شناسهٔ خبر: 74666 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی خبر داد

اقدام مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نیرو با شهرداری تهران برای کاهش خطرات سیل تهران

رود دره دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اعلام اینکه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو با شهرداری اقدام مشترکی را برای کاهش مخاطرات سیل تهران انجام می‌دهند، بر ضرورت ایمنی شهری در مقابل سیل خبر داد و گفت: ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر و حریم رود دره‌های تهران، تخریب می‌شوند.

علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموعه مطالعات و اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در خصوص تاب‌آوری تهران به ویژه در موضوع سیل تشریح کرد.

بیت‌اللهی گفت: در پی وقوع سیلاب اوایل سال جاری که چند استان کشور و چندین شهر را در برگرفت موضوع خطر سیل استان تهران مورد توجه قرار گرفت. در این رابطه جلسات متعددی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و با محوریت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در شهرداری تهران این جلسات برگزار شد که در تمامی جلسات، مرکز تحقیقات نیز حضور یافت و به ارایه نقطه نظرهای خود در این ارتباط پرداخت.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ادامه داد: طرح‌های مختلفی برای کاهش خطر سیل احتمالی تهران مطرح شد که در نهایت با جمع‌بندی این طرح‌ها مواردی مورد تاکید و تایید قرار گرفت که شامل طرح راه‌اندازی سامانه هشدار سیل استان تهران بود که مسئولیت اجرایی آن را سازمان هواشناسی کشور با مدیریت و کارفرمایی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به‌عهده گرفت.

پیشنهاد ارتقای ایستگاه هواشناسی از ۸ به ۵۰

به گفته وی، در این طرح، مدل‌های عددی، ایستگاه‌های هواشناسی، استفاده از تاسیسات ماهواره‌ای، ارتقای هشت ایستگاه هواشناسی به ۵۰ ایستگاه موردتوجه قرار گرفت که در خصوص هزینه‌های جانبی این طرح و خرید تجهیزات هواشناسی و سیستم‌ها، برآورد هزینه به صورت تقریبی هم انجام شد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: با هدف کنترل سیلاب، طرح هشدار سریع سیلاب و اجرای طرح آبخیزداری در دره‌رودهای مشرف به شهر تهران، مورد تاکید قرار گرفت. برای انجام این اقدام گسترده، احداث بندهای رسوب‌گیری و احداث بندهای تاخیری در مدت زمان پنج ساله پیشنهاد شد که این طرح‌ها می‌تواند سیل‌های مشرف به شهر تهران را کنترل کند و در صورت احداث بندهای فوق، سرعت سیلاب کاهش می‌یابد و رسوب‌های درشت و مخرب از سیلاب تفکیک خواهد شد که این طرحی است که در کل دنیا نیز انجام می‌شود.

وی بند دیگر پیشنهاد را تامین ایمنی شهری در مقابل سیل احتمالی تهران عنوان کرد و توضیح داد: توسعه نامتوازن شهر تهران در مسیر بستر و حریم رودخانه‌های شهر تهران که مورد تصرف واقع شده‌اند و در این مسیر پرخطر، ساختمان‌های متعدد ساخته شده و عرض معابر در مسیر دره‌ رودهای دارآباد، فرحزاد و درکه محدود شده و طبیعت این منطقه را به هم زده است، بررسی و در جلسات فوق ارایه شد.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی خاطرنشان کرد: هدف از این پیشنهاد، شناسایی، پاکسازی، بهسازی و آزادسازی بستر و حریم رودخانه های مشرف به شهر تهران بوده است.

مرکز تحقیقات مسئول ارزیابی ریسک سیل احتمالی تهران

بیت‌اللهی همچنین اعلام کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داوطلب ارزیابی ریسک سیل تهران شد و این مسئولیت به این مرکز سپرده شده است. در این باره مرکز، ارزیابی مشخصی را از مسائل تهران در خصوص ریسک سیل با رویکرد تخریب ساختمان‌های واقع در بستر و حریم رود دره‌ها که در معرض خطر قرار دارند انجام و مسائل احتمالی را در خصوص سیلاب، ارزیابی و راه‌حل‌های مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

وی همچنین یادآور شد: چهار بند بررسی و پیشنهاد شده در خصوص ایمنی شهر تهران با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در این خصوص، ۱۸ خردادماه از سوی وزیر راه و شهرسازی به رییس‌جمهوری همراه با برآورد هزینه‌ها ارسال شد. همچنین درخواست وزارت راه و شهرسازی از معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه جهت تامین اعتبار این طرح در مردادماه انجام گرفت.

بیت‌اللهی ادامه داد: پیشنهاد شده است تا طرح‌های ارسالی به صورت جزئی‌تر بررسی شده و هماهنگی بین وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و شهرداری تهران انجام شود که لازمه آن ضرورت اقدام مشترک و برنامه‌های عملیاتی موردتایید هر سه دستگاه ذکر شده است.

دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی از فعالیت‌های مثمر شهرداری تهران و همچنین مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی در خصوص موضوع ضرورت ایمنی شهری در مقابل سیل احتمالی تهران خبر داد و گفت: پیگیری‌های متعددی از سوی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونت فنی شهرداری تهران در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه ملموسی در این باره برسیم.  

وی در خصوص ساخت و سازهای که در دره رودهای تهران انجام شده است، گفت: هدف از این بندی که در مورد آن توافق انجام شده رهاسازی بستر از ساخت و سازهای غیرقانونی است. تصمیم این است که ساخت و سازهایی که غیرقانونی در حریم رود دره های تهران ایجاد شده، تخریب شوند. همچنین، عرض معابر و مسیل‌ها به حالت طبیعی خود برگردد که این عزم در شهرداری تهران هم‌اکنون وجود دارد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: عملیاتی کردن این اقدامات نیاز به تجهیزات، پرسنل و مسائل اجتماعی دارد. علی الاصول نباید اجازه داده می‌شد که این ساخت و سازها در مسیر روددره‌ها انجام شود. اما حالا که این ساخت و سازها انجام شده، پاکسازی فوری امری ضروری است.

ساخت و سازهای غیرقانونی در مسیر رود دره‌های تهران در مناطق گلاب دره، درکه و فرحزاد

وی ادامه داد: در مناطق گلاب‌دره، فرحزاد و درکه، ساخت‌وسازهای غیرقانونی فراوانی انجام شده و همچنین در حریم گسل‌های این مناطق نیز شاهد ساخت و سازهای بی‌ضابطه هستیم که باید شهرداری تهران این مسائل را برطرف کند و در اینکار حتما از موازی کاری اجتناب خواهد شد.

بیت‌اللهی گفت: مسامحه کردن در خصوص این ساخت و سازهای غیرقانونی ممکن است در مقطع زمانی کوتاهی موجب رضایت ساکنان شود اما مسلما چاره حل مشکلات آزادسازی مسیرهای پرخطر از ساخت و سازهای غیرقانونی ملاک عمل است.