شناسهٔ خبر: 75014 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه آهن ایران خبر داد

۴ ایستگاه راه‌آهن آماده اجرای طرح TOD / توسعه خطوط ریلی با وجود تحریم‌ها ادامه دارد

سعید رسولی سعید رسولی در هفتمین کنفرانس بین‌المللی ایستگاه‌های آینده گفت: ۴ ایستگاه راه آهن آماده اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) است و طرح اقتصادی آن ها به فراخوان گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی ایستگاه‌های آینده به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در حال حاضر ۴ ایستگاه راه آهن آماده اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی(TOD) است و طرح اقتصادی آن ها به فراخوان گذاشته شده است.

وی افزود: در ۲ سال گذشته شاهد بهره برداری از خطوط ریلی به منظور اتصال ۴ استان به شبکه ریلی بوده ایم و طرح های ریلی مشترک با کشورهای دیگر در دست انجام است و شاهد افزایش آن ها در آینده خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: امیدواریم این رویداد مهم بستری برای اشتراک دیدگاه ها و ارائه ایده های نو در راستای رسیدن به زبان مشترک در جهت توسعه حمل و نقل ریلی بین کشورها و ارتقای سطح خدمات به مسافران و شهروندان در ایستگاه های راه آهن جهان باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهای منطقه در زمینه توسعه راه آهن و احداث خطوط ریلی بوده است. در ایران ایده احداث راه آهن از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به منظور توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران با سایر نقاط جهان به وجود آمد و کارکردهای آن مشخص شد.

رسولی با بیان این که ساخت راه آهن سراسری شمال به جنوب در سال ۱۹۲۷ میلادی با هدف اتصال دریای خزر به خلیج فارس و با عبور از رشته کوه های البرز و زاگرس مرکزی آغاز شد، گفت: از ویژگی های شاخص این مسیر حفظ یکپارچگی با وجود گذر از ۷ اقلیم متفاوت و اقوام مختلف ایران و تنوع آثار طبیعی، تاریخی و منظر فرهنگی است که در طراحی ساختمان، ایستگاه ها و تعیین کاربری ها رعایت شده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه در این ایستگاه ها درهم تنیدگی شهر و ریل در احداث راه آهن و تاثیر آن بر توسعه شهرها و گسترش شهرنشینی است.

مدیرعامل راه آهن در ادامه بیان داشت: این اثر مهندسی کم نظیر که با همت و تلاش مهندسان داخلی و خارجی و البته با مدیریت یکپارچه ایرانی احداث شده است در سال های اخیر، مقدمات ثبت جهانی آن در یونسکو در سال ۲۰۲۰ توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حمل و نقل ریلی برای کشورهای بزرگ مانند ایران از بهترین ابزار به منظور جوابگویی به نیازهای حمل و نقل باری و مسافری است. امروزه ایران را می توان یکی از بخش های مهم در زمینه حمل و نقل ریلی در منطقه دانست که علاوه بر شبکه ریلی وسیع و گسترده در داخل کشور از جمله مسیرهایی است که اتصال دهنده شمال اروپا به خلیج فارس و اقیانوس هند بوده و در جهت شرقی و غربی در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و کلیه مسئولان ارشد کشور، توسعه راه آهن از اولویت های اصلی کشور بوده و با وجود محدودیت های ایجاد شده در سال های اخیر و تحریم های ظالمانه اعمال شده علیه ایران طی سال های اخیر، چهار مسیر ریلی جدید احداث و افتتاح شده و ۴ مرکز استان کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و گیلان هم به خطوط ریلی کشور ایران پیوسته اند. این نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن، پاک و به صرفه است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر توسعه پایدار بر حمل و نقل ریلی گفت: در حوزه های مختلف طراحی و بهره‌برداری از ایستگاه های راه آهن، حاکمیت ایستگاه ها، توسعه ایستگاه های چند منظوره و ارتقای موقعیت ایستگاه ها در شهر و تعریف ارتباط موثر ایستگاه های راه آهن و شبکه های حمل و نقل درون شهری، بهبود ارائه خدمات مسافرین ایستگاه ها و مناطق اطراف ایستگاه ها تبادل و بررسی خواهد شد.

رسولی با بیان این که ایستگاه های راه آهن دروازه ای برای ارتباط شهرها هستند، خاطرنشان کرد: ما می خواهیم در مورد نیازهای آتی ایستگا های راه آهن با رویکردی سیستمی، ارتباط آن با شهر و چگونگی تغذیه ایستگاه های راه آهن از روابط تجاری و اجتماعی بحث کنیم.

وی افزود: سیاستگذاران و فعالان حمل و نقل باید توجه خاصی به مفاهیم تجاری سازی، اقتصاد دانش بنیان، حفظ شأن و منزلت مسافرین از طریق بهبود کارایی و کیفیت خدمات درب به درب به مسافران داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای دستیابی به این اهداف باید برنامه ریزی های مناسبی در راستای توسعه و نوسازی ایستگاه های راه آهن و افزایش صدور دسترسی به ایستگاه ها و ارتباط با سایر مدهای حمل و نقل با همکاری یکپارچه بین راه آهن، مترو و شهرداری ها ایجاد شود. در همین راستا راه آهن ایران مطالعات طرح های جامع و راهبردی ۳۲ ایستگاه منتخب کشور را با همکاری مشاورین داخلی و بین المللی در دست انجام دارد و با استفاده از پتانسیل های موجود در محیط ایستگاه ها حداکثر بهره‌برداری ممکن را فراهم کند.

رسولی با اشاره به گسترش استفاده از فناوری های نوین و روش های مدرن به عنوان یکی از خدمات ارائه شده از دستاوردهای مورد انتظار در این گردهمایی گفت: ایران در سال گذشته در زمره ۵ کشور برتر جهان در رشد کارآفرینی قرار گرفته است. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن حمایت از ایده های نو در راستای بهبود خدمات مسافری آمادگی تبادل اطلاعات و تجربیات با متخصصین ایستگاه های هوشمند در این حوزه را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حمل و نقل ریلی به عنوان مسیرهایی سبز با کاهش آلودگی های زیست محیطی به حفظ منابع طبیعی و عامل ایجاد آب و هوای پاک در شهرهاست و احداث ایستگاه های سبز با کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و تامین انرژی مورد نیاز از سایر منابع انرژی باید در ادامه این رسالت همواره مورد توجه باشد.