شناسهٔ خبر: 73463 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام تشریح کرد؛

اتمام واحدهای تعمیری سیل‌زده ایلام/تخصیص ۸۱ میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه و بلاعوض به سیل‌زدگان ایلامی

سیل ایلام حبیب‌اله محبی گفت: از سوی دولت ۱۹۹میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه و بلاعوض برای تکمیل و احداث واحدهای تعمیراتی و احداثی به سیل‌زدگان ایلام ابلاغ شده است که از این میزان تاکنون ۶۲ میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۹ میلیاردتومان بلاعوض به سیل‌زدگان پرداخت شده است. همچنین، از سوی دولت، ۴۰ میلیاردتومان اعتبار برای ایمن‌سازی و بازسازی بافت‌های خسارت دیده ایلام پرداخت شده است.

حبیب‌اله محبی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت تکمیل و احداث واحدهای سیل‌زده و همچنین تخصیص اعتبارات با اعلام اینکه ارزیابی نهایی بنیاد مسکن ایلام از کلیه واحدهای تخریبی و احداثی ۱۲هزار واحد بوده که یکهزار و ۷۸۰ واحد آن احداثی و بقیه تعمیراتی بودند، گفت: رقم قرض‌الحسنه ابلاغ شده برای سیل زدگان ایلام ۱۴۴ میلیاردتومان و تسهیلات بلاعوض ۵۵ میلیاردتومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام ادامه داد: از مبلغ ۵۵ میلیاردتومان بلاعوض تصویب شده تاکنون بنیاد مسکن ایلام ۳۲ میلیاردتومان را دریافت کرده و ۱۹ میلیاردتومان را به ۱۲ هزار نفر مالک پرداخت کرده و در حال پرداخت است.

محبی افزود: از محل تسهیلات ۱۴۴ میلیاردتومانی، قسط آزاد شده و بر مبنای پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی ۶۲ میلیاردتومان پرداخت شده است. تاکنون ۱۱ هزار نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: انجام تعمیرات واحدهای مسکونی منتطر انعقاد قرارداد بانک‌ها نمانده است بلکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل بلاعوض واحدهای مسکونی، تعمیراتی را آغاز کرد. واحدهای تعمیراتی استان به صورت ۱۰۰ درصدی به اتمام رسیده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام در خصوص روند احداث واحدهای احداثی ایلام که تعداد یکهزار و ۷۸۰ واحد بوده، نیز توضیح داد: تمامی مالکان واحدهای احداثی که واحدهای آنها یا در معرض رانش بوده یا در حریم رودخانه ها و دیگر موارد، همگی با بنیاد مسکن همکاری داشته  اند و همگی برای دریافت تسهیلات و بلاعوض به بانک ها معرفی شدند.

تکمیل ۱۰۰ درصدی ۲۱۰ واحد احداثی

محبی ادامه داد: تاکنون ۳۶۰ واحد احداثی آواربرداری شده و برای یکهزار و ۱۰۰ واحد نیز نقشه و پروانه رایگان صادر شده است که در شهرها اینکار با همکاری نظام مهندسی و شهرداری انجام شد. همچنین برای واحدهای احداثی پی کنی ۱۱۰۰ واحد، اجرای فوندانسیون ۹۵۰ واحد، دیوارچینی تا سقف ۷۱۰ واحد، اجرای سقف کامل ۴۵۰ واحد انجام شده است.

وی اعلام کرد: ۲۱۰ واحد احداثی به اتمام رسیده است و مالکان این ۲۱۰ واحد در واحدهای مسکونی خود مستقر شده‌اند.

به گفته محبی، هفت هزار تن سیمان رایگان سهمیه استان بوده که تاکنون پنج هزار تن برای احداثی‌ها در واحدهای مسکونی توسط ماشین‌آلات بنیاد تحویل متقاضیان شده است.

تخصیص ۴۰ میلیاردتومان اعتبار از سوی دولت برای ایمن‌سازی و بازسازی بافت‌های خسارت دیده ایلام

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام در عین حال توضیح داد: ایمن‌سازی و بازسازی بافت‌های خسارت‌دیده ۴۵ روستا با مشارکت مسئولان محلی و ستاد بحران استان و همچنین بنیاد مسکن استان با تامین اعتبار ۴۰ میلیاردتومانی از سوی دولت دردستور کار قرار گرفته است.

محبی گفت: از مبلغ ۴۰ میلیاردتومان تاکنون ۲۰ پروژه با مبلغ ۱۸ میلیاردتومان به مناقصه گذاشته شده است. همچنین پنج پروژه توسط بنیاد مسکن ایلام به صورت مستقیم آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون دو روستا جابه جایی کامل شده‌اند و در این دو روستا نیز مکانیابی، آزمایش ژئوتکنیک و آزمایش تفکیک مستقیما به مشاور واگذار و عملیات آماده‌سازی به اتمام رسیده است. همچنین، یک روستا احداث واحدهای مسکونی اش آغاز شده و در عین حال روستایی از توابع سیروان به نام چمه شیر که بالغ بر ۳۰۰ خانوار دارد نیز تمامی واحدهای مسکونی آنها آماده سازی و قطعه بندی شده و در حال واگذاری زمین به متقاضیان برای اسکان دائمی هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام ادامه داد: در هفت روستای استان نیز نیز جابه جایی موضعی داشتیم که عمدتا در بخش ماژین شهرستان دره شهر که به عنوان یکی از کانون‌های سیل بود، انجام شده است. در این روستا، برای واحدهای مسکونی تخریب شده زمین با همکاری بخش خصوصی تملک شد و به طرح هادی ابلاغ شد. در این روستا، قطعه‌بندی تفکیک انجام و کار احداث آغاز شده است.

محبی با اشاره به اینکه تهیه طرح هادی پروسه ای زمانبر است از تهیه اضطراری طرح هادی برای هفت روستای ایلام به فوریت خبر داد و گفت: علاوه بر آن برای هفت روستای دیگر تهیه طرح هادی اضطراری کردیم زیرا در بستر حریم رودخانه سیمره بودند که خوشبختانه همه در حال ساخت هستند.

وی تصریح کرد: ایلام از استان های پیشرو در بازسازی است. پیش بینی می کنیم تا پایان سال کل واحدها را به اتمام برسانیم.