شناسهٔ خبر: 73454 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

زیرساخت افزایش سهم ترانزیت به ۵۰ میلیون تن در کشور وجود دارد / توسعه گردشگری دریایی باید در اولویت قرار گیرد

جلسه وزیر راه و شهرسازی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در بنادری که پس‌کرانه‌های بزرگ دارند به عنوان یک فرصت مناسب در اولویت قرار گیرد و یک نظام لجستیکی از تولید در این بنادر پشتیبانی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی پس از شنیدن گزارش عملکرد سازمان و ادرات کل بنادر و دریانوردی استان‌ها اظهار داشت: موضوع حائز اهمیت که باید به آن توجه داشت این است که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمنان نظام استراتژی خود مبنی بر جنگ اقتصادی و به صفر رساندن ارزش پول ملی ایران را با هدف ایجاد ناهنجاری در جامعه را اعلام کردند.

وی افزود: باید با همگرایی و مدیریت صحیح، کشور را از شرایط به وجود آمده خارج می‌کردیم که گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که دشمن در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده و کشور با در پیش گرفتن یک رشد آرام روند بهبود را می‌پیماید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «گزارش عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی بیانگر روند افزایشی میزان صادرات و واردات است» تاکید کرد: باید در حوزه بنادر و دریانوردی رویکرد متفاوتی در پیش گرفته شود به طوریکه سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در بنادری که پس‌کرانه‌های بزرگ دارند به عنوان یک فرصت مناسب در اولویت قرار گیرد و یک نظام لجستیکی از تولید در این بنادر پشتیبانی کند.

اسلامی در ادامه به موضوع توزیع کالاهای اساسی در بنادر اشاره کرد و گفت: هم اکنون شاهد هستیم که بنادر شمالی به همراه بندر شهید رجایی و بندر چایهار برای توزیع کالاهای اساسی در نظر گرفته شد و این اقدام باعث شده که در توزیع کالاهای اساسی از منظر جغرافیایی دقیق‌تر اقدام شود.

وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ترکیبی بیان داشت: با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی باید مسئولیت جابه‌جایی کالا از مبدا تا مقصد بر عهده گرفته شود و صاحب کالا در حد اقل زمان ممکن با هزینه مناسب به بار خود دسترسی پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز این رویکرد در سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن وجود دارد و باید به یک ساز و کار اجرایی تبدیل شود تا بار صاحبان کالا با هماهنگی دستگاه‌های متولی در مسیر‌های مویرگی به مقاصد از پیش‌تعیین شده برسند.

اسلامی با اشاره نظر مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در نشست دورزه سال جاری در ارمنستان نسبت به جایگاه ایران در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: آن‌ها اتفاق نظر داشتند که ایران دروازه طلایی و اصلی ترانزیت است و در چهارراه شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد که فرصت مناسبی برای انتقال بارهای ترانزیتی چین از داخل ایران به عنوان مسیر کوتاه و ارزان محسوب می‌شود.

وی موارد فوق الذکر را فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: باید ظرفیت تخلیه و بارگیری از یک مُد به مُد دیگر تسهیل و سهم ایران در ترانزیت افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره سهم ۱۰ میلیون تنی ایران در ترانزیت تصریح کرد: این قابلیت وجود دارد که سهم ترانزیت کشور با زیرساخت‌های موجود به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد. در همین راستا برای جذب بار بیشتر باید هماهنگی بیشتری میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت راه‌آهن ایجاد شود.

اسلامی بر اهمیت بنادر کوچک در اقتصاد شهرهای کوچک تاکید کرد و گفت: با توجه به سهم این بنادر در اقتصاد‌های کوچک مقیاس باید استراتژی‌های متفاوتی برای هر یک از آن‌ها در گرفته شود و همه آن‌ها از یک استراتژی واحد پیروی نکنند.

وی در ادامه و با اشاره به تفاهمنامه‌های منعقد شده بین کشورهای حاشیه دریای خزر در حوزه گردشگری دریایی بیان داشت: توسعه گردشگری دریایی باید در اولویت قرار گیرد و در همین خصوص بنادر جنوبی کشور، همچنین بندر نوشهر با توجه به داشتن فرودگاه از پتانسیل خوبی برای ایجاد مسافرت‌های دریایی دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم سپس به اهمیت نیروی انسانی و معماری سازمانی اشاره کرد و گفت: پرورش نیروی انسانی حرفه‌ای با کارایی حداکثری به یک روند پایدار در سازمان تبدیل شود و در کنار آن تجارب گذشته به نسل جدید منتقل گردد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص جذب مشارکت شرکت‌های خارجی در حوزه بنادر و دریانوردی تاکید کرد: باید این اقدامات به ایجاد منافع مشترک برای سازمان، تولید بار در بنادر و ایجاد فرایند حمل‌ونقل منجر شده و پویایی بنادر را تضمین کند. همچنین قرارداد‌ها به گونه‌ای نباشد که منجر به ایجاد انحصار و تصدی‌گری برای شخص شود و حاکمیت سازمان را زیر سوال ببرد.

اسلامی در پایان انضباط، آراستگی و زیبایی محیطی در بنادر را حائز اهمیت دانست.