شناسهٔ خبر: 73675 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

ناوگان دریایی در زمینه حمل و نقل کانتینر تقویت می شود/ تخصیص منابع وجوه اداره شده سازمان بنادر به تولید

محمد راستاد محمد راستاد در آیین بهره برداری از خط تولید کانتینرهای چندوجهی توسط یک شرکت داخلی ضمن اعلام این مطلب که منابع وجوه اداره شده سازمان به تولید تخصیص می یابد، گفت: سازمان بنادر، بانک های عاملی را به عنوان همکار انتخاب می کند که در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات را به متقاضیان تولیدکننده پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز، شانزدهم مهرماه در مراسم بهره‌برداری از خط تولید کانتینرهای چند وجهی، ضمن اظهار خرسنتدی از اینکه شرکت‌های داخلی توانسته‌اند به این توانمندی در تولید کانتینر دست پیدا کنند، گفت: باعث افتخار است که در سال رونق تولید شاهد رونمایی از خط تولید کانتینرهای داخلی هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های سازمان در حوزه فعالیت‌های خود عدم تولید کانتینر بود، اعلام کرد: خوشبختانه در این زمینه به موفقیت دست یافتیم و توانستیم این دغدغه را تا حد قابل توجهی با تولید استاندارد برطرف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشتر به واسطه كم شدن لاینرها با خلا ظرفیتی در کانتینر مواجه شدیم که امروز این خلا برطرف شده است. برآورد ما این است که در مجموع شرکت‌های داخلی از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بتوانند با ظرفیت‌های ایجاد شده در کانتینر، جابه‌جایی حمل ونقل دریایی را که هم اکنون ۲۰۰ هزار TEU است، افزایش دهند.

راستاد ادامه داد: هم اکنون حداقل ۷۵۰ هزار TEU کانتینر برای نیاز داخلی احتیاج داریم که در صدد افزایش ظرفیت‌ها هستیم. اعتقاد داریم در زمینه حمل‌ونقل دریایی صرفا نباید متکی به بازار داخلی باشیم و قطعا باید در بازارهای جهانی نیز حضور پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: تولید کانتینر یک گام راهبردی است تا بتوانیم ناوگان خود را در زمینه حمل‌ونقل کانتینر تقویت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران جزو ۲۰ کشور نخست جهان در زمینه حمل و نقل دریایی است، خاطرنشان کرد: چنین کشوری با چنین ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی و ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت بنادر تجاری خود، نیاز دارد تا در زمینه تمامی مایحتاج صنعت دریایی، توانمندی در خود ایجاد کند و به خودکفایی برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سازمان تولید کانتینرهای داخلی را باید با مقررات بین‌المللی در کنوانسیون کانتینرهای ایمن تطبیق می‌داد که در همین رابطه ۴ شرکت داخلی تعیین و به سازمان بین‌المللی دریانوردی ( IMO) معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: به مشتریان کانتینرها و خطوط کشتیرانی اعلام آمادگی کرده‌ایم که برای نخستین بار با مجوز شورای عالی سازمان بنادر و سازمان برنامه و بودجه، منابع وجوه اداره شده سازمان به تولیدکنندگان داخلی اعطا می‌شود.

راستاد گفت: همینجا از شرکت‌های کشتیرانی که می‌توانند مشتری و متقاضی تولید کانتینرهای داخلی باشند، دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان بنادر به عنوان مشتری و مجموعه‌ای که منابعی را به عنوان وجوه اداره شده تخصیص می‌دهد، اعلام می دارد که از این به بعد، صرفا بانک‌های عاملی را انتخاب می کنیم که در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.

راستاد در پایان یادآور شد: سازمان بنادر بین ۵۰ تا ۸۰ درصد سود یارانه تسهیلاتی را که به تولیدکنندگان ارائه می‌شود، تقبل می کند تا فعالیت مجموعه‌های تولیدی رونق بگیرد و به حداکثر ظرفیت و تولید مورد نیاز برسد.