شناسهٔ خبر: 7456 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی خبر داد:

آغاز اجرای آزادراه تبريز-مرند- بازرگان با دستور رئيس جمهور/ سرمايه‌گذاری خارجی برای اولين بار در یک پروژه آزادراهی كشور/ مشخصات و ویژگی‌های پروژه

مراسم آغاز عملیات مطالعاتی و اجرایی آزادراه تبریز - مرند - بازرگان عمليات اجرايي آزادراه تبريز- مرند-بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر با دستور رئيس جمهور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عمليات مطالعاتي-اجرايي پروژه آزادراه ۲۵۳ كيلومتری تبريز- مرند- بازرگان امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت با دستور رئیس جمهور از طریق ويدئو كنفرانس و با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد.

عباس آخوندی در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه در گفتگويي كه از طريق ويدئو كنفرانس با رئيس جمهور داشت گفت: آزاد راه تبريز- مرند- بازرگان كه نخستين آزاد راهي است كه توسط سرمايه گذار خارجي در كشور اجرا مي شود از نظر ترافيك بين المللي و موقعيتي كه در کریدور شرقي- غربي (جاده ابريشم)، مسير آسيا- اروپا و شبكه هاي بزرگراهي آسيا دارد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وی افزود: زمان بهره برداري از اين پروژه از سال ۹۶ به صورت تدريجي آغاز خواهد شد. آزادراه تهران- تبريز- مرند بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر، به عرض حدود ۳۳ متر، سه باند رفت و سه باند برگشت احداث مي‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بخش ترافيك بين‌المللي با توجه به همسايگي سه كشور آذربايجان، ارمنستان و تركيه در حوزه تاثير آن و همچنين در مسير ترانزيت حمل و نقل آسياي‌شرقي و مركزي به اروپا و بالعكس، پايانه مرزي بازرگان را به عنوان مهمترين پايانه جاده‌اي كشور تعريف مي‌كنند.

وی ادامه داد: آزادراه تبريز- مرند- بازرگان بخشي از آزادراه تهران-بازرگان٬ كوتاه‌ترين مسير جهت اتصال پايتخت كشور به مرز بازرگان است. از جمله اهداف مهم اين طرح، احداث بخشي از آزادراه سراسري كريدور بين المللي شرق-غرب و شبكه بزرگراهي آسيا، كاهش مصرف سوخت، تكميل شبكه ترانزيتي كشور و اتصال آن به مرز كشور تركيه و كشورهاي اروپايي، كاهش زمان سفر، افزايش ايمني و كاهش توليد گازهاي گلخانه اي است.

آخوندی اظهار کرد: سرمايه‌گذار آزادراه تبريز-مرند-بازرگان شركت برگيد تركيه و كارفرماي اين پروژه نيز شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور است؛ ۳۵ درصد از منابع مالي اين آزادراه و همچنين پرداخت هزينه‌هاي استملاك اراضي توسط دولت و ۶۵ درصد منابع مالي نيز از سوي طرف مشاركت‌کننده در سرمایه‌گذاری تامين مي‌شود. ضمن اينكه طراحي، ساخت، بهره برداري و انتقال از تعهدات طرف مشاركت است و دوران مشاركت ۲۳ سال تعيين شده است. بطوريكه مدت مطالعات و اجراي پروژه پنج سال و زمان بازگشت سرمایه تأمین‌کننده مالی پروژه ۱۸ سال خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بر اساس بررسي هاي انجام شده تردد روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند-بازرگان در سال ۱۳۹۸ هفده هزار خودروي سواري، و براي محور مرند- بازرگان ۶ هزار و۸۰۰ خوردو پيش بيني شده است. همچنين ميزان تردد روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند در سال ۱۴۰۸، ۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان در همان سال تردد ۱۲ هزار خودرو پيش‌بيني شده است؛ همچنين اين ميزان تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ براي محور تبريز- مرند، ۲۳ هزار خودروي سواري و براي محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروي سواري برآورد شده است./

نظر شما