شناسهٔ خبر: 74546 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مطرح کرد

ایجاد ظرفیت ۹ هزار شغل مستقیم با احداث ۶ موج شکن مردمی در نوار ساحلی استان / رونق اقتصادی منطقه با هزینه ۷۵ میلیارد تومانی ساخت موج شکن ها

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ساخت ۶ موج شکن مردمی با هدف رونق اشتغال در نوار ساحلی استان احداث شده که به دلیل تاثیرگذاری در معیشت مردم بومی با استقبال خوب آن ها همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در راستای مسئولیت های اجتماعی و قانونی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی به منظور تسهیل در ترافیک و عبور و مرور دریایی، ایمنی شناورها و حفاظت از منابع دریایی و خشکی اهداف کلانی را در راستای مسئولیت های قانونی و اجتماعی خود دنبال می کند.

به گفته وی، یکی از اقدامات این اداره کل در راستای این اهداف احداث موج شکن های چند منظوره مردمی است که چند سال اخیر ۶ موج شکن با هدف اشتغال زایی، محرومیت زدایی، توسعه پایدار و توزیع یکنواخت جمعیت در طول نوار ساحلی استان ایجاد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بیردف، رودیک، گواتر و جد کنارک هر کدام با ۱۹ هکتار مساحت، گوردیم با ۱۶ هکتار و گیشاپ با ۱۲ هکتار مساحت از جمله موج شکن های مردمی است که با کاربری صیادی، گردشگری، رونق صنعت پرورش ماهی در قفس، ورزش های آبی و ... در استان ایجاد شده و با توجه به تاثیرگذاری در اشتغال مورد پذیرش و استقبال خوب مردم منطقه قرار گرفته است.

آقایی با بیان این که در هر موج شکن ظرفیت اشتغال حدود هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم وجود دارد گفت: برای ساخت این موج شکن ها بیش از ۷۵ میلیارد تومان هزینه شده است و صیادان زیادی در آن فعالیت دارند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: علاوه بر تاثیر موج شکن های مردمی در اشتغال مردم بومی، شرکت های زیادی نیز متقاضی سرمایه گذاری در بخش های صیادی، گردشگری، تولید انرژی و ... در این زیرساخت ها و پسکرانه های آن هستند که تاثیر زیادی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

ظرفیت تولید ۲۷۱ شناور در سال

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در چابهار ۱۲ کارگاه شناورسازی وجود دارد که از این تعداد، ۶ کارگاه موفق به اخذ مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی شده است و در سال ظرفیت تولید ۲۷۱ شناور با اشتغال بیش از هزار نفر را دارد که رفع محدودیت تولید این کارگاه ها می تواند تاثیر مستقیمی در معیشت مردم و اشتغال زایی در نوار ساحلی داشته باشد.