شناسهٔ خبر: 74658 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک سازمان بنادر و دبیرخانه کومسک مطرح شد

ضرورت افزایش سهم حمل و نقل دریایی و تجارت بین اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی

جلسه معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اولین پروژه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و کمیته گسترش همکاری های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی برای بررسی راهکارهای افزایش تجارت بین ۵ ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان، نتایج قابل توجهی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد علی حسن زاده در نشست ارزیابی نهایی پروژه تحقیقاتی مشترک سازمان بنادر و کمیته گسترش همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی ( کومسک)، اظهار داشت: این نشست با هدف ارائه گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی راهکارهای افزایش تجارت بین ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان برگزار شد.

وی با بیان اینکه اعتبار پروژه تحقیقاتی راهکارهای افزایش تجارت بین ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان از سوی دبیرخانه بازرگانی کشورهای اسلامی تامین شده بود، ادامه داد: این اولین پروژه برای سازمان بنادر و دریانوردی و دومین پروژه برای وزارت راه و شهرسازی است که با اعتبار دبیرخانه کومسک انجام شده است.

حسن زاده با اشاره به خروجی بسیار مطلوب و کاربردی مطالعه تحقیقاتی یاد شده، گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که در ازای کاهش یک درصدی تعرفه های گمرکی بین هر دو کشور در میان کشورهای مورد مطالعه، چیزی در حدود ۰,۵ به ارزش تجارت کشورها افزوده می شود از سوی نتیجه قابل توجه دیگر این مطالعه نشان می دهد که به ازای هر یک درصد افزایش در شاخص عملکرد لجستیکی، در حدود یک درصد به ارزش کالاهای تجاری مورد مبادله کشورهای مورد اشاره افزوده می شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با  ابراز امیدواری از استقبال کشورهای عضو از نتایج این مطالعات افزود: این پروژه با توجه به مطالعات انجام شده، استراتژی های متعددی را برای افزایش ترانزیت و تجارت بین کشورهای مورد مطالعه ارائه داده و امیدوار هستیم با توجه استقبالی که از طرف دبیرخانه کومسک و نمایندگان اعضا صورت گرفت، در اولین جلسه موافقتنامه عشق آباد که دو هفته آینده در عشق آباد برگزار می شود، نتیجه تحقیقات در این جلسه نیز ارائه شود تا تجار بخش خصوصی و دولتی دیگر کشورها نیز از نتایج آن بهره مند شوند.  

خانم ادا آکچا؛ نماینده دبیرخانه کومسک حاضر در این جلسه نیز ضمن ابراز خرسندی از نتایج مطالعات صورت گرفته در پروژه تحقیقاتی افزایش تجارت دریایی با ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان، گقت: افزایش فعالیت های اقتصادی و بازرگانی بین اعضای سازمان همکاری های اسلامی و استفاده از ظرفیت های بالای این کشورها از بزرگترین اهداف کومسک است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه کومسک تا به حال ۸۴ پروژه موفق را در کشورهای اسلامی حمایت کرده است، ادامه داد: در سال جاری اولین پروژه موفق بین کومسک و سازمان بنادر و دریانوردی ایران با هدف افزایش سهم حمل و نقل دریایی و تجارت بین کشورهای عضو به منظور تسهیل و کاهش هزینه های حمل و نقل صورت گرفت، طبق گزارش ارائه شده، تحقیقات صورت گرفته نتایج قابل توجهی داشته است.  

نماینده دبیرخانه کومسک در مورد برنامه آتی این کمیته در مورد پروژه تحقیقاتی صورت گرفته اظهار داشت:  نقطه نظرات از سوی اعضا جمع آوری و گزارش برای کمیته کومسک نهایی خواهد شد و سپس نتایج در وبسایت رسمی کومسک برای دسترسی عموم قرار خواهد گرفت.

این مطالعه توسط دانشگاه شهید بهشتی به عنوان تیم مجری طرح انجام گرفته و مدیریت این پروژه را سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده داشته است.

شایان ذکر است که نشست ارزیابی نهایی پروژه تحقیقاتی مشترک سازمان بنادر و کومسک به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور نماینده دبیرخانه این کمیته و نمایندگانی از کشورهای عمان، قطر، پاکستان و ترکیه برگزار شد.