شناسهٔ خبر: 73750 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طریق الحسین برای پرسنل اداره کل راه وشهرسازی خوزستان در نهم صفر ۱۴۴۱ هجری قمری ثبت شد

راهسازي طریق الحسین برای با امضای تمام کارگران، کارشناسان، معاونان و مدیران اداره کل راه وشهرسازی خوزستان در نهم صفر ۱۴۴۱ هجری قمری به ثبت رسید

چزابه، منطقه ای در نقطه صفر مرزی کشور، همسايه با کشور عراق در استان خوزستان،  چند وقتی است جاده‌های کم عرض منتهی به آن شاهد حضور چشمگیر ماشین آلاتی است که بجز در دوران دفاع مقدس هیچکس تا به حال در این منطقه به چشم ندیده،

۸۵ دستگاه ماشین آلات راهسازی متنوع که با حضورشان، چذابه را به یک میدان واقعی جنگ تبدیل کرده.

یکی خاک می آورد، دیگری پخش می کند، آن یکی آب می پاشد و بعدی با کوبیدن ، تحمل آنرا مقابل نیروهای وارده از چرخ خودروهای عبوری زائران ، بالا می برد .

حالا، با امروز دقیقا چهار ماه است که تعداد زیادی از نیروهای حسینی و تلاشگر اداره کل راه وشهرسازی به همراه مدیر و معاونان خود شبانه روز در تلاشند تا مسیر را برای تردد زوار اربعین حسینی هموار و  هرچند کوچک درعزاداری سرور وسالار شهیدان سهمی داشته باشند .

اگر از خستگی کار از آنها بپرسی بجز لبخند پاسخ دیگری نمی‌گیری و اگر نام حسین را برزبان بیاوری پاسخ ، اشک‌های حلقه زده در چشمانی است که به امید شفاعت آقایشان به اینجا آمده اند.

همه، کمی و کاستی ها، و درد دوری از خانواده هایشان را به عشق مولایشان تحمل می‌کنند ودم بر نمی آورند .

سختی کار در اینجا به اوج خود می‌رسد، کار در محیطی که اگر چه زمین‌هایش از مین‌ها و مهمات جنگ پاکسازی شده‌اند، اما برای همیشه دلهره آور و ترس در آنها باقی مانده است.

وقت نماز که می شود کار تعطیل است وپس از آن ناهار و استراحتی کوتاه که  قوای از دست رفته کارکنان را بازگرداند .

دوباره تلاش آغاز می شود، تلاشی که این روزها علاوه بر عرقِ به کشور عشق به حسین را هم در کنار خود دارد ،

در چنین شرایطی مگر می‌شود کم کار بود. رانندگان می‌گویند هر روز معاون اداره تا پاسی از شب در کارگاه آنها را همراهی می‌کند،

اما برای سرکشی به کارگاه احداث پارکینگ‌های شلمچه مجبور است اینجا را ترک و کارگاه دوم را هم مدیریت کند،

هر روز مدیر کل راه وشهرسازی استان هم از کار بازدید می کند و از نزدیک در جریان روند کارشان هست .

در جریان بازدید امروز ما از این پروژه ، به صورت  کاملا اتفاقی مدیر کل راه وشهرسازی استان، مهندس رضا رضائی هم آنجا حضور داشت .

او که‌ یکی ازمدیران جوان استان خوزستان است ، می گوید : باعث افتخار اوست  که مهمترین پروژه راهسازی استانش احداث بخشی از مسیر طریق الحسینی است که قرار است برای همیشه باقی بماند ،

رضائی می گوید : امسال سال نخست مدیریتش در اداره  کل راه وشهرسازی است و افتخار می کند، احداث این جاده در دوران مدیریتش انجام می شود.

وي می گوید این کارگاه یکی از بزرگترین کارگاههای راهسازی استان است که روزانه در آن بیش از ۸۵ دستگاه ماشین آلات متنوع راهسازی مشغول کار هستن  وبیش از ۱۵۰ نفر نیرو شامل : راننده ، مکانیک ، نقشه بردار ، مهندس و نیروهای متفرقه در آن با یاد حسین مشغول فعالیت هستند .

