شناسهٔ خبر: 75304 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس تغییر اقلیم:

توسعه مسیرهای هوایی تولید گازهای گلخانه‌ای کشور را کاهش داده است/ صرفه‌جویی ۷ میلیون لیتری مصرف سوخت

سحر تاجبخش سحر تاجبخش‌مسلمان با اشاره به توسعه ۳۰ هزار کیلومتری مسیرهای هوایی در کشور گفت: این توسعه، کاهش هفت میلیون لیتری مصرف سوخت و صرفه‌جویی هفت میلیارد تومانی در روز را در پی داشته و گازهای گلخانه‌ای را نیز هفت هزار تن کاهش داده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش‌مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، صبح امروز، دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه در آیین افتتاحیه ششمین کنفرانس بین‌المللی-منطقه‌ای تغییر اقلیم با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی امروز جزو مسائل امنیتی در کشور به شمار می‌رود،گفت: افزایش رخداد پدیده‌های حدی در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشورمان از جمله اتفاقات مهم صورت‌گرفته است.

حمل‌و‌نقل هوایی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در تولید دی‌اکسید کربن

وی، حمل‌و‌نقل و به‌ویژه حمل‌و‌نقل هوایی را از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین عوامل اثرگذار در تولید دی‌اکسید کربن برشمرد و افزود: امروز مساله تغییرات اقلیمی و رخداد پدیده های حدی جزو پرریسکترین مسائل اقتصادی در دنیا است و بخش اعظمی از اقتصاد دنیا به مسائلی نظیر سیلاب، طوفان‌ها، خشکسالی و ... مرتبط است و امروز در دنیا چهار و نیم میلیارد نفر در دنیا متاثر از مخاطرات طبیعی هستند که در حدود ۹۶ درصد این مخاطرات شامل پدیده‌هایی نظیر طوفان، خشکسالی، سیلاب و ... می‌شود و خسارت‌ها و تلفاتی که در خلال سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ در دنیا به‌خاطر پدیده‌های هواشناسی، آبشناسی و اقلیم‌شناسی به‌بارآمده، موید اهمیت بیش از پیش این تغییرات است.

تاثیر مستقیم کم‌بارشی و افزایش دما بر GDP

تاجبخش با اشاره به روند رو به افزایش پدیده‌های حدی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ گرمایش زمین را عامل این پدیده‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: در ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه سال جاری میلادی اثر قابل‌ملاحظه افزایش‌دما منجر به آب‌شدن یخ‌های قطبی و بالاآمدن تراز آب دریاها و اقیانوس‌ها شده است که این تغییرات به خودی‌خود منجر به تغییر روند بارش در کل کره زمین شده وخاورمیانه و شمال آفریقا را دچار کم‌بارشی کرده است که نقش این کم‌بارشی و در کنار آن افزایش یک‌درجه‌ای دما به‌صورت مستقیم بر درآمد ناخالص دولت‌ها اثر گذاشته است.

افزایش دما، امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد

وی گفت: در صورتی‌که روند رو به رشد تولید گازهای گلخانه‌ای تداوم یابد، تغییرات دمایی به دو تا چهار درجه می‌رسد که خاورمیانه و شمال آفریقا متاثرترین مناطق کره‌زمین در این خصوص خواهند بود و مهم‌ترین اثر این افزایش دما کاهش امنیت غذایی است؛ ریسک بنیادی برای امنیت غذایی تغییرات سه درجه‌ای دما است و اگر به این محدوده افزایش دما برسیم امنیت غذایی در بخش اعظم کشورهای جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

طوفان‌های حاره‌ای و امواج گرمایی از پیامدهای تغییر اقلیم 

رییس سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری از سخنان خود طوفان‌های حاره‌ای را یکی دیگر از مهم‌ترین پیامدهای تغییرات اقلیمی برشمرد که در صورت افزایش دو درجه ای دما رخداد آن‌ها در دنیا افزایش می‌یابد و این متناسب با تنش امواج گرمایی است که امسال در اروپا شاهد آن بودیم. همچنین افزایش تراز آب دریا که از دیگر اثرات افزایش دما در کره زمین است نیز کشورهایی که با تجمع جمعیت در حاشیه سواحل دریاها و اقیانوس‌ها درگیر هستند با چالش مواجه می‌کند و حاشیه امنیت آنها را از نظر تراز آب از بین می‌برد.

افزایش قابل‌ملاحظه دی‌اکسیدکربن در ۳۰ سال گذشته / سهم حمل‌ونقل از تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا ۱۴ درصد است

وی با اشاره به روند افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای از جمله دی‌اکسیدکربن، گفت: تولید این گازها در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ جهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و اگر این روند ادامه پیدا کند، مخاطرات اقلیمی نیز افزایش خواهد یافت که تولید امواج گرمایی یکی از مهم‌ترین این مخاطرات است.

تاجبخش‌مسلمان با استناد به گزارش هیات بین‌الدول تغییرات اقلیمی، سهم حمل‌ونقل از تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا را ۱۴ درصد عنوان کرد و افزود: در این حوزه منابع سوخت متعددی دخالت دارد که ۱۰ اگزا ژول از این میزان مربوط به حمل ونقل هوایی است.

۳۰ هزار کیلومتر مسیرهوایی جدید در کشور ایجاد شده است/ کاهش ۷۰۰۰ تنی گازهای گلخانه‌ای 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حدود ۳۰ هزار کیلومتر مسیرهوایی جدید در کشور ایجاد شده و بر این اساس، راه‌های هوایی از ۶۰ به ۹۴ هزار کیلومتر افزایش یافته است، عنوان کرد: یکی از ویژگی این مسیرهای جدید، کوتاه‌تر بودن آن‌ها نسبت به مسیرهای قبلی و بنابراین کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه مسیرهای جدید هوایی در کشور کاهش هفت هزار تنی مصرف سوخت و صرفه‌جویی هفت میلیاردتومانی در روز را در پی داشته و گازهای گلخانه‌ای را نیز هفت هزار تن کاهش داده است و امیدواریم با تداوم توسعه راه‌های هوایی افزون بر صرفه‌جویی اقتصادی به شرایط زیست‌محیطی نیز کمک کنیم؛ به‌بیان دیگر با تبدیل آسمان کشور به یک شاهراه هوایی در چهارچوب توسعه پایدار رونق اقتصادی و مسائل زیست محیطی می‌توان راه را به سوی پیشرفت به سوی پروازها و حمل ونقل سبز ادامه داد.

 گفتنی است، ششمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم روزهای ۲۷ و ۲۸ آبان‌ماه در پنج محور "پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های اقلیمی، سیل و مخاطرات جوی و اقلیمی"، "اثرات تغییر اقلیم و آسیب‌پذیری ناشی از سیل، خشکسالی و سایر مخاطرات اقلیمی"، "توان اقلیمی، توسعه پایدار و تاب‌آوری"،  "سازگاری و کاهش پیامدهای زیان‌بار تغییر اقلیم" و  "آثار و آسیب‌پذیری اجتماعی و اقتصادی ناشی از تغییر اقلیم" برگزار می‌شود.