شناسهٔ خبر: 73999 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران:

زوج‌های جوان و خانه‌ اولی‌ها می‌توانند واحد خود را در بافت‌های فرسوده پیش‌خرید کنند

محمد آئینی محمد آئینی با توجه به تمهیدات فراهم‌شده برای استفاده ظرفیت صندوق یکم، خانه اولی‌ها و  زوج‌های جوان، علاوه‌بر دریافت تسهیلات با نرخ شش درصد می‌توانند از سازندگان واحدهای مسکونی نیز پیش‌خرید نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی، عضو هیئت ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که موضوع بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری با توجه به حجم گسترده و ابعاد پیچیده آن یک اقدام ملی است، گفت: بدون مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی، انبوه‌سازان و سازندگان نمی‌توان اقدام مناسبی در خصوص بازآفرینی شهری داشت.

 وی با اشاره به این‌که مردم همان کسانی هستند که در بافت‌های فرسوده ساکن هستند و توان نوسازی به تنهایی را ندارند و باید در توانمندسازی مردم کمک کنیم، گفت: چاره‌ای جز کمک و توانمندکردن ساکنان محلات هدف نداریم.

او بیان کرد: هر زمان و دوره‌ای دولت‌ها اراده کردند و  بستر برای مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم شد، به نتایج و آثار خوبی دست یافته‌ایم.

 آئینی افزود: در سال ۸۸ تا ۹۲ بسته حمایتی خوبی در قالب بخشی از خط  اعتباری مسکن مهر و منابع داخلی بانک‌ها وارد کردیم و با وام ترجیحی و ارزان‌قیمت روند نوسازی هم خوب بوده و از سال ۹۶ به بعد هم باز روند صعودی‌شده که این نشان از  بهبود سیاست‌ها در جهت توانمندسازی و  تشویق مردم در ساخت و ساز بافت های فرسوده بوده است.

عضو هیئت ‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در سال گذشته با اعطای بسته‌های تشویقی در محدوده بافت‌های فرسوده  شهر تهران در پنج درصد سطح بیش از ۲۰ درصد پروانه صادر شده است و در کل کشور هم در هفت درصد سطح ۱۶.۵ درصد صدور پروانه را به همراه داشته است، و این نشان از تاثیر مثبت سیاست‌های اتخاذ شده دارد.

بیش از ۴۵ درصد پلاک‌های فرسوده تهران نوسازی شده است

 آئینی اظهارداشت: بر اساس اعلام سازمان نوسازی شهر تهران بیش از ۴۵ درصد پلاک‌های فرسوده تهران نوسازی شده و در سطح کشور نیز این روند رو به رشد است، اگرچه هنوز با اهداف مورد انتظار برای رسیدن به نقطه مطلوب  فاصله داریم.

او با بیان اینکه ۴۵ هزار هکتار بافت فرسوده میانی درکشور، دارای طرح‌های بهسازی و نوسازی مطالعه‌شده هستند،گفت: کار تهیه طرح‌های بازآفرینی در محلات فرسوده بیش از ۲۰۰ شهر کشور انجام شده است که اکثر این طرح‌ها به تصویب کمیسون‌های ماده ۵ استان‌ها رسیده است.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نوسازی بافتهای فرسوده در کشور اظهارداشت: ایشان در این حوزه نظر شفاف و روشنی دارند و در جمع مدیران مسکن و شهرسازی سابق به صراحت تصریح کردند: "دولت یک ابتکاری بکند در همین مناطق(فرسوده) این کسانی را که ولو خود دولت نمیخواهد مباشرت بکند و شاید مصلحت هم نیست ، اما این کسانی را که سرمایهگذاری میکنند، این‌ها را تشویق کند با صور مختلف ، بیایند این خانه‌ها را تبدیل کنند به خانه‌های چهارطبقه، پنج‌طبقه هم مستحکم باشد، هم امکانات داشته باشد. هم دسترسی داشته باشد و مطابق نیازهای واقعی زندگی مردم و متناسب با  فرهنگ  و روحیات مردم باشد"و چون کار نوسازی را بسیار سخت می‌دانستند، فرمودند: "با سیاست‌گذاری توام با  ابتکار با شجاعت و جرات وارد میدان شوید".

