شناسهٔ خبر: 75000 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح اولین راه‌آهن دو خطه کشور توسط رییس جمهوری/ افزایش سرعت ترانزیت کالا به اروپا با تکمیل راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز/ کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر از تبریز به تهران

مصاحبه خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بهره‌برداری راه‌آهن میانه-بستان‌‌آباد در پایان آبان‌ماه خبر داد و گفت: راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز می‌تواند علاوه بر اینکه الگو و نمادی از توان مهندسی کشور باشد، نمونه بی‌نظیری برای صادرات خدمات فنی-مهندسی نیز باشد.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آمادگی راه‌آهن میانه-بستان‌آباد برای بهره‌برداری در پایان آبان ماه اظهار داشت: در راستای توسعه شبکه ریلی و اتصال پ مركز استان‌ به آن، ‌طبق اولویت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با اتصال چهار استان به شبکه، هموطنان از خدمات ریلی بهره‌مند شدند.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی، آخرین مرکز استانی بود که باید طبق برنامه از مسیر جدید با هدف کوتاه کردن مسیر و افزایش سرعت سیر احداث می‌شد که خوشبختانه عملیات اجرایی پروژه راه آهن میانه-بستان‌‌آباد به پایان رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز می‌تواند علاوه بر اینکه الگو و نمادی از توان مهندسی کشور باشد، نمونه بی‌نظیری برای صادرات خدمات فنی ـ مهندسی نیز باشد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: راه‌آهن میانه-بستان‌آباد- تبریز اولین پروژه‌ ریلی است که از ابتدا به صورت دو خطه اجرا می‌شود، در صورتي كه تمامی پروژه‌های ریلی شرکت ساخت ابتدا یک خطه ساخته می‌‌شود و در سنوات بعد احداث خط دوم در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با توجه به حجم بالای عملیات اجرایی راه‌آهن میانه-بستان‌آباد و اهمیت آن برای استان آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور، انجام عملیات اجرایی این پروژه به دو فاز تقسیم شد که فاز اول آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و فاز دوم اتصال به تبریز در ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر است که پیش‌بینی می‌شود فاز دوم در سال بعد به بهره‌برداری برسد.

آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن بستان‌آباد-تبریز

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند اجرایی فاز دوم راه‌آهن میانه- بستان‌آباد-تبریز گفت: عملیات اجرایی ادامه این پروژه ریلی تا تبریز از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و ریل‌گذاری آن نیز شروع شده و در حال تکمیل ابنیه فنی هستیم.

خادمی با اشاره به مزیت‌های داخلی و بین‌المللی راه‌آهن میانه-بستان‌آباد- تبریز گفت: این پروژه ریلی اتصال به کشور ترکیه و شرایط ترانزیت و صادارات کالا را فراهم می‌کند و استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز از خدمات ریلی بهره‌مند می‌شوند.

خادمی با اشاره به احجام عملیات اجرایی و مزیت‌های حمل‌ونقلی راه آهن ميانه-تبريز نیز گفت: در مجموع ۶۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی، ۱۵ کیلومتر تونل و پل دو خطه در این پروژه ریلی اجرا می‌شود و کاهش ۵ و نيم ساعته زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر اتصال مركز شمالغرب به شبكه ريلي سراسري را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به هزینه احداث این پروژه یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینه‌ها این مبلغ به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

گفتنی است: این پروژه با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در پایان آبان سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری می رسد.