شناسهٔ خبر: 74298 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

یک شهر و ۱۲ آبادی از زمین لرزه ۵.۶ هرمزگان متاثر شدند/ بیشترین تاثیر زلزله در شهر لمزان استان گزارش شد

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه یک شهر و ۱۲ آبادی از زمین لرزه ۵.۶ امروز متاثر شده اند، گفت: بیشترین شدت محدوده شهری در شهر لمزان بوده است.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از جزییات زلزله ۵.۶ ریشتری را که امروز ۲۹ مهرماه استان هرمزگان را لرزاند تشریح کرد.

بیت اللهی با اشاره به اینکه فاصله زمین لرزه فوق تا تهران ۱۰۱۹ کیلومتر است، گفت:فاصله نزدیکترین شهرها به مرکز زمین لرزه به ترتیب ۸، ۴۹ و ۵۵ کیلومتر از لمزان، گنگ و بندرلنگه است که آبادی های نزدیک به آن شاملِ همهنگ، کروردان و کونه است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه سابقه زمین لرزه های نزدیک به زمین لرزه امروز در استان هرمزگان، زمین لرزه رویدار با بزرگای ۵ در سال ۹۲ و زمین لرزه بستک با بزرگای ۵.۵ در سال ۹۲ است، افزود: یک شهر و ۱۲ آبادی از زمین لرزه امروز استان تاثیر گرفته اند که بر اساس آخرین آمار ارایه شده بیشترین شدت محدوده شهری در شهر لمزان بوده است.

به گفته وی، مناطق روستایی هنگ،  پدل، لاور کرچی به دلیل نزدیکی به رومرکز شدت بیشتری را از زمین لرزه تجربه کرده اند.  

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: بیشترین مرکز جمعیتی شهری متاثر از این زمین‌لرزه، شهر لمزان با جمعیت ۲۷۴۵ نفر است که کل واحدهای مسکونی آن ۵۲۶ واحد است و بیشترین جمعیت شهری و روستایی متاثر از این زمین لرزه۷۰۳۷ نفر است.  

بیت اللهی ادامه داد: منطقه رومرکز زلزله بخشی از ایالت لرزه‌زمین‌ساختی زاگرس است. همچنین، نزدیکترین گسل به رومرکز زلزله گسل پیشانی کوهستان است و به نظر می رسد می تواند به عنوان گسل مسبب این زمینلرزه باشد.