شناسهٔ خبر: 74097 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آغاز ممنوعیت شش روزه پیش‌فروش سرویس‌های دربستی در سراسر کشور از امروز / اتوبوس‌های دربستی یکسره برای ناوگان ترانزیتی تا ۲۵ مهرماه امکان رفتن به عراق را دارند

اربعین پیش‌فروش سرویس شرکت‌ها و سرویس‌های دربستی در بازه شش روزه از بیست و چهارم تا بیست و نهم مهرماه به کلیه مقاصد کشور در طول دوره طرح جابجایی زائران اربعین حسینی ممنوع است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سفر میلیونی زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین، نشانه حیات و بالندگی نهضت بزرگ عاشورا و فرصتی بینظیر برای پیروان اهلبیت(ع) جهت معرفی این نهضت و حماسه بزرگ به جهانیان است. پیادهروی زائران و عشاق ثارالله(ع) در ایام اربعین از شهرهای مختلف عراق به سوی کربلا و خدمترسانی به آنها که هر سال با شور و اشتیاق بیشتری انجام میشود، خالق صحنههای بسیار زیبایی است که در هیچ جای دنیا نمیتوان مانند آن را یافت.

بیتردید هر میزان این حضور با آگاهی و شناخت همراه باشد، میتواند بهرهوری و استفاده از این مائده عظیم الهی از سوی زائران را افزایش دهد. برای رسیدن به این مقصود، اولین و اساسیترین گام، توجیه زائران و اطلاعرسانی بههنگام در خصوص این سفر است.

هرساله حرکت خیل عظیم زائرین و مشتاقان اهل‌بیت به‌ویژه امام حسین (ع) در ایام اربعین حسینی از اقصی نقاط کشور و کشورهای همسایه به‌سوی پایانه‌های مرزهای عراق صورت می‌گیرد. لذا با عنایت به اهمیت معنوی و سیاسی این حرکت عظیم جهانی و لزوم تکریم زائران سیدالشهدا در نظر است اقدامات شایسته‌ای برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین اباعبدالله(ع) صورت بگیرد.

شایان‌ذکر است که پیش‌فروش سرویس شرکت‌ها و سرویس‌های دربستی در بازه شش روزه بیست و چهارم تا بیست و نهم مهرماه به کلیه مقاصد کشور در طول دوره طرح ممنوع است.

در سه روز اوج بازگشت از بیست و ششم تا بیست و هشتم مسیرهای جاده‌ای از مهران به ایلام و از سه‌راهی شباب به حمیل یک‌طرفه خواهند شد و سرویس‌های خطی، از مسیر جایگزین ایلام-ملکشاهی-مهران و کرمانشاه-اسلام آباد-ایلام برای بازگشت به مهران استفاده خواهد شد.

طبق مصوبه ستاد اربعین، اتوبوس‌های دربستی یکسره برای ناوگان ترانزیتی تا ۲۵ مهرماه امکان رفتن به عراق را دارند و لازم است بعد از خروج از مرز ظرف ۲۴ ساعت به کشور برگردند و در ایام اوج یعنی بین ۲۴ مهر تا ۲۹ مهر، باید در خدمت جابجایی دیگر زائران باشند. ضمنا استفاده از اتوبوس دربستی دوسره جز در موارد معدود امکان‌پذیر نیست.

از تاریخ ۱۷ مهرماه برای ناوگان عمومی مسافری و وسایل نقلیه شخصی امکان خروج و ورود به کشور صرفاً از طریق مرز چزابه امکان‌پذیر خواهد بود.

جابه‌جایی زائران اربعین از طریق چهار مرز خسروی (در ساعت‌های محدود باز بودن آن)، چزابه، شلمچه و مهران صورت می‌گیرد.

به دلیل تقاضای بالای زائرین در اوج دوره بازگشت و همچنین وجود تعداد محدود مسیرهای بازگشت از مرزهای مهران و خسروی، طرح پايانه معين در مرزهای خسروی و مهران اجرا می‌گردد. پايانه معين به شهرهایی اطلاق می‌شود که به‌عنوان واسط و پشتیبان ارائه خدمات حمل‌ونقلی مطلوب‌تر و مرکز اصلی توزیع زائرین در مسیر بازگشت می‌باشند.

توجه فرماييد كه در بازه شش روزه بیست و چهارم  تا بیست و نهم مهرماه توزیع سرویس‌دهی ناوگان عمومی به زائرین بازگشتی به‌جای اینکه مستقیماً از مرز مهران یا خسروی صورت بگیرد به‌صورت دومرحله‌ای انجام خواهد گرفت؛ یعنی ابتدا زائرین با توجه به مقصد نهایی خود با سرویس‌های خطی به شهرهای معين منتقل و از شهرهای معين با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شهرهای خود عزیمت خواهند کرد.

در دوره اوج سفر با توجه به محدودیت‌های موجود در تعداد ناوگان اتوبوس فعال در كشور، سه شهر همدان، اندیمشک و کرمانشاه به‌عنوان شهرهای معين مورداستفاده قرار می‌گیرند يعني در مسير سفرهاي بازگشتي از ۲۴ مهر لغايت ۲۹ مهرماه سرویس‌دهی ناوگان عمومی به زائرین ابتدا از مرز مهران به اين شهرها صورت مي‌گيرد و سپس با تغيير وسيله در سرويس دوم و نهايي زائران از اين سه شهر به شهر اصلي مقصد منتقل می‌شوند.