به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه کنفرانس بینالمللی ایستگاه های آینده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین کارکردهای ایستگاههای آینده این است که بتواند بسیاری از احتیاجات مردم و مسافران را برطرف کند و با تبادل بین سفرهای درون و برون شهری باعث کاهش سفر با خودرو شخصی شود.
وی درباره طرح اقدام ملی مسکن اظهار داشت: سامانه ثبتنام طرح اقدام ملی مسکن به صورت آزمایشی در کرمان آغاز به کار کرد. ثبتنام آزمایشی برای تست سامانه در حال انجام است تا اشکالات آن برطرف و تمهیداتی مورد نیاز برای ورود و ثبت نام متقاضیان اتخاذ شود.
اسلامی بیان داشت: ۱۰ استان برای طرح اقدام ملی مسکن مشخص شده و از روز شنبه این ۱۰ استان از طریق سامانه در دسترس مردم قرار گرفت تا مدارک مورد نیاز برای ثبتنام را در آن بارگذاری کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از فردا سامانه در سه استان باز میشود و به تدریج پیش میرویم تا بدین ترتیب هم سامانه تست شود و هم استان به استان با توجه به پروژهها، اراضی مورد نیاز آماده و قراردادها منعقد شود.
وی مهمترین اقدام را شناسایی متقاضیان واقعی اعلام کرد، گفت: کار بعدی ما ارتباط دادن متقاضیان واقعی به پروژهها است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در برخی شهرها به مردم فقط زمین می دهیم و از لحاظ نقشه پشتیبانی می کنیم تا از طریق دریافت تسهیلات خانههای خود را بسازند. یا اینکه پروژهها را به شرکتها واگذار کرده و قراردادها را منعقد و در ادامه مردم را به آن قرارداد متصل کنیم تا بعد از ثبت نام بتوانند طبق زمانبندی خانه را تحویل بگیرند.
اسلامی گفت: در مدل سوم کسانی که زمین دارند خصوصا در بافت فرسوده پروانه ساخت رایگان و تسهیلات با ۵۰ درصد تخفیف میگیرند که تاکنون ۲۰ هزار نفر در سامانه بافت فرسوده ثبتنام کرده اند و ما نیز آنها را به بانک معرفی کردهایم.
وی افزود: همچنین صندوق پسانداز یکم نیز به طرح اقدام ملی مسکن وارد شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حداکثر قیمت مسکن ملی به غیر از برخی کلانشهرها متری ۳.۵ میلیون تومان است، گفت: دهکهای یک، دو و سه تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند و ما برای ساخت مسکن زمین رایگان به آنها اختصاص می دهیم.
اسلامی درباره پرواز هواپیماهای آنتونف اظهار داشت: مرجع بینالمللی درباره صدور مجوز پرواز برای هر هواپیما سازمان هواپیمایی کشوری است که این سازمان با ضوابط تشخیص میدهد به هواپیمایی مجوز پرواز ارایه کند یا خیر و تصمیم گیری در مورد این موضوع در صلاحیت سازمان هواپیمایی کشوری است.
وی با بیان اینکه آنتونف ۷۴ از قبل در ناوگان هوایی کشور پرواز میکرده است، گفت: هیچ زمانی ممنوعیت پرواز برای آنتونوف ۷۴ صادر نشده است و فقط درباره آنتونوف۱۴۰ بود که کمیته بررسی همان زمان به موضوع سانحه ورود کرد و جمعبندی آن نیز مشخص و شفاف است. البته صاحب هواپیماهای آنتونوف ۱۴۰هم تاکنون تقاضای شروع فعالیت نداشته است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ پروندهای در سازمان هواپیمایی در این باره وجود ندارد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری کمیته بررسی سانحه دارد و مرجع بینالمللی هوانوردی است. هر مرجعی که میخواهد سانحه را بررسی کند باید ملاک بررسی خود را گزارش کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهد. این مهم است و ما نمیتوانیم ۱۰۰ مرجع در کشور داشته باشیم.