شناسهٔ خبر: 74529 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی خبر داد:

افزایش پروازهای زمستانی فرودگاه بیرجند/ برنامه ریزی برای از سرگیری پروازهای عتبات

هادی سلامی مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی با اشاره به افزایش پروازهای زمستانی فرودگاه بیرجند گفت: در حال حاضر در تمام روزهای هفته به غیر از سه‌شنبه، دو پرواز در روز به مقصد تهران انجام می‌شود.

هادی سلامی، مدیرکل فرودگاه های استان  خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از افزایش پروازهای فرودگاه بیرجند خبر داد و گفت: پیشتر پروازهای مشهد در این فرودگاه، محدود به یک پرواز در روز چهارشنبه بود، اما اکنون یک پرواز نیز در روز یکشنبه به مقصد مشهد مقدس به برنامه پروازی فرودگاه بیرجند اضافه شده است.

وی افزود: با افزایش پروازهای زمستانی، اکنون هر روز هفته به غیر از سه شنبه ها، دو پرواز به مقصد تهران در فرودگاه بیرجند انجام می‌شود.  یکی از این پروازها در ابتداری روز و دیگری هنگام غروب است که شهروندان بتوانند در ساعت اداری به مقصد عزیمت کنند.

سلامی با اشاره به اینکه بیشترین تقاضا در بیرجند برای پرواز به مقاصد مشهد و تهران است، گفت: به همین دلیل اکنون تنها به این دو مقصد پرواز داریم. البته تقاضای پراکنده‌ای نیز برای شهرهایی چون قشم و کیش وجود دارد. اما چون در مقاطعی این پروازها برقرار شده، ولی تقاضا برای آن در کل فصل وجود نداشته است، در حال حاضر برنامه‌ای برای برقراری پرواز به این شهرها وجود ندارد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی به برنامه‌ریزی برای از سرگیری پروازهای عتبات عالیات در فرودگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: از آنجا که بیرجند از جمله شرقی‌ترین نقاط کشور است، به دلیل بعد مسافت، هزینه پرواز به مقصد عتبات گران است.

وی ادامه داد: برای 9 سال متوالی پروازهای عتبات از بیرجند انجام می شد، اما سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، این پروازها گران و از دسترس مردم خارج شد. به همین دلیل پروازهای عتبات در فرودگاه بیرجند از سال گذشته موقتا متوقف شده است. اکنون در حال رایزنی هستیم که اگر شرکت‌های هواپیمایی بتوانند نرخ مناسب‌تری ارائه کنند، این پرواز مجددا برقرار شود.

پذیرش هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه بیرجند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرودگاه بیرجند ظرفیت پذیرش 25 پرواز رفت‌وبرگشت در روز را دارد، گفت: این فرودگاه از منظر ظرفیت باند و دستگاه‌های کمک ناوبری یکی از کامل‌ترین فرودگاه‌ها در رده خود است.

وی ادامه داد: باند فرودگاه بیرجند 3962 متر طول دارد و هیچ مانعی نیز بر سر مسیر پرواز و فرود هواپیماها وجود ندارد. این فرودگاه همچنین از دستگاه های کمک ناوبری VOR و NDB برخوردار است. بنابراین محدودیتی برای پذیرش تایپ‌های مختلف هواپیما ندارد و حتی می‌تواند پذیرای هواپیماهای پهن‌پیکر باشد.

سلامی به انجام عملیات حج در فرودگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: هر ساله عملیات حج در این فرودگاه انجام و در این عملیات از هواپیماهای پهن‌پیکر چون ایرباس A300 و A330 استفاده می‌شود. امسال نیز اعزام و پذیرش بیش از 2550 حاجی در فرودگاه بیرجند انجام شد و این فرودگاه از لحاظ تعداد حجاج رتبه یازده کشور را دارد.

به گفته سلامی، در حال حاضر شرکت‌های ایران‌ایر، ماهان و آتا در فرودگاه بیرجند فعالیت می‌کنند.