شناسهٔ خبر: 7332 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سلامی در گفتگو با پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

فرهنگ غنی ایران؛ حلقه گمشده‌ شهرسازی جدید/ نهادهای صادر کننده پروانه ساختمانی نسبت به معماری ایرانی بی‌توجهی کرده‌اند

غلامرضا سلامی مشاور وزير راه و شهرسازی در امور حسابرسی با بیان این‌که سازه‌های صنعتی معماری ايرانی را مهجور كردند گفت: در اين راستا نهادهای صدور پروانه بيشترين آسيب را وارد كردند.

غلام رضا سلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی، همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل و مسکن را که قرار است در نیمه نخست سال جاری برگزار شود فرصت مناسبی برای بخش‌های دولتی و خصوصی دانست و گفت: این همایش می‌تواند به همکاری بلندمدت این بخش‌ها منجر شود.

مشاور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی وزير راه و شهرسازی از عدم توجه کافی به ملاک‌های لازم در زمینه معماری ایرانی- اسلامی در بسته‌های پیشنهادی سازمان‌های مختلف برای توسعه این بخش انتقاد کرد و گفت: فرهنگ غنی ایران حلقه گمشده‌ای در شهرسازی جدید ایران است. به عبارتی آنچه که فراموش شده فرهنگ شهرسازی ایران در ساخت بنا‌ها و معماری‌هاست.

وی افزود: آن چیزی که در حال‌حاضر از معماری ایرانی-اسلامی باقی مانده بناهایی است که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفاظت می‌شود اما در بقیه موارد و برای شهرسازی‌های جدید این معماری به فراموشی سپرده شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی به اهمیت معماری بناهای تاریخی همچون حافظیه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شهرسازی جدید و در صد سال اخیر این معماری در ساخت شهر‌ها مورد توجه قرار نگرفت و رعایت نشد، در حالی‌که معماری صنعتی در همین مدت رشد خیره‌کننده‌ای داشت.

سلامی با بیان این‌که برنامه‌ای مدون و جامع برای لحاظ کردن معماری ایرانی وجود ندارد گفت: اگر هم چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد هیچگاه اجرا و محقق نشده است. نهادهای صادر کننده پروانه ساختمانی از جمله نهادهایی هستند که نسبت به معماری ایرانی بی‌توجهی کرده‌اند./

نظر شما