شناسهٔ خبر: 74654 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مطالعه احداث ترمینال جدید و برج مراقبت فرودگاه زاهدان در دستور کار شرکت فرودگاه ها

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با توجه به وسعت استان سیستان و بلوچستان موقعیت استراتژیک و ترانزیتی و مرزهای طولانی با کشورهای همسایه و دریای عمان، فرودگاه ها نقش مهمی در توسعه پایدار استان دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طی مراسمی با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ايران و جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های دولتی استان، مدیرکل جدید فرودگاههای سیستان و بلوچستان معرفی شد. 

سیاوش امیرمکری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دو وظیفه مهم بر عهده دارد که یکی مدیریت، راهبری و توسعه ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت و دیگری مدیریت و کنترل ترافیک در ۱۱۴ مسیر هوایی به طول ۹۵ هزار کیلومتر در فضای کشور است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد ناوگان هوایی کشور متعلق به بخش خصوصی است، ادامه داد: داشتن ناوگان مناسب و تقاضای سفر با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند شرکت‌های هواپیمایی را برای برقراری پرواز در مناطق مختلف کشور تشویق کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ايران ادامه داد: توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل مهم توسعه همه جانبه مناطق است و حمل ونقل هوایی از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین عامل توسعه پایداراست.
امیرمکری در خصوص نقش فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در توسعه پایدار این استان گفت: پنج فرودگاه در این استان وجود دارد که باظرفیت های موجودامکان اعزام وپذیرش بیش از یک میلیون و پانصد هزار مسافر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در موقعیت خاصی از کشور قرار دارد، بیان کرد: ساخت فرودگاه چابهار طرحی ملی است که با توجه به قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک از فرودگاه‌های مهم کشور خواهد بود. لذاوظیفه داریم برای تحقق این امر تلاش مضاعف نماییم.

امیرمکری ادامه داد: کار ساخت فرودگاه چابهار به منطقه آزاد محول شده که هم‌اینک در حال انتخاب مشاور و طراحی در سایت جدید هستند.

وی بیان کرد: تامین منابع و تملک اراضی در اختیار منطقه آزاد است که در این مورد کارهای خوبی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شرکت فرودگاهها از باب کمک و مشورت‌های تخصصی در مراحل ساخت، تکمیل و بهره‌برداری فرودگاه بین المللی چابهار همکاری خواهد کرد و بعنوان یک شرکت تخصصی پس از بهره برداری، ارائه سرویس های هوانوردی و فرودگاهی را ارایه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان انجام شده گفت: ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان و نصب سیستم روشنایی باند از جمله کارهای صورت گرفته است و مطالعه  ترمینال جدید و ساختمان برج مراقبت از جمله برنامه‌های در دست اقدام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ايران در فرودگاه بین المللی زاهدان است.


امیرمکری در خصوص میزان ظرفیت مسافر فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ظرفیت جابه جایی بیش‌از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در فرودگاه های این استان وجود دارد که سال گذشته تنها ۶۰۰ هزار نفر اعزام وپذیرش انجام شده است.  
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم با توجه به نقش ویژه فرودگاه بین المللی زاهدان در حمل و نقل هوایی استان گفت: این استان با فاصله زیادی که تا مرکز کشور دارد نیازمند فرودگاه های خوب و استاندارد و همچنین مسیرهای پروازی جدید است. 
وی از چابهار به عنوان دروازه اقتصاد منطقه یاد کرد و گفت: طرح فرودگاه چابهار در حال انجام است و امیدواریم باعث اقتصادی پویا در منطقه باشد. 
احمد علی موهبتی از اعرابی مقدم مدیر بازنشسته فرودگاههاي سيستان و بلوچستان به عنوان مرد موفق و پرتلاش فرودگاهی نام برد و گفت عملکرد فرودگاههاي استان خوب و قابل تحسین است. 
وی از مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای انتخاب مدیرکل جدید فرودگاههای استان تشکر کرد. 
مدیرکل سابق فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان نیز گفت: پنج فرودگاه در این استان وجود دارد که فرودگاه بین المللی زاهدان از نظر زیر ساخت یکی از بهترین فرودگاه‌های کشور است. 

حسن اعرابی مقدم ادامه داد: هر هفته ۱۰۰ پرواز داخلی از طریق فرودگاه بین المللی زاهدان به نقاط مختلف کشور انجام می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۵ درصد افزایش پرواز از فرودگاه‌ زاهدان به مناطق مختلف داشته‌ایم.

مدیرکل سابق فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سایر فرودگاه‌های این استان به دلیل پرواز کم، کمبود نیروی انسانی عملیاتی و عدم ماندگاری نیرو در این شهرها همواره دچار چالش است.
علی جزینی زاده در این مراسم با دریافت ابلاغ مدیرکلی اش از رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت گفت: امیدواریم با همدلی و اعتماد دو سویه در بین کارکنان بتوانیم به سوی اهداف شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ايران گام برداریم. 
وی از اعتمادی که از سوی هیات مدیره صورت گرفته، تشکر کرد.