولان شود.

اسكندر مختاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، در مورد لزوم حفظ و احیای ایستگاه‌های راه آهن و اهمیت توجه بیشتر مسئولان به میراث ‌معاصر اظهار كرد: میراث معماری معاصر از اجزا و عناصر گوناگونی تشكیل‌شده كه بخشی از آنها ایستگاه‌های راه‌آهن هستند. در دوران صنعتی‌شدن شهرها به عنوان عناصری جدید وارد موضوع شهر شدند.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران ایستگاه‌های راه‌آهن را میراث معماری معاصر و میراث شهری شهروندان دانست و در ادامه بیان كرد: بخشی از زندگی شهروندان معطوف به فضاهای ایستگاه راه‌آهن شهری شده است. بعد از اینكه شهرها توسعه پیدا كردند ایستگاه‌های راه‌آهن در كنار شهرها ایجاد و به تدریج وارد بافت شهری شدند و از حاشیه به متن نقل‌مكان كردند. انتقال ایستگاه‌ها از حاشیه به متن جایگاه جدیدی را برای آنها تعریف و آن‌ها را تبدیل به فضاهایی کرد كه علاوه بر عملكرد نقل و انتقالی، باعث استقرار نوعی كاربری خاص از جمله مسافرخانه‌ها، بازارچه‌ها و انواع خدماتی كه یك مسافر در طول سفر به آن نیازمند است در اطراف ایستگاه‌ها شدند؛ بدین معنا ایستگاه‌های راه‌آهن شان و منزلت شهری پیدا كردند.

این عضو انجمن مفاخر معماری ایران با مقایسه ایستگاه‌های راه آهن ایران با سایر نقاط دنیا توضیح داد: مسئولان در اكثر نقاط دنیا به تدریج به این نتیجه رسیدند كه باید به ایستگاه‌های راه‌آهن نگاهی مجدد داشته باشند. این نگاه مجدد شامل نگهداری و حفاظت ایستگاه‌ها می‌شود اما از سوی دیگر ایستگاه‌هایی كه محل رفت و آمد مردم هستند باید با تغییر كاربری به خصوص با رویكردهای فرهنگی مورد توجه مجدد قرار بگیرند.

وی ضمن تقدیر از توجهی كه این روزها وزارت راه و شهرسازی به احیا و حفظ معماری ایستگاه‌های راه آهن داشته است اظهار كرد: مسیر ایستگاه‌ها نیز از جمله مسایلی است كه باید مورد بازبینی قرار بگیرد و به عنوان فضای شهری شناخته و معرفی شود.

مختاری در واكنش به سخنان اخیر محمدسعید ایزدی معاون عمران و بهسازی شهری ایران مبنی بر افزودن بافت پیرامونی ایستگاه‌های راه‌آهن به فضای شهری گفت: ضروری است تا از فضاهای گسترده‌ای كه در پیرامون ایستگاه‌های راه‌آهن از جمله راه آهن تهران وجود دارد در جهت خدمت‌رسانی به شهر استفاده شود تا بدین‌وسیله قادر به ارائه تعریفی جامع از آینده فردای شهر خود باشیم.

وی با بیان این‌که ایستگاه‌های راه‌آهن نیازمند نگاهی جامع به خود هستند گفت: با در نظر گرفتن این نکته که ایستگاه‌های راه‌آهن و اراضی اطراف آن پتانسیلی برای ارتقای كیفیت فضای شهری محسوب می‌شوند باید نگاهی متفاوت به آن‌ها داشت و نسبت به ساخت مكمل آنها نیز اندیشید.

مختاری با اشاره به نقش دروازه‌ای ایستگاه‌های راه‌آهن تاكید كرد: برای بسیاری از شهروندان خروج از ایستگاه‌های راه‌آهن به معنای ورود به شهری دیگر است؛ بنابراین این فضا باید با شهر نسبتی داشته باشد. اگر این فضاها آشفته و به هم ریخته باشد نمایانگر بهم ریختگی و آشفتگی شهر است و اگر به عكس این فضاها نظام‌مند، ایمن و متناسب با حضور و مكث عابرین باشند دروازه‌ای برای عبور و مرور دو شهر محسوب می‌شوند. /

نظر شما