شناسهٔ خبر: 75250 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

تشکیل کمیته تدوین ویرایش پنجم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله/ استاندارد ۲۸۰۰ بزرگ‌ترین سند مهندسی است

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه اولین کمیته تدوین ویرایش پنجم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تشکیل شد، گفت: استاندارد ۲۸۰۰ بنابر اظهارنظر بسیاری از متخصصان و صاحبنظران جزو سرآمدترین مدارک مهندسی کشور و همچنین سندی ارزشمند و قابل‌احترام به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اولین جلسه کمیته تدوین استاندارد ۲۸۰۰ با موضوع تدوین ویرایش پنجم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، با حضور حداکثری اعضای کمیته تدوین استاندارد ۲۸۰۰ در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که با هماهنگی دفتر مدیریت تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محسن تهرانی‌زاده رئیس کمیته دائمی آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، عاطفه جهان‌محمدی رئیس مدیریت تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات و اعضای کمیته دائمی، اجرایی، هماهنگی و کارگروه‌های تخصصی استاندارد ۲۸۰۰ برگزار شد، ضمن مروری بر روند تدوین ویرایش چهارم آیین‌نامه ۲۸۰۰، در خصوص محورها و موضوعات پیشنهادی و تکمیلی جهت قرارگیری در ویرایش پنجم و همچنین ترکیب اعضای کارگروه‌های تخصصی کمیته ۲۸۰۰ بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در ابتدای این نشست، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: استاندارد ۲۸۰۰بنابر اظهارنظر بسیاری از متخصصان و صاحبنظران جزو سرآمدترین مدارک مهندسی کشور و همچنین سندی ارزشمند و قابل‌احترام به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات این افتخار را دارد که وظیفه قانونی تدوین این آیین‌نامه از سوی هیات‌دولت بر عهده این مرکز قرار داده شده است و با کمک اساتید و متخصصان این مسئولیت را تا به امروز به نحو مطلوب به انجام رسانده است.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه زلزله‌های روی‌داده اخیر تجارب خاصی است که می‌تواند در ویرایش جدید و روند تدوین آن بسیار موثر واقع شود، خاطرنشان کرد که یافته‌های حاصل از این زلزله‌ها را می‌توان در ویرایش جدید مورد استفاده قرار داد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین، بهره‌مندی از تجارب دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و مهندسی را در تدوین ویرایش جدید مهم برشمرد.  

محسن تهرانی‌زاده رئیس کمیته دائمی آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله در بخش دیگری از این نشست، با بیان این مطلب که استاندارد ۲۸۰۰ بزرگترین سند از نظر مسائل فنی است چرا که مسئولیت تدوین آن بر اساس مصوبه هیات دولت بر عهده مرکز تحقیقات قرار داده شده است گفت: به روزرسانی آیین نامه ۲۸۰۰ با توجه به تحولات داخل و خارج کشور اصلی ترین هدف ما از ابتدای تدوین این آیین نامه تا به امروز بوده است و در قالب کمیته های دائمی، اجرایی، هماهنگی و کارگروه های تخصصی تدوین ۴ ویرایش را با موفقیت به انجام رسانده ایم و ویرایش پنجم آن را نیز در قالب زمانبندی مشخص و با حضور متخصصان و صاحبنظران آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: رفع مشکلات و ابهامات موجود و پاسخ به سئوالات کلیه طراحان، بهره مندی و افزودن اطلاعات علمی و دانش روز مهندسی زلزله و زلزله شناسی، بهره مندی از تحقیقات انجام یافته در سطح ملی و بین المللی  و لحاظ کردن تغییرات لازم در مباحث با استفاده از دستاوردهای مطالعاتی و پژوهش های انجام یافته مهمترین اهدافی است که در ویرایش پنجم پیگیری خواهیم کرد.

تهرانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تشریح ساختار کمیته استاندارد ۲۸۰۰ و کارگروه های تخصصی ذیل این کمیته، در خصوص محورهای مورد بررسی در هریک از کمیته ها توضیحات مبسوطی را در اختیار حاضران در جلسه قرار داد.

