شناسهٔ خبر: 74038 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

توسط ؛

معاون بازآفرینی و مسکن و ساختمان راه و شهرسازی آذربایجان شرقی آمار مسکن در آذربایجان شرقی را تشريح کرد

اسحقي معاون بازآفرینی و مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت مسکن استان، اظهار کرد: نتایج سرشماری نشان دهنده رشد قابل توجه تولید مسکن در طی سال های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۰ در استان بوده که این روند طی پنج ساله اخیر سیر نزولی داشته است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، مهدی اسحقی‌نژاد، در خصوص وضعیت مسکن استان، اظهار کرد: براساس سرشماری سال ۹۵، مساحت استان آذربایجان شرقی ۴۵٬۶۵۱ کیلومتر مربع است، در واقع حدود ۲.۸ درصد مساحت کشوری را دارد و جمعیت استان حدود چهار میلیون نفر بوده که پنج درصد سهم جمعیتی کشور را به خود اختصاص داده است.

مهدی اسحقی نژاد  اظهار کرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ متوسط رشد سالانه جمعیت در استان ۰٫۹۷ درصد است.

وی با اشاره به تعداد واحد های مسکونی در استان، گفت: در سال ۱۳۵۵، ۳۸۸ هزار و ۹۵ واحد، در سال ۱۳۶۵، ۵۱۴ هزار و ۱۱۳ واحد، سال ۱۳۷۵، ۵۹۹ هزار و ۲۵۶ واحد، در سال ۱۳۸۵، ۷۹۹ هزار و ۶۰۱ واحد، در سال ۱۳۹۰، یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد و سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در استان وجود داشت.

اسحقی نژاد با بیان این‌که متوسط افزایش تعداد واحدهای مسکونی در دوره سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵، ۱۹ هزار و ۲۷۶ واحد مسکونی است، گفت: متوسط سالانه افزایش تعداد واحدهای در دوره سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵، ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد، در سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵، هشت هزار و ۵۰۰ واحد، در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵، ۲۰ هزار و ۵۰ واحد، در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، ۴۴ هزار و ۳۶۰ واحد و در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ تعداد ۲۷ هزار و ۷۵۵ واحد مسکونی بوده است.

در پنج سال اخير تولید مسکن  سیر نزولی داشته

وی اضافه کرد: نتایج سرشماری نشان دهنده رشد قابل توجه تولید مسکن در سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۰ در استان بوده که این روند  در پنج ساله اخیر سیر نزولی داشته است.

به گفته وی، تعداد واحدهای مسکونی شهری در استان، بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ به تعداد ۷۳۷ هزار و ۷۵۰ واحد و در سرشماری سال ۱۳۹۵ به تعداد ۸۵۴ هزار و ۱۱۰ واحد بود که نشان دهنده افزایش ۱۱۶ هزار و ۳۶۰ واحد مسکونی شهری طی پنج سال است.

اسحقی نژاد گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد خانوارهای شهری ۸۸۷ هزار و ۱۴۳ خانوار بوده و در نتیجه تراکم خانوار در واحد مسکونی معادل ۱.۰۴  است.

 وی خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است؛ از این رو دولت موظف است با رعایت اولویت برای افرادی که نیازمندترند به خصوص روستائیان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

اسحقی نژاد با اشاره به سیاست‌های کلی دولت در قالب طرح جامع مسکن، عنوان کرد: برنامه تأمین مسکن خانوارهای کم درآمد، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نابسامان شهری، اصلاحات در سیاست‌های زمین با تأکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، کسب مجوز تأسیس صندوق های زمین و ساختمان از سازمان بورس به منظور  بهبود و توسعه نظام تأمین مالی مسکن، پرداخت وام مسکن روستایی و توسعه بازار استیجار از جمله سیاست‌های کلی دولت در قالب طرح جامع مسکن هستند.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازي استان متذکر شد: با بررسی پروانه‌های صادر شده به طور کلی شاهد یک روند نزولی چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ مساحت و زیربنای طبقات هستیم؛ چنانچه در شش سال اخیر تعداد پروانه‌های صادر شده ۵۶.۱۴ درصد و مساحت زمین ۵۹.۶۲ درصد و مساحت زیربنایی طبقات ۵۸.۲۱ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در سال ۹۵ یک هزار و ۸۷۳ پروانه  ساختمانی به متراژ یک میلیون و ۶۰۰ مترمربع در تبریز صادر شده است که این آمار تقریباً با سال ۹۷ برابر است.