رضا رضائی نام و یاد حسین را برای همه برکت می داند ومی گوید این کارگاه بزرگ راهسازی که بیش از ۱۵۰ نفر در آن ارتزاق می کنند به برکت وجود امام حسین است .

مدیر کل راه وشهرسازی در ادامه به مشخصات اجرائی این پروژه هم اشاره می کند ومی گوید: طول کلی کار ما بیش از ۴۹ کیلومتر است که با اتمام آن  بزودی شاهد نصب علائم ایمنی وخط کشی در آن خواهیم بود .

وی ساخت و ایمن سازی این محور را در کاهش آمار تصادفات آن بسیار موثر می داند و می افزاید: همه ساله خصوصا در ایام اربعین امام حسین، که زوار زیادی برای عزیمت به کربلا‌ از این منطقه سفر معنوی خود را آغاز می کنند شاهد تصادفات خطرناکی در آن می بودیم که با ایمن سازی در این محور آمار تصادفات در آن بنحو چشمگیری کاهش خواهد یافت .

رضايي عملیات تعریض واحداث در این محور را در قطعات مختلف ۲،۴،۸،۱،۶،۸ و ۱۹ کیلومتر میداند و می افزاید: با عملیات انجام شده در این محورمهم مرزی، عرض آن تا ۲۴ متر افزایش یافته که برای تردد بسیار مطلوب است .

وي تعداد ابنیه فنی ساخته شده در این محور را شامل ۲۸ دستگاه آبرو لوله ای به عرض ۳متر و ۹ آبرو لوله ای دیگر میداند و میگوید : عملیات زیرسازی ، روسازی ،خاکی و آسفالتی  به عرض ۱۶ متر از دیگر عملیات انجام شده در این محور است.

مديركل راه و شهرسازي خوزستان عملیاتهای انجام شده را در مسیرهای بردیه تا پل سابله ،جاده های بین پارکینگها ، جاده های طرفین مواکب شمالی وجنوبی ، آنتنی های مواکب واتصال به جاده اصلی می داند  وخاطر نشان می کند: به موازات کار ساخت جاده در این منطقه ، مسئولیت ساخت ۳ پارکینگ ۱۵ هکتاری از سوی ستاد اربعین به این اداره کل محول شده که پارکینگهای مذکور هم با کیفیت بالاو در لایه نهایی تونان هم ا‌کنون آماده پذیرائی از خودروهای زائران است.

رضائی اقدامات انجام شده در این مدت کوتاه را مرهون توجه ویژه پروردگار ، تلاشهای شبانه روزی کارکنان ، کارشناسان ، پیمانکاران  و معاونین خود می داند و می گوید: کارهای انجام شده در مسیر طریق الحسین با هدف ایمنی وتسهیل در رفت و

آمد زائرین اربعین حسینی انجام شده که امیدواریم مورد رضایت آنها باشد.

در پایان یک روز پرکار حالا کم کم غروب‌ از راه می رسد و مدیر کل باید همچون همیشه به اهواز بازگردد و مطابق هر روز معاون وی مهندس عیدی وندی هم باید برای سرکشی به دیگر کارگاه خود در شلمچه خرمشهر ، راهی این شهر شود ، اما کار همچنان در این کارگاه با وجود تاریکی شب ادامه دارد ، اما مگر کار عاشقانه برای امام حسین نظارت میخواهد ، این با تمام پروژه ها تفاوت دارد ، اینجا طریق الحسین است ، طریق الحسینی که هرکس در  آن نقشی داشته باشد برای همیشه حسینی خواهد ماند .

وقت برگشت ما ماشین آلات راهسازی  با تمام عزمتشان یکی یکی در پهندشت چذابه  ناپدید می شوند ، اما طریق الحسین برای همیشه وبا امضاء تمام کارگران و کارشناسان و معاونان ومدیران، اداره .

یا حسین

طریق الحسین برای همیشه و با امضای تمام کارگران، کارشناسان، معاونان و مدیران اداره کل راه وشهرسازی خوزستان در نهم صفر ۱۴۴۱ هجری قمری به ثبت رسید.

محمد رستمی - خبرنگار