وی در تشریح محورهای جدید پیشنهادی جهت ارائه در پیش نویس ویرایش پنجم گفت: اصلاح شتاب مبنا و نقشه پهنه بندی خطر نسبی مناطق مختلف کشور بر اساس وضعیت لرزه خیزی ایران، اصلاح ضوابط طراحی و ساخت و ساز در نزدیکی گسل ها، اصلاح ضوابط طراحی برای اجزای معماری، ارائه ضوابط طراحی برای اجزای مکانیکی و برقی، ارائه ضوابط تکمیلی طراحی برای سازه های بلند، ارائه ضوابط تکمیلی طراحی برای بیمارستان ها، ارائه ضوابط طراحی برای سیستم های ساختمانی جدید و ارائه دستورالعمل برای تعیین طیف ویژه ساختگاه محورهای جدیدی است که به عنوان پیشنهاد برای ویرایش پنجم مطرح نموده ایم که در خصوص آنها بحث و تبادل نظر میان اعضای کمیته صورت خواهد گرفت.

در ادامه اولین جلسه کمیته تدوین استاندارد ۲۸۰۰ با موضوع تدوین ویرایش پنجم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله و با معرفی اعضای کمیته های دائمی، اجرایی و هماهنگی و همچنین کارگروه های تخصصی از سوی رئیس کمیته تدوین استاندارد ۲۸۰۰، در خصوص ترکیب اعضا بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در ادامه و در بخش دوم این نشست نیز با تبادل نظر در خصوص محورها و موضوعات پیشنهادی جدید در ویرایش پنجم، پیشنهادات اعضای حاضر در جلسه طرح شد.

تغییر نگرش در خصوص طراحی‌ها بویژه در حوزه طراحی بیمارستان‌ها، توجه به انتظارات جدید از آیین‌نامه ۲۸۰۰، شناخت انتظارات مردم و کشور، تکمیل و توسعه مفاهیم پیشین موجود در آیین نامه ۲۸۰۰، بهره‌مندی از تجربیات مهندسی کشور و زلزله‌های روی روی‌داده و پرهیز از کپی‌برداری در تدوین ویرایش جدید، نگاه ویژه به مبحث مدارس و ساختمان های بلندمرتبه به عنوان ساختمان های با اهمیت بالا و پمپ بنزین ها و پمپ گازها به عنوان ساختمان های خطرزا در مباحث آیین نامه، نگاه دوباره به وظایف اعضا و نظارت بر انجام درست وظایف تاکنون، مشحص کردن رویکردها و تمرکز بر روی زلزله های نادر در تدوین ویرایش جدید ایجاد کمیته ای تحت عنوان «فلسفه طراحی»، ایجاد سایت جامع برای پاسخگویی به ابهامات آیین نامه، توجه به تغییر انتظارات در حوزه صنعت ساخت و ساز، توجه به موضوع نظارت بر اجرای دقیق آیین نامه با الزام به دریافت شناسنامه فنی ساختمان از جمله موضوعات و محورهایی بود که در این بخش از سوی صاحبنظران و متخصصین در جلسه طرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

خاطرنشان می‌شود تدوین «آیین‌نامه ایمنی ساختمانها در برابر زلزله» در دهه ۴۰، که بعدها در فصلی از استاندارد ۵۱۹ ایران قرار گرفت، گامی در این مسیر بود. تصویب و اجرای اجباری «آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله» (استاندارد ۲۸۰۰) در سالهای ۱۳۶۶و ۱۳۶۷ نیز عزم ملی و برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران را با وجهه علمی، رسمیت قانونی بخشید.

تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله، موجب رونق ضوابط مهندسی در روند ساخت و ساز کشور شد و در عین حال، تلاش برای اجرای فراگیر آن و جلوگیری از تخلفات، در کاهش خسارات ناشی از زلزله، بسیار مؤثر بود.  

هیئت دولت در تصویب‌نامه شماره ۱۱۹۱۳۸/ت ۹۶۹ مورخ ۲۷ اسفند ۱۳۶۷، تجدید نظر در «آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله» را بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی (مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن) گذاشته است که این مهم هر ۵ سال یکبار انجام پذیرد.

تهیه و تدوین آیین‌نامه  طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد  ۲۸۰۰ایران) یکی از اقدام های موثر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری محققین و متخصصین ذیربط به منظور احداث واحدهای ساختمانی ایمن و مطمئن می باشد. نقش مؤثر و سازنده این آیین نامه در ترویج ساخت و ساز ایمن در کشور بر کسی پوشیده نیست و بی شک تدوین این استاندارد و تلاش برای اجرای فراگیر آن می تواند نقش بسزایی در ضابطه مند نمودن ساخت و ساز در کشور و در نتیجه کاهش خسارات ناشی از زلزله داشته باشد.