شناسهٔ خبر: 74469 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران:

تاکنون پنج درصد منابع آبی سال زراعی را دریافت کرده‌ایم/ امسال خشکسالی سال ۹۶ را تجربه نخواهیم کرد

احد وظیفه احد وظیفه با اشاره به این‌که از ابتدای سال زراعی به‌طور میانگین ۱۱/۸ میلی‌متر باران در کشور باریده است، گفت: این عدد به معنای دریافت پنج درصد منابع آبی سال جاری است.

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بارش‌‌های پاییزی در کشور نرمال و در برخی نقاط بالاتر از نرمال بوده است، گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی از شروع سال زراعی جاری(ابتدای مهرماه) نمی‌گذرد، نمی‌توان مقایسه دقیقی در این خصوص داشت و درصد افزایش یا کاهش در این بازه کوتاه چندان معنی‌دار نیست. 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود بارش‌ در پاییز سال زراعی جاری به‌طور متوسط در کشور در حد نرمال و در مناطقی بیش از نرمال باشد و انتظار داریم بارندگی‌ها در هفته آینده تداوم یابد. به‌طوری‌که بارش‌ها تا روز سه‌شنبه در مرکز کشور و سپس نیز در مناطق شمالی تشدید می‌شود.

از ابتدای سال زراعی جاری به‌طور میانگین در کشور ۱۱/۷ میلی‌متر باران باریده است که باتوجه به میانگین بلندمدت، می‌توان گفت، تاکنون تقریبا پنج درصد بارش سال زراعی کشور را دریافت کرده‌ایم. 

انتظار می‌رود شرایط بارشی تا نیمه اول آذرماه در حد نرمال و دما نیز یک درجه بیش از نرمال باشد

وی گفت: انتظار این است که تا نیمه اول آذرماه شرایط بارشی کشور در حد نرمال و دما نیز یک درجه بالاتر از نرمال باقی بماند. اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم آذر و دی شرایط متفاوت شود و وضعیت بارش‌های زمستانی به‌خصوص در جنوب‌غرب کشور کمتر از میانگین باشد؛ یعنی استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، جنوب فارس و لرستان برای نیمه دوم آذر و دی بارش کمتر از نرمال را تجربه کنند.

از ابتدای مهرماه تاکنون به طور میانگین در کل کشور ۱۱/۷ میلی‌متر باران باریده است/ پنج درصد بارش سال زراعی کشور را دریافت کرده‌ایم

وظیفه، گفت: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه تاکنون به طور میانگین در کل کشور ۱۱/۷ میلی‌متر باران باریده است و باتوجه به اینکه بارش میانگین بلندمدت برای سال زراعی ۲۳۲ میلی‌متر است، می‌توان گفت که تاکنون تقریبا پنج درصد بارش سال زراعی کشور را دریافت کرده‌ایم. 

شرایط بارشی در نیمه دوم آذر و دی‌ماه در جنوب‌غرب کشور کمی نگران‌کننده است

وی در پاسخ به این سوال که کشور تا پایان سال میزان بارش میانگین بلندمدت را دریافت خواهد کرد، گفت: بارش‌های آبان‌ماه در کشور نرمال و در مناطقی بیش از نرمال به ثبت رسیده است اما در نیمه دوم آذرماه و همچنین دی‌ماه سال جاری شرایط در جنوب‌غرب کشور کمی نگران‌کننده است و برآیند مدل‌های هواشناسی برای ماه‌های منتهی به بهار ۹۹ گرایش به بارش کمتر از نرمال را نشان می‌دهند.

 امسال خشکسالی سال ۱۳۹۶ را تجربه نخواهیم کرد

مدیرکل مرکز ملی خشکسالی افزود: آنچه را به قاطعیت می‌توان گفت، این است که در سال زراعی جاری، خشکسالی سال ۱۳۹۶ را تجربه نخواهیم کرد و احتمال طبیعی‌بودن شرایط بارشی بیش از غیرطبیعی بودن آن پیش‌بینی می‌شود. البته نباید از نظر دور داشت که مدل‌های اقلیمی عدم‌قطعیت‌های خاص خود را دارند و اقلیم خیلی پیش‌بینی‌پذیر نیست.