به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان غربی، ارسلان شکری در دومین جلسه میز ملی توسعه صادرات محصولات میوه های دانه دار که با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شد، با تاکید بر نقش بی بدیل بخش حمل و نقل در توسعه و رونق صادرات گفت : ۲۳ درصد از کل پایانه های مرزی کشوردر استان آذربایجان غربی قرار داشته و در این میان پایانه مرزی بازرگان از اهمیت بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه و حمل و نقل بین المللی و افزایش مبادلات با کشور ترکیه دارد بطوریکه بیش از ۶۰ درصد کنسانتره کشور از پایانه مرزی بازرگان حمل می شود.
شکری بااشاره به قرارگیری پایانه مرزی بازرگان در شمال آذربایجان غربی در رتبه نخست ترانزیت پایانه های زمینی کشور در صادرات کالاهای غیر نفتی گفت: امسال تعداد ورود و خروج کامیون از این پایانه مرزی در مقایسه با سال گذشته ۵۳ درصد افزایش داشته است و صادرات نیز در این مدت به بالغ بر یک میلیون تن رسیده است که حکایت از رشد ۱۴ درصدی دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در خصوص کمبود ناوگان یخچالی در کل کشور افزود: در این چرخه نباید متکی به ناوگان خارجی بود و می بایست زمینه های سرمایه گذاری برای تجهیز بخش حمل و نقل به این ناوگان را فراهم نمود.
وی اظهار کرد: در بخش حمل و نقل جاده ای کالای آذربایجان غربی ۵ دستگاه کامیون ۱۰ چرخ، یک دستگاه کامیون هیجده چرخ و افزون بر ۱۷۰ دستگاه کامیون شش چرخ فعال است .
شکری ایجاد زمینه های رقابتی در خصوص صدور مجوز برای ناوگان یخچالی را خواستار شد و گفت: کشور ترکیه اجازه ورود ناوگان ایرانی حامل کالاهای صادراتی به این کشور نمی دهد و این امر موجب شده است تا صاحبان کالا ناوگان ترکیه بر ناوگان ایرانی ترجیح دهند و در این صورت شرایطی برای رقابت، نمایش توان ناوگان داخلی و رشد بخش حمل و نقل فراهم نمی شود.
وی در خصوص صدور مجوز ناوگان ترکی که در پایانه مرزی بازرگان تخلیه دارند، افزود: سال گذشته مجوز برای حدود ۹۵۰ دستگاه ناوگان ترک جهت تخلیه در مرز و برای بیش از۱۶۰۰ دستگاه ناوگان به صورت گمرک به گمرک و تغییر مسیر صادر شده است که در این مورد مدیریت مناسبی اعمال شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی اضافه کرد: من به عنوان مسئول حمل و نقل استان درخواست دارم به خدمات حمل و نقلی داخلی هم با نگاه ویژه و تعصب و تعلق خاطر نگریسته شود چراکه خدمات حمل و نقل نیز جزوی از صادرات و وضعیت پیش رو توسعه ناوگان حمل و نقلی با مشکل روبرو خواهد شد.
شکری با تاکید بر اینکه ناوگان یخچالی داخلی توان رقابت با ناوگان یخچالی ترک را ندارد، اضافه کرد: طی مذاکره ای با دبیر انجمن یخچالداران کشور بر تامین ناوگان یخچالی داخلی به هر تعداد اعلام آمادگی شد اما یارای مقابله و رقابت با ناوگان یخچالی ترک را ندارند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: برای رفع خلاهای موجود در بخش حمل و نقل بین المللی بویژه در خصوص ناوگان یخچالی پیشنهاد می شود تعرفه ورودی برای واردات کامیون های یخچالدار حداکثر سه تا پنج سال حذف و این رویه برای واردات بارگیر یخچالی هم اعمال گردد.
وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تعرفه و سود بازرگانی ۱۲۴ درصد شامل ۴درصد برای تعرفه گمرکی و ۱۲۰ درصد سود بازرگانی است، عنوان کرد: این مصوبه و یا قاتون هست نیازمند اصلاح بوده وپیشنهادمان کاهش این تعرفه بالا است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی مشمول شدن بخش حمل و نقل در خصوص اعطای تسهیلات مناسب برای صادرات را خواستار شد و گفت: اگر بخواهیم شرکت های توانمند بین المللی کری و فورواردر داشته باشیم، باید از طریق اعطای تسهیلات از این بخش حمایت شود اما در طول نزدیک به دو سال گذشته از زمان آغاز مدیریت بنده در بخش حمل و نقل یک ریال هم در بحث ناوگان یخچالی به شرکت های خواهان سرمایه گذاری حتی با سود بانکی ۱۸ درصد نیز تسهیلات پرداخت نشده است.
این مقام مسئول از شناسایی تولیدکنندگان داخلی برای تولید ناوگان یخچالی و دارای توان واردات قطعات و تجهیزات لازم خبر داد و گفت: این تولیدکنندگان و همچنین خریداران ناوگان مورد نیاز برای توسعه صادرات باید مورد حمایت قرار گرفته و تسهیلات لازم در اختیارشان قرار گیرد.
وی ایجاد دهکده لجستیک در استان را یکی از اولویت های کاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی عنوان و از نمایندگان و مسئولان استانی پیگیری مجدانه برای عملیاتی شدن این طرح را خواستار شد.