آئینی با اشاره به سخنان اخیر ریاست جمهوری در رابطه با موضوع بازآفرینی شهری گفت: ایشان یک راهکار کلی برای نوسازی بافت های فرسوده مطرح کردند و بیان داشتند: "نوسازی باید توسط مردم و با یاری دولت و مشارکت توسعه گران و سازندگان انجام شود؛ و بانک‌ها تسهیلات دهند".

اولویت بازآفرینی شهری به روش محله‌سازی است

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه اولویت بازآفرینی شهری به روش محله‌سازی است گفت: در گام بعدی نوسازی بافت‌های فرسوده بصورت تجمیع چند پلاک صورت می‌گیرد.

آئینی با بیان اینکه حفظ سلامت ساکنان در محلات هدف در اولویت سیاست گذاری قرار دارد گفت: باید سیاست گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که سقف‌های لرزان از بالا سر ساکنان در محلات هدف برداشته شود. او با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد‌شده بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و جامعه و انجمن مهندسان مشاور گفت: براساس این تفاهم‌نامه از مرحله صفر تا صد، یک مهندس مشاور در محله هدف نوسازی در کنار ساکنان حضور خواهد داشت.

مشاوران محلات باید مطالعه دقیق اقتصادی و اجتماعی در محله‌ها داشته باشند

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این‌که تا پروژه‌‌های بازآفرینی اقتصادی تعریف نشود، سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی دراین مناطق ورود نخواهند کرد، گفت: مشاوران محلات بر اساس سند توسعه محله‌ای که تهیه می‌کنند باید مطالعه دقیق اقتصادی و اجتماعی در محله‌ها داشته باشند و پروژه‌های اقتصادی تعریف کنند.

او با بیان اینکه سرمایه اصلی در محلات هدف بازآفرینی شهری  متعلق به ساکنان محلات است. گفت: در ماده ۵۹ و ۶۱  قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، عمده کار بر توانمندسازی و آحاد نوسازی متمرکز شده است و در اینجا منظور از آحاد نوسازی مالک، ساکنان و سازندگان است.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارداشت: مشارکت مردم و حمایت و سیاست‌های تشویقی دولت و شهرداری‌ها یک اصل جدی در این قانون است.

 آئینی، اعتمادسازی بین سازندگان و ساکنان را مهم‌ترین عنصر در نوسازی بافت‌های فرسوده خواند و گفت: باید نهادی از جنس دولت و شهرداری در کنار ساکنان محلات هدف، حضور داشته باشند که خوشبختانه دفاتر تسهیل‌گری و توسعه گری در این رابطه شکل گرفته‌اند .

تا پایان سال، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف ناکارآمد ساخته خواهد شد

 عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه با سیاست گذاری‌های انجام‌شده تا پایان سال، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف ناکارآمد ساخته خواهد شد، گفت: انتظار ما بر این است تا با اعطای مناسب بسته‌های تشویقی، تسهیلات ارزان‌قیمت و  ارائه تخفیفات در پروانه‌های ساخت این رقم به ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در سال آینده افزایش یابد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه "تیتر امشب " شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده مناطقی هستند که توان نوسازی به خودی خود را ندارند، گفت: مردم، سازندگان، سرمایه گذاران، شهرداری و دولت بعنوان پنج عنصر اصلی در نوسازی بافت های فرسوده می باشند.

مردم موتور محرک نوسازی در بافت‌های فرسوده به شمار می‌آیند​/ در دوران ساخت سود تسهیلات اعطایی شش درصد خواهد بود.

آئینی در پایان سخنان خود با یادآوری اینکه مردم موتور محرک نوسازی در بافت‌های فرسوده به شمار می‌آیند گفت: با تمهیداتی که فراهم شده، ظرفیت صندوق یکم به شکل مطلوب به سمت بافت فرسوده هدایت خواهد شد؛ بنابراین به زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها پیشنهاد می‌شود با پیش خرید واحد مسکونی در بافت فرسوده ضمن تثبیت قیمت خرید از تسهیلات با نرخ شش درصد (یعنی دو درصد کمتر از سایر مناطق) استفاده کنند. از سوی دیگر با تمهیدات فراهم‌شده، با توجه  به تامین مالی مناسبی که برای سازنده‌ها فراهم می‌شود و قیمت تمام‌شده  آن نیز کاهش می‌یابد، در دوران ساخت(مشارکت مدنی) نیز سود تسهیلات اعطایی شش درصد خواهد بود.