شناسهٔ خبر: 7452 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

امینی به پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي خبر داد:

فاینانس داخلی ۴۰۰ میلیاردتومانی پروژه راه‌آهن میانه-تبریز

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از فاینانس داخلی ۴۰۰ میلیاردتومانی پروژه راه‌آهن میانه-تبریز خبر داد و گفت: اگر نتوانیم از فاینانس داخلی برای تکمیل پروژه استفاده کنیم احتمالاً پروژه برای اخذ تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می‌شود.

امیرامینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره نحوه تأمین اعتبار تکمیل راه‌آهن میانه - تبریز گفت: الان قطار برای پیمودن مسیر میانه - تبریز باید یک کمربندی را از سمت شهرستان مراغه طی کند که تقریبا ۵-۶ ساعت زمان می‌برد. در این مسیر، یک لینک گمشده ۲۰۰ کیلومتری وجود دارد تا میانه مستقیم به تبریز وصل شود.

وی افزود: اجرای طرح احداث راه‌آهن میانه - تبریز تقریباً ۱۲-۱۳ سال است كه در قانون بودجه تأمین اعتبار می شود اما متأسفانه هنوز تکمیل نشده٬ امیدواریم از ظرفیت ماده ۵۶ "الحاقی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت" برای این پروژه استفاده کنیم. خوشبختانه یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده، اما قدری نرخ سود پیشنهادی‌اش بالاست. در مجموع فکر می‌کنم بتوانیم با او به توافق برسیم. این سرمایه‌گذار اعلام کرده که می‌تواند ۵۰ درصد بخش باقی‌مانده از طرح را تأمین اعتبار کند. تکمیل راه‌آهن میانه - تبریز حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، ۴۰۰ میلیارد تومان را سرمایه‌گذار می‌آورد و برای تأمین ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز می‌توان سراغ کنسرسیوم‌های پیمانکاری رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حسن ماده ۵۶ "الحاقی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت" حضور خود سازنده در تأمین مالی پروژه‌ است، زيرا برای دیگر تأمین‌کنندگان مالی همچون بانک‌ها و مؤسسات مالی نمی‌صرفد که پولی را با ۳ یا ۴ درصد بیشتر از نرخ سود بانکی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها تخصیص دهند، اما این سازنده است که اگر از پول و ظرفیت ساختش استفاده کند حدود ۲۵ درصد حاشیه سودش خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: البته اگر نتوانیم از ماده ۵۶ برای تکمیل خط ريلي میانه - تبریز استفاده کنیم احتمالاً این پروژه به صندوق توسعه ملی برای اخذ تسهیلات معرفی می‌شود./

نظر شما