شناسهٔ خبر: 74603 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به خراسان شمالی:

باید خانه‌های تاریخی را به واحدهای درآمدزا و خودکفا تبدیل کنیم

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت بازآفرينی شهری ایران از طرح های بازآفرینی شیروان سیدمحمد پژمان با تاکید بر اهمیت خانه‌های تاریخی، گفت: باید نوع نگاهمان به خانه‌های تاریخی را تغییر دهیم و با یک برنامه‌ریزی مشخص آنها را به واحدهای درآمدزا و خودکفا تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، امروز، چهارشنبه، هشتم آبان‌ماه به‌منظور بازدید از طرح‌های بازآفرینی، دیدار با مقامات استانی و حضور در ستاد بازآفرینی استان به خراسان شمالی سفر کرد.

وی در بخشی از این سفر در شهرستان شیروان حضور یافت و پس از بازدید از "تپه‌ تاریخی شیروان" با اشاره به این‌که باید نوع نگاهمان به خانه‌های تاریخی را تغییر دهیم، گفت: باید با یک برنامه‌ریزی مشخص این خانه‌ها را به واحدی درآمدزا و خودکفا تبدیل کنیم و در شرایط اقتصادی فعلی کشور، چاره‌ای جز این هم نیست.

پژمان به مسوولان شهری شیروان توصیه کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، زمینه درآمدزایی از واحدهای تاریخی را ببینند تا این واحدها خودکفا و خودگردان شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این سفر از کوچه خانلق، رودخانه چایلق، رودخانه اترک و بافت فرسوده شیروان بازدید و عنوان کرد: در مسیر خیابان "خانلق" پیشنهاد احداث یک پیاده‌راه شامل بازسازی، کف‌سازی و بدنه‌سازی داده شد و با توجه به اینکه این خیابان از مسیرهای پررونق شهر و محل فعالیت‌های تجاری برای مردم تلقی می‌شود، بنا بر این شد که احداث این طرح به‌محض تصویب در ستاد بازآفرینی استان با همکاری شهرداری در دستور کار قرار گیرد.

 

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده بر روی رودخانه "چایلق" نیز گفت: بخش‌هایی از این رودخانه کف‌سازی و روسازی شده که اقدام خوبی است؛ اما ارتفاع دیواره رودخانه در بخش‌هایی بیش از اندازه لازم به‌نظر می‌رسید و در این خصوص نیز پیشنهاد شد که این بخش‌ها با همکاری شرکت آب منطقه‌ای برای یک‌دوره صد ساله بازبینی شود و پس از آن دیواره‌ها به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که به فضای شهری آسیبی نرساند.

گفتنی است؛ شهرستان شیروان بالغ بر ۸۲ هزار نفر جمعیت دارد و مساحت بافت فرسوده آن ۱۲۰ هکتار است.

گزارش تصویری این بازدید را اینجا ببینید.