شناسهٔ خبر: 75335 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی:

«جاده ابریشم ایران» راه‌اندازی می‌شود/ مراحل پایانی تدوین منشور دیپلماسی حمل‌ونقل

جاده ابریشم امین ترفع گفت: با هدف فعال‌سازی کریدور بین‌المللی «جاده ابریشم ایران» گسترش دسترسی‌های حمل‌ونقلی کشور تا این لحظه تفاهمنامه‌های گوناگونی با کشورهای منطقه منعقد شده است و تعدادی دیگر نیز در دست اقدام قرار دارد.

امین ترفع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره اقدامات انجام شده از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در راستای اقدام جامع دیپلماسی حمل‌ونقل اظهار داشت: در همین راستا دبیرخانه‌های کریدورهای مختلفی در این معاونت فعال شده است که یکی از آنها، دبیرخانه کریدور توسعه‌ای «جاده ابریشم ایران» با هدف فعال‌سازی این کریدور بین‌المللی و محوریت توسعه تجارت ایران است.

وی اقدام فوق را مهم‌ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای فعال‌سازی کریدور توسعه‌ای «جاده ابریشم ایران» عنوان کرد و افزود: با هدف گسترش دسترسی‌های حمل‌ونقلی ایران تا این لحظه تفاهمنامه‌های گوناگونی در رابطه با فعال‌سازی کریدور جاده ابریشم ایران با کشورهای منطقه منعقد شده است و تعدادی دیگر در دست اقدام قرار دارد.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای دیپلماسی حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز یادآور شد: تدوین منشور شورای دیپلماسی حمل‌ونقل در مراحل پایانی قرار دارد و تا کمتر از یک ماه آینده اولین جلسه شورای دیپلماسی حمل‌ونقل نیز برگزار می‌شود.

ترفع در ادامه به اهداف مورد بررسی در شورای دبپلماسی حمل‌ونقل، اشاره کرد و گفت: علاوه بر پیگری علل موانع ترانزیت در داخل کشور، مواردی همچون راهکارهای افزایش ظرفیت‌های ژئوپولتيك کشور در برقراری اتصالات حمل‌ونقل با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای نیز در شورای دیپلماسی حمل‌ونقل دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: ما باید ضمن شناسایی و اشراف به تک‌تک همسایگان، رفتار خود با هر یک از آنها را بر اساس منافع متقابل تعریف کرده و نسبت به اتصال زیرساخت‌های کشور به همسایگان با هدف حفظ مزیت حداکثری موقعیت ژئوپولتیک کشور تحلیل داشته باشیم.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل تصریح کرد: با توجه به اینکه ما به دنبال نقش‌‌آفرینی حد‌اکثری در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی هستیم باید وضعیت کشور را نسبت به کریدورهای رقیب تعریف کنیم و در این رابطه از کمک دستگاه‌های مرتبط در حوزه‌های زیرساخت، تامین منابع مالی، تحلیل و پژوهش و روابط خارجی استفاده می‌شود تا در نهایت تبدیل به نقشه واحد توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی در حوزه بین‌الملل شود.