شناسهٔ خبر: 74435 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

۳ میلیون و ۵۱۵ هزار املاک روستایی سند دار شدند/ بازنگری طرح‌های هادی بر رفع مشکلات روستاییان برای بهره‌مندی از زمین‌هایشان تاکید دارد

محمد رضا شاملو معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۱۵ هزار املاک روستایی سند دار شده اند، گفت:با تاکید وزیر راه و شهرسازی و ریاست مجلس، در نظر است تا در خصوص بهره‌مندی روستاییان از زمین‌هایشان نهایت همکاری صورت پذیرد.

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت سنددار شدن املاک روستایی و مجموعه اقدامات بنیاد در این باره به ارایه توضیح پرداخت.

شاملو گفت: برای بیش از سه میلیون و ۵۱۵ هزار املاک روستایی تاکنون سند صادر شده است که از این میزان، ۳ میلیون و ۲۹۱ هزار مورد در روستاها و مابقی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیتی است که اینکار با همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در طی سال‌های گذشته انجام گرفته و عملیاتی شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در خصوص احتمال افزایش مساحت روستاها و برنامه‌های بنیاد مسکن در این خصوص اعلام کرد: به دنبال هجوم یک عده زمین‌خوار و سوداگر به روستاها برای ویلاسازی طی سالیان گذشته، سختگیری فراوانی در خصوص تهیه طرح های هادی و محدوده های آنها در کمیته‌های تصویب طرح ها و قبل از آن در کارگروه مسکن و شهرسازی ایجاد شد که این سختگیری برای سوداگران ادامه دارد.

شاملو با اشاره به اینکه سختگیری‌های بیش از حد در بخش‌هایی برای افراد بومی و تولیدگر روستایی مشکلاتی را ایجاد کرد، افزود: با  تاکید وزیر راه و شهرسازی و ریاست مجلس، در نظر است تا در خصوص بهره‌مندی روستاییان از زمین‌هایشان نهایت همکاری صورت پذیرد.

مشکلات روستاییان در بهره‌مندی از زمین‌هایشان برطرف می‌شود

وی اظهار امیدواری کرد تا با برطرف شدن محدودیت های اعتباری برای بازنگری طرح های هادی که با وقفه مواجه شده است، بتوان موانع سر راه روستاییان را در بهره‌مندی از زمین‌هایشان برطرف کرد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در بخشی از گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: به رغم آنکه طرح هادی روستایی از قانون حفظ اراضی و باغی مستثنی است، اما برداشت‌های سختگیرانه از قانون موجب شده تا کار بازنگری و یا اصلاح اراضی به محدوده‌ها با مانع مواجه شود که امیدواریم با جلسات مشترکی که با ریاست کمیسیون عمران مجلس و همچنین ریاست سازمان امور اراضی داشتیم، مشکلات موجود برطرف شوند.

شاملو همچنین در خصوص سنددار کردن زمین‌هایی که جزو بافت‌های ناکارآمد شهری و یا سکونتگاه‌های غیررسمی درون محدوده شهرها که نمونه‌های آن  به ویژه در چابهار و سایر شهرهای کشور مشاهده شده است، گفت: چابهار شرایط ویژه‌ای دارد. چابهار جزو مناطقی است که زمین‌خواران از جاذبه منطقه آزاد استفاده کرده و مهاجران به این مناطق را به خود جذب کرده‌اند و با استفاده از حضور برخی از محرومان منطقه، کپرهایی ایجاد شده مشکلات عدیده‌ای برای آن منطقه به دنبال داشته است. 

عقب‌ماندگی سیستان و بلوچستان در زمینه سند دار شدن املاک روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه چابهار نمونه عینی زمین‌خواری است، افزود: در بحث سنددار شدن روستاها متاسفانه استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم رغبت در این موضوع بوده است که در مقایسه با میانگین کشور، استانی عقب به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تلاش می‌کند تا تمامی استان‌ها را تحت پوشش سند املاک روستایی ببرد.

چابهار نمونه عینی زمین‌خواری است

وی یادآور شد: طبق توافقی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با وزارت راه و شهرسازی انجام داده، توافق شده تا بنیاد مسکن ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار را انجام دهدکه اینکار توسط معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن آغاز شده است.

شاملو گفت: بهسازی و ساماندهی بخش‌هایی از اراضی که در تملک وزارت راه و شهرسازی است به بنیاد مسکن واگذار شده و بنیاد اینکار را با بازسازی دنبال می‌کند. در اینباره، بنیاد مسکن تعدادی ستاد به محل اعزام کرده و کار آغاز شده است.

وی در پایان اعلام کرد: امیدوار هستیم با حرکتی که در چابهار شروع شده است، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بتواند ضمن ساماندهی اراضی موردتصرف و تعیین تکلیف شان از ادامه و استمرار گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در منطقه جلوگیری کند.