شناسهٔ خبر: 73995 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اطلاع‌رسانی به موقع هواشناسی گیلان باعث كنترل سيلاب شد

سیل اطلاع رسانی به موقع هواشناسی استان گیلان موجب آمادگی کلیه دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها برای مقابله با سیل شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان،  رضا اسلامی در گفت‌وگو با رسانه های استان ضمن تشکر از اطلاع رسانی به موقع هواشناسی در وقوع بارانهای شدید از عصر روز شنبه مهر ماه که به صورت صدور اطلاعیه ها ، اخطاریه ها واطلاع رسانی از طریق بخش‌های خبری صدا وسیما انجام شد، سبب شد که کلیه دستگاه‌ها اجرائی ومدیریتی وفرمانداریها استان در آمادگی کامل قرار بگیرند .

مديريت بحران استانداري با اشاره به اینکه در سیل اخیر شهرستان‌های تالش، ماسال، شفت، صومعه سرا، لنگرود، رودسر دچار آبگرفتگی شدند ولی با اطلاع‌رسانی هواشناسی کلیه فرمانداری‌های درگیر با این سیل با تمامی امکانات وتجهیزات در صدد برطرف کردن مشکلات ناشی از این سیل شدند.

محمد دادرس مدیرکل هواشناسی استان نیز بیان کرد:  پیش‌بینی بارندگی‌های شدید در استان از عصر شنبه تا ظهر یکشنبه، شدت بارش‌ها را در ابتدا از مناطق غربیِ شهرستانِ تالش، صومعه‌سرا، ماسال، فومن و سپس در مناطق شرقیِ استان، رودسر، املش، لنگرود  شاهد بودیم و بیشترین مقدار بارش استان و کشور از ایستگاه اقلیم‌شناسی املش به مقدار ۲۴۵ میلیمتر در کمتر از ۲۴ ساعت به ثبت رسید.

ازنکات حائز اهمیت این بارش‌ها شدت بارش‌ها بود که در ایستگاه اقلیم‌شناسی جیرکول واقع در دامنه‌های رودسر مقدار بارش ۱۸۳ میلیمتر در کمتر از ۸ ساعت اتفاق افتاد که باعث آبگرفتگی و بالا آمدن آب سطح رودخانه‌ها و رانش زمین شد.

دادرس با بیان اینکه این بارندگی در اکثر مناطق استان رخ داد افزود: متوسط بارش سالانه جلگه شرق استان ۱۳۸۰ میلیمتر و متوسط بارش فصل پاییز شرق استان حدود ۶۳۰ میلیمتر است که طی بارش ۲۴ ساعت گذشته تقریباً ۱۸ درصد بارش سالانه جلگه شرق و ۳۹ درصد بارش پاییز در این منطقه اتفاق افتاد. همچنین در بخش غربی استان متوسط بارش سالانه ۱۰۶۰ میلیمتر و متوسط بارش غرب استان در فصل پاییز حدود ۴۴۰ میلیمتر است که تقریباً ۱۲ درصد بارش سالانه و ۲۹ درصد بارش پاییز در این بازه زمانی کوتاه اتفاق افتاده است.

 وی همچنین افزود: توجه به موقع به اطلاعیه واخطاریه‌ها و اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های ذیربط می‌تواند کمک شایانی در کاهش خسارات جانی و مالی و مدیریت بحران در بارشهای ناگهانی استان داشته باشد.

برچسب‌ها: