شناسهٔ خبر: 74549 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی

"کیار" در ۷۰۰ کیلومتری سواحل چابهار/ امواج سه و چهار متری فردا به آب‌های ایران می‌رسد

دریای خزر- طوفان- موج- تلاطم بهزاد لایقی با اشاره به این‌که طوفان حاره‌ای "کیار" هم‌اینک در ۷۰۰ کیلومتری آب‌های چابهار قرار دارد، گفت: اثرات این طوفان در سواحل ایران، فردا به شکل امواجی تا ارتفاع چهار متر خود را نشان می‌دهد.

بهزاد لایقی، مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت طوفان حاره‌ای "کیار" با بیان اینکه این سوپر سایکلونیک در رده طوفان‌های درجه چهار قرار می‌گیرد که از نظر قدرت بالاترین رده طوفان‌ها است، گفت: این طوفان هم‌اکنون از مدار ۱۸/۳ درجه شمالی عبور کرده است با توجه به اینکه چابهار در مدار ۲۵ درجه قرار دارد، می‌توان گفت که طوفان در فاصله ۷۰۰ کیلومتری سواحل کشورمان قرار دارد.

وی بیشینه سرعت طوفان را ۲۶۰ و سرعت جابجایی آن را ۱۷ کیلومتر بر ساعت عنوان و خاطرنشان کرد: مطابق مدل‌های هواشناسی این طوفان به سمت سواحل کشور عمان پیش می‌رود و در نهایت انرژی خود را در این منطقه تخلیه می‌کند و پس از  آن از بین خواهد رفت.

لایقی قطر توفان را ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: با توجه به مدل‌های هواشناسی امواج ناشی از باد این طوفان به سواحل کشورمان می‌رسد و امواجی به ارتفاع سه تا چهار متر را ایجاد می‌کند.

وی گفت: اثرات طوفان آب‌های اقیانوسی کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌توان انتظار داشت که این اثرات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با شدت و ضعف ادامه داشته باشد.

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی گفت: سرعت طوفان به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و ظرف دو روز آینده به ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد یافت.