شناسهٔ خبر: 73505 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی کشور خبر داد

افزایش ۱۰ درصدی بارش‌‌های پاییز دور از انتظار نیست/ رادار جدید هواشناسی در گلستان نصب ‌می‌شود

سحر تاجبخش مسلمان سحر تاجبخش‌ وضعیت بارشی پاییز امسال را نرمال پیش‌بینی کرد و گفت: احتمال بارش پنج تا ۱۰ درصدی بیش از میانگین برای این فصل وجود دارد.

سحر تاجبخش‌، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تخصیص بخشی از اعتبار نصب یک رادار جدید هواشناسی توسط سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: این سازمان مشخص کرده است که این رادار را در استان گلستان نصب کنیم و بنابراین اعتبار یاد شده برای نصب رادار هواشناسی در استان گلستان هزینه خواهد شد.

 تلاش می‌کنیم تا پایان امسال محل نصب رادار هواشناسی گلستان را مشخص کنیم

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای این سازمان، افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری محل نصب رادار هواشناسی در استان گلستان را مکان‌یابی و عملیات اجرایی ساخت ابنیه فنی مربوط به آن را آغاز کنیم تا ان‌شاء‌الله سال آینده بتوانیم رادار را در این استان نصب کنیم.

 تصویب اساسنامه مرکز مدیریت ریسک از اهداف برگزاری اجلاس اکو است

تاجبخش در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به برگزاری سه رویداد هواشناسی در هفته‌های آینده توسط این سازمان اشاره کرد و ضمن برشماری "اجلاس اکو" به‌عنوان یکی از این رویدادها، گفت: مرکز مدیریت ریسک کشورهای عضو اکو سال‌ها است که در شهر مشهد قرار دارد و همکاران ما در آنجا فعالیت می‌کنند؛ اجلاس اکو به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و ما امسال برای برگزاری یک کارگاه دو روزه در تهران میزبان کشورهای عضو این سازمان هستیم و سعی می‌کنیم رئیسان هواشناسی این کشورها را نیز برای برگزاری دوره‌ای یک روزه به کشور دعوت کنیم و اساسنامه مرکز مدیریت ریسک را به تصویب اعضا برسانیم.

امیدواریم نگرانی‌هایمان از تغییرات اقلیمی مورد توجه مسئوولان قرار گیرد

کنفرانس بین‌المللی-منطقه‌ای "تغییر اقلیم" دیگر رویدادی بود که رییس سازمان هواشناسی کشور به آن اشاره و عنوان کرد: ششمین دوره این کنفرانس اواخر آبان‌ماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود و با توجه به اهمیت موضوع تغییر اقلیم، صاحب‌نظرانی از سازمان‌های بین‌المللی و داخلی در این رویداد مشارکت دارند و دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی با ما در برگزاری این رویداد بین‌المللی همکاری می‌کنند؛ امیدواریم بتوانیم نگرانی‌هایمان را در خصوص این موضوع مهم که از نظر امنیتی نیز مورد توجه کشور است به گوش مسئوولان برسانیم تا تمهیدات لازم در این خصوص را در حوزه‌های مختلف در نظر بگیرند. 

"کسپکام" با حضور کشورهای حاشیه خزر برگزار می‌شود

رویداد سوم نیز کنفرانس منطقه‌ای "کسپکام" است که با حضور پنج کشور حاشیه خزر در تهران و سازمان هواشناسی برگزار می‌شود.

بارش‌ها در پاییز نرمال است/ احتمال بارش پنج تا ۱۰ درصدی بیش از نرمال وجود دارد

رییس سازمان هواشناسی کشور در خصوص پیش‌بینی‌ این سازمان از بارندگی‌های فصل پاییز در کشور نیز گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرایط بارشی پاییز امسال تا اندازه زیادی نرمال است و در آبان‌ و دهه اول آذر احتمال بارش پنج تا ۱۰درصد بیش از میانگین وجود دارد و نکته مهم دیگری در پیش‌بینی‌های این فصل وجود ندارد؛ البته نباید فراموش کنیم که این پیش‌بینی‌ها شامل پدیده‌های حدی نظیر سیلاب و ... نمی‌شود. 

وی در خصوص بارندگی‌های زمستان امسال نیز گفت: برای دهه اول دی‌ماه بارش‌ها، مقداری از میانگین بالاتر پیش‌بینی می‌شود.