شناسهٔ خبر: 74409 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر راه و شهرسازی جنوب غرب تهران عنوان کرد

آغاز تخلیه و واگذاری خانه های سازمانی در اسلامشهر/ خانه‌های سازمانی یک سیاست خوب اما نافرجام بود

نورمحمدی مدیر راه و شهرسازی جنوب غرب تهران گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران دارای ۹۷ واحد مسکونی سازمانی در منطقه جنوب غرب تهران بوده که کار تخلیه و واگذاری آن‌ها آغاز شده است.

مهدی نورمحمدی، مدیر راه و شهرسازی اداره جنوب غرب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح فروش خانه‌های سازمان و آغاز آن در استان تهران و در اسلامشهر اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران دارای ۹۷ واحد خانه سازمانی در منطقه جنوب غرب تهران بوده که این خانه‌ها از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون در اختیار کارمندان ادارات این منطقه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سیاست کلی منازل سازمانی بر اساس سیاست قانونگذار این است که اصل ساختمان‌ها حفظ و منفعت آن‌ها در دوره‌های مختلف به نحوی باشد که کارمند بعد از سه سال آن را در اختیار نفر بعدی قرار دهد. به این شکل قانون‌گذار به دنبال این است که منافع این ساختمان‌های سازمانی درگذر زمان در اختیار افراد مختلف قرار بگیرد. ساختمان‌های وقف هم همین شکل را دارد که اصل موقوفه باقی‌مانده و درگذر زمان مردمان مختلف از آن بهره می‌برند.

نورمحمدی تصریح کرد: در این زمینه متأسفانه برخی از کارمندان پس از انقضای مدت مذکور نسبت به تخلیه و تحویل واحد در اختیار، مطابق قرارداد اقدام نکرده و به این شکل امکان استفاده از این تسهیلات را از سایر کارمندان سلب کرده‌اند.

مدیر راه و شهرسازی اداره جنوب غرب استان تهران ادامه داد: دولت برای بازپس‌گیری این واحدها ناگزیر شد به قوه قضاییه و نیروی انتظامی متوسل شود که البته این امر در قانون پیش‌بینی‌شده بود.

وی افزود: این در حالی است که اگر این واحدها مطابق شرایط مصوب قانونگذار استفاده می‌شد و هریک از کارمندان حتی از حداکثر ظرفیت قانونی در نظر گرفته شده یعنی سه سال بهره می‌بردند، بالغ بر ۱۲۰۰ خانوار و به عبارتی ۴۸۰۰ شهروند این امکان را داشتند تا از این تسهیلات در سال‌های بعد از انقلاب بهره ببرند.

نورمحمدی گفت: با این شرایط کمتر از ۲۰۰ خانواده توانسته‌اند از این تسهیلات دولتی بهره ببرند. به همین خاطر در مجموع می‌توان گفت، از ظرفیت‌های این سیاست به نحو مناسب استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: در همین خصوص قانون‌گذار در ماده ۸ ساماندهی عرضه و تولید مسکن مصوب ۱۳۸۷ ناچار شد این واحدها را از طریق فراخوان عمومی به قیمت کارشناسی روز به عموم مردم واگذار کند تا تکلیف این سیاست بسیار خوب در عرصه سیاست‌گذاری اما نافرجام در عرصه اجرایی را برای همیشه تعیین کند.

نورمحمدی در پایان گفت: هرچند این راهکار نیز تاکنون به دلیل عدم تخلیه واحدها توسط ساکنان فعلی به‌طور کامل عملیاتی نشده با این حال تاکنون ۳۰ واحد تخلیه و به مزایده گذاشته‌ شده است و بنا داریم تکلیف ۶۷ واحد باقی‌مانده را نیز تا یک ماه آینده مشخص و با تخلیه آن‌ها نسبت به مزایده گذاشتن این واحدها اقدام کنیم.