شناسهٔ خبر: 74997 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

محور اردکان-چوپانان-دامغان-ساری مسیر شمال-جنوب را ۶۵۰ کیلومتر کوتاه می‌کند/ زیرسازی محور ریلی یزد-اقلید ۹۵ درصد پیشرفت دارد

خیرالله خادمی خیراله خادمی با اشاره به اینکه محور اردکان-چوپانان-دامغان-ساری مسیر جنوب ‌به شمال را ۶۵۰ کیلومتر کوتاه می‌کند، از پیشرفت ۹۵ درصدی زیرسازی محور ریلی یزد-اقلید خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، روز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه در مراسم افتتاح ۶۲ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان یزد با اشاره به اینکه این استان در جغرافیای کشور مرکزیت دارد، گفت: یزد این نقش را در بخش حمل و نقل و زیرساخت نیز ایفا می‌کند و به‌نوعی محل تقسیم شبکه‌های مختلف حمل و نقلی کشور است.

وی با بیان این‌که یزد از نخستین استان‌هایی است که در مسیر ترانزیت کالا از بنادر جنوب کشور قرار دارد،  این استان را چهارراه تقسیم کشور خواند و گفت: به‌واسطه وجود این نقش باعث‌شده است که فعالیت‌های خوبی در بخش‌های زیرساخت‌های حمل و نقل استان داشته باشیم و عملا شبکه بزرگراهی از تهران به استان یزد، کرمان و هرمزگان چند سالی است که چهارخطه شده و از اقدامات خوبی است که در مسیری که ۵۵ تا ۶۰ درصد بار کشور از آن عبور می‌کند صورت گرفته است.

وی گفت: محورهای شرقی-غربی کشور که از استان یزد عبور و اتصال استان‌های فارس و اصفهان را به سمت استان‌های خراسان رضوی و جنوبی برقرار می‌کنند، عمدتا به بزرگراه تبدیل شده و اقداماتی که اکنون در حال انجام است، شامل محورهای میان‌بری است که در حال احداث است.

خادمی افزود: در استان یزد حدود هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی در طرح‌های  ما بوده که نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر آن احداث و عملیاتی شده است؛ ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث داریم و ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز در آینده نزدیک ساخته خواهد شد.

وی محور اردکان-چوپانان-دامغان-ساری را یکی از محورهای جاده‌ای مهم کشور خواند که طول مسیر فعلی جنوب به شمال کشور را حدود ۶۵۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند و بنابراین مسیر بسیار مهمی برای کشور قلمداد می‌شود که نقش پررنگی در ترانزیت کالا از خزر به خلیج فارس و بالعکس خواهد داشت.

محور یزد-طبس دومین محوری بود که خادمی بر اهمیت آن تاکید و خاطرنشان کرد: این محور استان‌های غرب یزد را به خراسان رضوی و مشهد مقدس متصل می‌کند و افزون بر حمل بار و مسافر در جابجایی زائران بارگاه امام رضا(ع) نیز نقش مهمی دارد و تکمیل آن موجب کاهش چشمگیر تصادفات خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پروژه ریلی بسیار مهم یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر و پیشرفت ۵۰ درصدی در دستور کار قرار دارد؛ عملیات زیرسازی این خط ریلی از ۹۵ درصد پیشرفت برخوردار است و حدود ۱۱۰ کیلومتر مسیر نیز ریل‌گذاری شده است و استعداد دارد که تا پایان دولت به اتمام برسد.