وی بیان کرد: هر ساله باید  ۹۰۰ هزار واحد مسکن در کشور تولید می‌شد که باتوجه به جمعیت تبریز این آمار سالانه تقریبا ۱۷ هزار واحد است.

كاهش صدور پروانه ساختمانی

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار پروانه ساختمانی در سال ۹۷ در تبریز صادر شده است، تصریح کرد: همچنین در سال گذشته در تبریز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع پروانه صادر شده است؛  با وجود این که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد ولی بر اساس نیاز جمعیت، مسکن تولید می‌شود.

وی افزود: یکی از سیاست‌های طرح مسکن، تامین مسکن خانوارهای کم درآمد است؛ در حالی که شاهدیم مسکن فاقد متقاضی در تبریز آمار چشمگیری دارد که این امر نشان دهنده این است که قیمت های مسکن با متقاضیان تناسب ندارد.

اسحقی نژاد با اشاره به اینکه  ۹۵ هزار و ۱۳۲ واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی ساخته شده است، گفت: از این تعداد ۸۹ هزار و ۸۴۸ واحد تحویل داده شده و حدود پنج هزار و ۳۰۰ واحد باقی مانده است که از این تعداد سه هزار واحد دارای مشکلاتی هستند.

رفع مشکلات مسکن مهر توسط  انبوه سازان

وی بیان کرد: زمانی که مسکن مهر به بخش تعاونی واگذار شده بود با مشکلات جدی مواجه بودند؛ ولی با تلاش انبوه سازان این مشکلات رفع شده است.

وضعیت مسکن مهر استان نسبت به سایر استان‌ها مطلوب است

وی گفت: وضعیت مسکن مهر در استان ما نسبت با سایر استان‌ها مطلوب است و وزارت راه و شهرسازی تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده را در اولویت کاری خود قرار داده است.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در بافت‌های هدفِ بازآفرینی شهری

اسحقی نژاد با اشاره به این‌که ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در بافت‌های هدفِ بازآفرینی شهری ساخته می‌شود که سهم شهرهای جدید  ۲۰۰ هزار واحد است، گفت:   سهم استان ما از این تعداد، ۱۶ هزار واحد در شهر جدید سهند است که تاکنون عملیات اجرایی یک هزار و ۵۵۰ واحد شروع شده و حدود دو هزار واحد در دست قرارداد واگذاری است.

وی اضافه کرد: همچنین از این تعداد،  ۱۰۰هزار واحد سهم بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است که بر اساس اعلام بنیاد مسکن سهم استان ما از این تعداد چهار هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی است که باید راه و شهرسازی زمینی را در اختیار این اداره قرار دهد تا عملیات اجرایی را آغاز کند.

وی با بیان این‌که ۱۰۰ هزار واحد باقی مانده از این تعداد مربوط به توسعه مسکن در بافت‌های فرسوده است، عنوان کرد: سهم آذربایجان شرقی شش هزار و ۳۴۸ واحد در قالب پرداخت تسهیلات به خودمالکین است تا نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

معرفي نزديك به ۲۰۰۰نفر به بانك ها براي دریافت تسهیلات

وی بیان کرد: تاکنون حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد در آذربایجان شرقی را براي دریافت تسهیلات معرفی کرده ایم که وضعیت استان نسبت به سایر استان ها در این زمینه مطلوب است.

اسحقی نژاد با اشاره به این‌که آمار بافت‌های فرسوده تبریز با سکونتگاه های غیررسمی بالاست،  گفت:  سیاست‌های درجاسازی و جابه‌جایی را در این راستا در اولویت قرار داده و ستاد باز آفرینی شهری در این خصوص تشکیل یافته که این ستاد در تلاش هست تا روند امور تسریع شود.