شناسهٔ خبر: 73650 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مشاور امور بانوان و خانواده وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

نمایشگاه تبیین دستاوردهای دفاع مقدس سال‌های آتی پربارتر برگزار می‌شود/ تاکید بر نقش‌ زنان در دفاع مقدس

مهری صفری مهری صفری بخشی با اشاره به نقش‌های بانوان را در دوران دفاع مقدس، گفت: دوره‌های آتی با مستندات تکمیل‌تری نقش بانوان در دفاع مقدس را در نمایشگاه تبیین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی به تصویر می‌کشیم.

مهری صفری مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از نقش‌های بانوان را در دفاع مقدس برشمرد. این مقام مسئول در عین‌حال برخی از فعالیت‌های بانوان را نیز در غرفه تبین نقش بانوان وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع  مقدس که از سوی وزارتخانه در نخستین نمایشگاه تخصیص یافته بود، تشریح کرد و برنامه‌های سال‌های آتی را برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه اعلام کرد.  

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده، ضمن استناد به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر زنان حماسه جنگ را نمی‌سرودند و در خانه‌ها جنگ را یک ارزش تلقی نمی‌کردند، مردان اراده و انگیزه رفتن به جنگ را پیدا نمی‌کردند و خیل عظیم بسیجی‌ها به سمت جبهه روانه نمی‌شدند، گفت: نقش زنان در دفاع مقدس نقش‌های رزمی- دفاعی، نقش حمایت عاطفی، ستاد های پشتیبانی، امداد و درمان، جهاد مالی، تبلیغ و همکاری اطلاعاتی، عامل استحکام خانواده در  ۸سال دفاع مقدس و مشوق اصلی آقایان در اعزام به جبهه ها نقش زنان در حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس پس ازجنگ در قالب زندگی نامه های داستانی و خاطرات زنده زنان به عنوان آزاده، جانباز، مادر، همسر و فرزند شهید و نیز خاطرات زنان امدادگر و پزشک از آن دوران پشتيبانی و امدادی بود که نقش‌هایی برجسته در دفاع از این مرز و بوم به شمار می‌رود.  

صفری با اشاره به اینکه آمار شهدا و ایثارگری‌های زنان در دوران دفاع مقدس آمار قابل توجهی است و نشان دهنده نقش خطیر بانوان در دوران دفاع مقدس است، افزود: بر اساس آمار تهیه شده از فهرست شهداي جنگ تحمیلی، زنان قهرمان ایران در دوران دفاع مقدس ۶ هزار و ۴۲۸ نفر شهیده هستند که بیشتر آنها  در بمباران و موشک باران شهرها به شهادت رسیده اند.  

به گفته وی، طبق آمار نشریه داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران ۵۰۰ نفر از این افراد رزمنده بودند و بیشتر این بانوان مجرد و ۲۵۰۰ نفر از آنها در سن ۱۰ تا ۳۰ سالگی بودند.  

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در عین حال خاطرنشان کرد: بر اساس آمار بنیاد شهيد و امور ایثارگران که در شهریور ۸۱ به تفکیک جنسیت و گروه‌های جانباری منتشر شد تعداد کل جانباران زن ۵ هزار و ۷۳۵ نفر است که از این تعداد ۳ هزار و ۷۵ نفر بالای ۲۵ درصد جانبازی دارند.  

صفری توضیح داد: درباره تعداد اسرای جنگ تحمیلی آمار روشنی منتشر نشده است اما در برخی منابع از رقم ۱۷۱ اسیر زن در طول جنگ هشت ساله نام برده شده است. همچنین در طول هشت سال دفاع مقدس ۳۳ هزار و ۸۰۸ امدادگر و ۲ هزار و ۲۷۶ پزشک زن به جبهه‌ها اعزام شدند.  

وی در ادامه گفت‌وگوی خود برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه تبیین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی را مثبت ارزیابی کرد و با اعلام اینکه تلاش خواهد شد تا دوره‌های بعدی  با اطلاعات و مستندات تکمیل‌تری برگزار شود، خاطرنشان کرد: دوره‌های آتی با مستندات تکمیل‌تری نقش بانوان در دفاع مقدس را در نمایشگاه تبیین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی به تصویر می‌کشیم.