شناسهٔ خبر: 75016 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نتیجه مطالعه حرکت ۱۷ هزار کشتی توسط محققان مشخص کرد

ردیابی کشتی‌های آلاینده با کمک ابرها

کشتی آلاینده یک مطالعه جدید نشان می دهد، کشتی‌هایی که سوخت کم سولفور می‌سوزانند، تاثیر کمتری بر تشکیل ابر دارند. از این مساله می‌توان برای کنترل استفاده سوخت کم سولفور توسط کشتی‌ها در میانه دریا استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آلاینده‌هایی که از کشتی‌ها پخش می‌شوند، شامل مواد شیمیایی مختلف، از جمله ذرات معلق گوگرد هستند. این ذرات در واکنش با قطرات آب، باعث ایجاد «رد کشتی‌ها» شده که با استفاده از ماهواره قابل ردیابی است.

سایت «ماریتایم اگزکیوتیو» در این رابطه نوشت: ردیابی‌های ماهواره‌ای که از سوی محققان انجام شده، نشان می‌دهد که تاثیر کشتی‌ها بر ابرها در مناطق محافظت شده به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. بنا بر قوانین محدودکننده آلودگی گوگرد، در این مناطق استفاده از سوخت‌های کم سولفور الزامی شده است.

محققان در این پژوهش، بیش از ۱۷ هزار کشتی را مورد مطالعه قرار داده‌اند. در این مطالعه رد کشتی‌ها که با ماهواره ردیابی شده، با داده‌های «جی‌پی‌اس» هر کشتی که مسیر حرکت آن را مشخص می‌کند، انطباق داده شده است. بازه این مطالعه معرفی مناطق کنترل انتشار در سواحل آمریکای شمالی، دریای شمال، دریای بالتیک و کانال مانش را پوشش می‌دهد.

تیریستیان اسمیث، محقق موسسه انرژی UCL در این رابطه می‌گوید: « در حال حاضر دانستن این که کشتی‌ها در میانه اقیانوس چه می‌کنند، برای نهادهای تنظیم‌کننده دشوار است. احتمال وجود موارد کشف نشده عدم انطباق با قوانین ۲۰۲۰ مرتبط با آلودگی گوگرد، یک تهدید برای بنگاه‌های کشتی‌رانی به شمار می‌رود. چراکه این مساله می‌تواند برای شرکت‌هایی که از این قوانین تبعیت نمی‌کنند، سود تجاری ایجاد کند. این تحقیق نشان می‌دهد که علم و فناوری در حال ایجاد پیشرفت‌های مهمی هستند که می‌تواند به افزایش شفافیت کشتی‌رانی و کاهش ریسک و بی عدالتی برای شرکت‌های کشتی‌رانی متعهد شود.»