شناسهٔ خبر: 74064 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده

بویه اقیانوسی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: نخستین بویه پلی اتیلن اقیانوسی صددرصد ایرانی در حوضچه بندر شهید رجایی نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی اله مراد عفیفی پور درباره ساخت بویه اقیانوسی در بندرعباس، اظهار داشت: بویه ها یا علایم شناور دریایی تاکنون به صورت واردات،  تامین و در آبراهه های دریانوردی مناطق مختلف خلیج فارس و دریای عمان از جمله محدوده آب های تنگه هرمز نصب شده اند.

 وی افزود: خرید هر نمونه خارجی تولید کشورهای اروپایی و استرالیا بین ۲۰ تا ۲۵هزار دلار هزینه ارزی برای کشور به دنبال دارد.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: ساخت نخستین بویه پلی اتیلن اقیانوسی تولید داخل با استفاده از مواد و مصالح داخلی می تواند گام مهمی در خودکفایی کشور، عدم نیاز به واردات آن و جلوگیری از خروج ارز محسوب شود.

وی تصریح کرد: این تجهیز استراتژیک از نوع بویه اقیانوسی، با بهره گیری از فناوری قالب گیری دورانی و استفاده از مواد پلی اتیلن خام درجه یک محصول پتروشیمی های داخل کشور طی دوماه، تولید شده و یک محصول ۱۰۰ درصد ایرانی محسوب می شود.

عفیفی پور پیش بینی کرد: امیدواریم این محصول پس از طی کردن دوره آزمایشی سه تا شش ماهه، اوایل سال آینده به تولید انبوه برسد و در دسترس بنادر و سواحل منطقه خلیج فارس و سایر استان های ساحلی کشور قرار گیرد.

شایان ذکر است: بویه ها، علایم شناور دریایی هستند که مسیرهای دریایی را جهت تردد ایمن کشتی ها و شناورهای عبوری در دریاها، کانال های دریانوردی و سایر آبراهه ها فراهم می نمایند؛ بدون وجود این علایم مهم کمک ناوبری، احتمال بروز خطراتی در صنعت دریانوردی همچون تصادف، به گل نشستن و سایر آسیب ها برای شناورها وجود خواهد داشت.