شناسهٔ خبر: 73446 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

در همکاری با وزارت دفاع می توان صنعت هوانوردی تجاری را توسعه داد/ بعد از انقلاب در مسیر عزت و سربلندی حرکت کرده ایم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پیشرفتی که در حوزه هوانوردی نظامی داشته ایم، در حوزه هوانوردی تجاری قابل مشاهده نیست، گفت: می توان در همکاری با وزارت دفاع صنعت هوانوردی تجاری را نیز توسعه داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تجلیل از چهره های ماندگار صنعت هوایی کشور با بیان اینکه اراده اطمینان و باور توانستن، در زمره شاخصه هایی است که در طول تاریخ همواره برای رسیدن به عزت و سربلندی نتیجه بخش بوده  گفت: ما همواره در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با تاکید بر این خصیصه ها توانسته ایم در مسیر توسعه و سربلندی حرکت کنیم.

اسلامی با اشاره به وابستگی صنعت هوایی در سال های پیش از انقلاب به عوامل خارجی افزود: پیش از انقلاب متخصصان ایرانی اجازه مشارکت در فرایند تعمیر و نگهداری هواپیما را نداشتند و بسیاری از اقلام و قطعات نیز برای تعمیر به آمریکا ارسال می شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال های پس از انقلاب با وجود این که همواره تحت تحریم بوده و برای تامین قطعات با مشکل مواجه بوده ایم، توانستیم تولید جت جنگنده آموزشی بالگرد و رباط ها را با طراحی و تدوین فناوری در داخل کشور به سرانجام برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مهمترین هدف صنعت ایجاد قدرت طراحی، تولید فناوری، پرورش نیروهای دانشی و خلق محصول بوده است گفت: امروز از ظرفیت طراحی و ساخت یکپارچه درکشور برخورداریم.

وی ادامه داد: در این صنعت در برخی از حوزه‌ها قوی حرکت کرده ایم و حرکتمان در برخی حوزه ها ضعیف تر بوده است. اما شرایط و فرآیند در تمام روزها مشابه است.

اسلامی با اشاره به ضعف صنعت در طراحی و تولید هواپیماهای تجاری گفت: در بخش تجاری هم اگر حرکت یکپارچه صورت می‌گرفت، امروز حرفی برای گفتن داشتیم. اما کاهلی کردیم و اهتمامی که در بخش نظامی صورت گرفت، در بخش تجاری وجود نداشت.

وی ادامه داد: هرچند امروز نیز دیر نیست و می توان با استفاده از ظرفیت دانش بنیان و تجربه های مدیریتی کاری بزرگ در حوزه تجاری انجام داد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه بخش هوایی و هوافضا جزوه کشنده های علم و فناوری است گفت: باید فرصت شغل های دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست را در این حوزه فراهم کنیم.
در دوره جدید مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری بر این موضوع تاکید دارد. اگر بتوانیم همراه با وزارت دفاع کار مشترکی در حوزه هوانوردی تجاری انجام دهیم، می توان کشور را از این مرحله عبور داد.

وی در پایان ضمن استقبال از پیشنهاد سازمان صنایع هوایی با تأسیس دبیرخانه ای مشترک بین سازمان صنایع هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری برای تجلیل سالیانه از چهره های ماندگار صنایع هوایی و هوانوردی موافقت کرد.