شناسهٔ خبر: 73712 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

نمونه‌های ایرانی تجهیزات هواشناسی باید در حد استانداردهای بین‌المللی باشد

سحر تاجبخش مسلمان سحر تاج‌بخش‌مسلمان بابیان اینکه در حال حاضر تجهیزات خارجی مرتبط با هواشناسی دارای کیفیت بسیار بالا است و نمونه‌های ایرانی نیز باید در حد استانداردهای بین‌المللی باشد، از تعیین پایلوت دوماهه برای تست این نمونه‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج‌بخش‌مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور بابیان اینکه بومی‌سازی تجهیزات هواشناسی جز برنامه‌های سازمان هواشناسی و وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در ماه‌های اخیر تفاهم‌نامه‌های متعددی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در خصوص بومی‌سازی این تجهیزات اجرایی شده است.

نمونه‌های ایرانی تجهیزات هواشناسی باید در حد استانداردهای بین‌المللی باشد

وی گفت: در حال حاضر تمامی تجهیزات خارجی مرتبط با هواشناسی دارای کیفیت بسیار بالا بوده و نمونه‌های ایرانی آن نیز باید در حد استانداردهای بین‌المللی باشد.

صحیح بودن اطلاعات از مسائل مهم در بخش هواشناسی است

تاج‌بخش بابیان اینکه آمارهای به‌دست‌آمده از بخش هواشناسی کارکرد بین‌المللی دارد، عنوان کرد: صحیح بودن این اطلاعات یکی از مسائل مهم در بخش هواشناسی بوده و باید قابل استناد باشد؛ بنابراین نیاز است تمامی تجهیزات بومی فاکتورهای و استانداردهای بین‌المللی را داشته باشد.

تجهیزاتی که در برنامه بومی‌سازی قرار دارد جزو تجهیزات پیشرفته هوانوردی و هواشناسی است

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تمامی تجهیزاتی که مقررشده بومی‌سازی شود جز تجهیزات پیشرفته بوده و در مقوله هوانوردی و هواشناسی کارکرد دارد.

پایلوت اجرای آزمایشی این تجهیزات دو ماه خواهد بود

وی بابیان اینکه عملیات چک این تجهیزات با دستگاه‌های موردتائید انجام خواهد گرفت گفت: پایلوت اجرای آزمایشی این تجهیزات دو ماه خواهد بود.

به گزارش صما، تاج‌بخش درنهایت بابیان اینکه امیدواریم بهره‌برداری از رادارهای هواشناسی تولید ملی هر چه سریع‌تر امکان‌پذیر شود، افزود: توسعه شبکه پایش و تأمین تجهیزات هواشناسی در دستور کار این سازمان قرارگرفته اما ازآنجاکه اغلب تجهیزات موردنیاز با هزینه‌های گزاف از کشورهای خارجی تأمین می‌شود، بومی‌سازی و اکتفا به تخصص جوانان در رفع این قبیل از کمبودها راهگشا خواهد بود.