شناسهٔ خبر: 75021 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری راه و شهرسازي استان اردبيل؛

طرح اقدام ملی مسکن برنامه دولت برای رونق ساخت و ساز مسکن و ساماندهی به بازار است

باباخاني معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: طرح اقدام ملی مسکن برنامه دولت برای رونق ساخت و ساز مسکن و ساماندهی به بازار است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره كل راه و شهرسازي استان اردبيل، شهرام باباخانی معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل با اعلام این مطلب اظهار داشت: طرح اقدام ملی مسکن در هفت محور به استان‌ها ابلاغ شده که مهمترین نقش آن پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، اجرای پروژه‌های مشارکتی و واگذاری اراضی برای تولید مسکن است تا اقشار ضعیف و کم توان جامعه بتوانند صاحب سرپناه شوند.

وی گفت: در قالب این طرح تفاهمنامه همکاری برای ساخت مسکن با همکاری نهادهای حمایتی به امضا رسیده و در کنار آن با پرداخت تسهیلات خانه اولی‌ها و یا صندوق مسکن یکم واجدین شرایط می‌توانند در ساخت مسکن ورود پیدا می‌کنند و در مناطق بافت فرسوده و ناکارآمد شهری نیز از سازندگان حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل به استقبال کم سازندگان از اجرای پروژه‌های مشارکتی اشاره و تصریح کرد: ما تاکنون چندین بار آگهی مناقصه را برای ساخت ۴۰۰ واحد مسکن با کمک سازندگان منتشر کردیم اما به دلیل رکود بازار مسکن و تغییرات قیمتی، رغبتی برای احداث این پروژه‌ها وجود ندارد و پیمانکاری انتخاب نشده است.

وی سهمیه استان اردبیل را در بهره‌مندی از تسهیلات طرح ملی مسکن ۳ هزار و ۲۰۰ واحد اعلام کرد و گفت: ما تاکنون ۹۰۰ متقاضی را برای بهره‌مندی از تسهیلات بانک مسکن معرفی کردیم که قرار است در مناطق مختلف شهر به ویژه محلات هدف این واحدها احداث شود که امیدواریم تا پایان امسال این تعداد افزایش یافته و متقاضیان از این تسهیلات بدون محدودیت استفاده کنند.

باباخانی افزود: با وجود این تعداد پایین سهمیه‌های ساخت مسکن در استان‌ها موجب می‌شود این طرح نتواند اثرگذاری قابل توجهی در ساماندهی به بازار مسکن داشته باشد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل سقف تسهیلات پرداختی را به متقاضیان برای ساخت مسکن ۴۰ میلیون تومان و در صورت احراز شرایط خاص تا سقف ۹۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این تسهیلات در دوره مشارکت با نرخ ۹ درصد و فروش اقساطی ۱۸ درصد پرداخت می‌شود و ما برای سالجاری و سال آینده در پرداخت این تسهیلات محدودیتی نداریم.

وی تاکیدکرد: هفت محور در طرح اقدام ملی مسکن مشخص شده است که بخشی از این واحدها با پرداخت تسهیلات بانکی و بخشی نیز از طریق خیرین و در قالب پروژه‌های مشارکتی اجرایی می‌شود.